Kålrabbigratäng
Fick tips på Niklas mat om att man kan byta ut potatisen och använda kålrabbi i en gratäng. Prövade idag och gjorde för övrigt exakt som potatisgratäng. Blev jättegott. Nästan svår att skilja från potatisgratäng. Vi åt den tillsammans med fläskfilé och det blev kanon.

Kålrabbi är gott.
Få som använder, vad jag vet.
Det blev inte lika simmigt som med potatis antar jag?
Nej kanske inte riktigt men inte långt ifrån. Jag tror nästan man skulle kunna lura någon med att det var potatisgratäng. :-)
Härligt måste prova kanske kan jag odla kålrabi nästa sesång då.

Behöver man koka den eller nått sånt innan?
Vissa kokar ju potatis med innan de gör gratäng.
"You just have to belive…"
Vi kokade den inte utan la den direkt i formen med mycket grädde, vitlök, salt och ost. Stod inne ca 45 minuter.
Kålrabbi är gott och ganska lättodlad. De unga nya knölarna är även goda råa att dippa. Min farmor gjorde en gryta med kålrabbi, lök, vitlök, mycket grädde salt och svartpeppar. Passar fint till Bacon 
/Désirée
hej och tack för tipset
ska leta efter kålrabbi i affären och göra lite olika rätter…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tjena igen
Nu har jag inhandlat kålrabbi och skivat o kokt den i 5 minuter.. Smakar lite sött,ungefär som sommarmorötter som är prexis lagom kokta…
För tillfället så tänker jag inte göra nån gratäng men jag tror att kålrabbin kan platsa i en Moussaka.. ska lura på det…(för jag gillar inte Aubergine)
Kanske den funkar att ugnsrosta oxå… ihop med andra grönsaker
Monica
#8 Tror det blir gott med kålrabbi i moussaka 
Att ugnsrosta den med andra grönsaker är jättegott 
/Désirée
Blir det inte för mycket kolhydrater med kålrabbi? Visst är det en rotfrukt?
på listan som jag har så säger det 4.4 % kolisar…
Monica
#10 Nej kålrabbi växer ovan jord 
/Désirée

Kålrabbi är i mitt tycke klart godare än den här på KiF flitigt omtalade rättikan…
Har själv bara provat att steka i skivor, men gratäng låter ju onekligen snäppet bättre. Ska testas! 
Henriette55, tack för ett jättebra tips!
Gjorde gratängen i går, suuuuuuper god! För min del är den precis lika god som potatisgratäng (om inte godare)
Kommer att prova att använda kålrabbi i andra rätter också tex Moussaka som någon skrev här ovan.
Gjorde kålrabbigratängen till middag men fläskfilé och rödvinssås. Jösses vad gott det var!!! Jag har saknat just potatisgratängen från tiden förr och detta var snäppet godare. Jag fick den så superkrämig och underbar. MUUUMS!! 
Javisst ja, glömde skriva att jag kokade skivorna i grädde med lök & vitlök precis som jag alltid gjort med potatisen till potatisgratängen. När den nästan är mjuk tar jag bort kastrullen från plattan, rör ner några nävar riven ost och häller allt i en form. Sedan strör jag på mer ost och slänger in den i ugnen tills osten blivit gyllene. Tadaaaa, krämig och god kålrabbigratäng. (Jag har alltid fått beröm för mina potatisgratänger och detta är ngt jag kan bjuda även icke LCHF:are på).
Mojjan73 Ja visst blir det gott med kålrabbi istället för potatis.
Att förkoka potatisen med lök, vitlök och kryddor är också ett sätt att göra potatis- eller kålrabbigratängen lite mer snabblagad. 
/Désirée