Hemlagad sill på julbordet?
Har recept på vitlökssill som jag brukar göra till julbordet. Innehåller inget socker som ju annars är vanligt, speciellt i den köpta inlagda sillen. Detta blir gravad strömming.
Nu undrar jag, hur påverkar ättilsspriten sillen? Kan det bli kolhydrater i sillen av ättikan?
Här är reseptet:
Vitlöksströmming
3/4kg rensad strömming, 4 dl vatten, 1/2 dl ättikssprit, 2 tsk salt, 5 krossade vitpepperkorn.
Blanda lagen och häll den över strömmingen. Låt stå kallt i 1 dygn.
1 dl vispad grädde rörs ut i 1,5 dl majonäs, 2 krossade vitlöksklyftor, 2 tsk osötad senap, 1 del finhackad persilja.
Häll av lagen, låt fisken rinna av ordentligt. Lägg strömmingen i en skål och häll över vitlöksmajonäsen. Jag brukar göra det i omgångar så att det blandas.
Som jag ser det är det väl bara ättikan som kan vara "fel" eller?
Detta låter ju gott!
Synd bara att jag inte gillar strömming, men det finns ju saltad sill att köpa.
Var inne på min mat och såg att ättiksprit 12% hade 12 gram kolhydrater.
Det går ju bara åt 6 g kolhydrater i hela ditt recept. Och vem orkar äta upp allt på en gång?
Som jag ser det så är dessa kolhydrater försumbara.
Någon som har en annan uppfattning?
Hur länge skall det hela "dra" innan det är dags att äta?
/Ullabritt

Ättika innehåller inga kolhydrater (SLV har fel), då ättika egentligen är en mycket kort fettsyra.
Då kommer en följdfråga, blir sillen lika hållbar utan socker eller är sockret bara tillsatt för smakens skull i vanlig sill?
I det receptet jag beskrev ovan finns ju inget socker. Denna sill/strömming är inte inlagd utan den smakar mer rått, gravat. Tycker det är godare än den inlagda.
Så bra att ättika inte innehåller kolhydrater/lite, då då kan jag äta med gott samvete.
Denna vitlöksströmmin behöver inte dra speciellt efter att man blandat det med vispad grädde och majonäs. Jag brukar laga till det sista på julaftons morgon. Fram mot nyår går det bra att äta den. Har inte tänkt på hållbarheten, den brukar ta slut ganska fort hos mig. Såå got
Ättikan kanske konserverar? Men grädden blir väl dålig.