Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5608 ggr
smeo
2

Kallpressad palmolja

Jag var till hälsokosten o skulle köpa kokosfett som de råkade ha slut på    då rekomenderade den lite stressade expiditen kallpressad ekologisk palmolja

- det är jättenyttigt    sade han     

kan ni berätta om denna produkt för mig

willas
0

Jag googlade på palmolja och hälsa. Jag läste inte annat än rubrikerna och allt verkade handla om att det inte är bra och att det bidrar till skövlingen av regnskogarna.

Det låter ju inte så bra. Men en diskussion som jag tittade närmare på påstod att det är skillnad på palmolja och palmfett.

Men jag vet inte.

JAUS
0

Näringsmässigt är det utmärkt, men ur miljösynpunkt ytterst tveksamt.

Pasi
1

Köp av palmolja bidrar till att fattiga familjer i U-länder får in lite pengar, vilket inte är bra ur ett befolkningsperspektiv, då jorden skulle tjäna på att fler svälter ihjäl.Flört

Rent miljömässigt kan det tyckas dåligt att köpa det, men samtidigt är det en droppe i havet jämfört med all palmolja som används av livsmedelsindustrin.
Samtidigt är det lite konstigt att vi skall bestämma om skogarna i fattiga länder….vad de bör och inte bör göra med dem, men våra egna får huggas på längden och tvären!?
Borde vi då inte visa solidaritet och låta våra egna stå kvar?

smeo
0

Så man kan äta det då ?

är det faktiskt nyttigt ?

det smakar stearin !

JAUS
0

Kokosolja är bättre än palmolja, så det är endast ett alternativ till de som är allergiska mot kokos.

Makadamiaolja är också utmärkt, och mycket bra för huden tack vare mängden omega 7 som minskar rynkor.

cnidaria
0

#3 Tja, om de hugger ner regnskogen alltför mycket, så ska vi nog börja träna på att använda mindre syre…Förslagsvis börja redan idag - det lär ta en tid… Cool

Pasi
0

#3 Regnskogen förbrukar lika mycket syre som den ger så länge den står orörd (förmultning och djur som lever av den förbrukar) - ett helt komplett ekosystem med kretslopp, precis som på andra platser.
Om vi dödar alla djuren (de jäklarna förbrukar syre!Flört) och tar vara på de stora träden innan de förmultnar så får vi faktiskt lite överskott på syre.

cnidaria
0

#7, ja, men tar du bort träden så försvinner ju destruenterna oxå (flera av dom nyttjar väl inte ens syre?) samt alla arter som lever i dessa skogar, okej, och syreöverskottet kommer från??  

Blir det inte mer av koldioxid i atmosfären istället då? Ja inte vet jag, du kanske har rätt. Fast borde inte regnskogen vara bra att behålla, eller hur blir det med annat, typ fukt och erosion? Annars vet jag inte varför vi gastar…