det här med kolhydrater
hejsan, jag hör överallt folk snacka om kolhydrater och jag har haft lektioner i det och allting men jag måste vara otorligt trögtänkt för jag förstår inte riktigt.
Är kolhydrater fett? är det alltid onyttigt?
Sen undrar jag hur nyttigt det är att äta blodpudding? :P (ska äta det nu nämligen hah)
//rookien Mimmi
Kolhydrater är inte fett utan socker-kedjor. Det är oftast onyttigt, utom kanske grönsakerna, som man kan äta.
Blodpudding innehåller väl socker och annat onyttigt.
Energiprocent
Protein (18%)
Fett (50%)
Kolhydrater (32%)
För mycket kolhydrater, tyvärr.

Aha på så vis.
trodde det var nyttigt. Hur mkt kolhydrater bör det vara i en måltid då? =)
Man kan inte säga generellt hur mycket kolhydrater det skall vara för vi är så olika allihopa och tål olika mycket.
Det beror på vad man har för avsikt och om man har haft problem innan.
Berätta mer om Dig själv och hur Du mår idag så är det lättare för oss att råda dig.
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej och välkommen!
Som Margareta säger- det beror på din bakgrund, varför du vill äta kolhydratsreducerad kost etcetc. Jag äter "inget" med mer än 5% kolhydrater, oftast mindre. Äter kanske 5-15 gram kolhydrater/dag. Jag har överätit pasta och ris och bröd under de senaste 15-20 åren (ända sedan tonåren) och en avgiftning var nödvändig! Nu kan jag inte tänka mig att återgå till mackträsket… Har hållit på i snart 6 månader.

Kolhydraterna gör väl att det blir svårare för kroppen att bränna fett - den tar kraft av kolhydraterna i första hand. Och så mycket kolhydrater man vanligtvis stoppar i sig så hinner ju kroppen inte göra sig av med energin, vilket i sin tur bidrar till övervikt.
Har jag fattat det någorlunda rätt eller är jag ute och cyklar?
Gumman: så var det man sa förr och det är så vi lärt oss.
Om JAG inte är ute och cyklar är det så här vi lär oss nu (jag blir rättad snart om jag skriver fel, för det är svårt att skriva ner detta…)
Vi lagrar in/ut fett bereonde av hormonet insulins nivå i blodet och inte beroende på hur mycket energi vi rör oss.
Det är förklaringen till varför det är så orättvisst att visa är smala trots att de sitter still, medan andra är tjocka trots att de rör sig.
Kolhydrater höjer blodsockernivån och då pumpar vi ut insulin för att sänka den nivån, medan detta pågår kan vi lagra in fett (dörrarna står öppna), en del pumpar ut mer insulin än andra.
När vi INTE äter kolhydrater, höjs inte blodsockret och vi producerar inte insulin och då sker ingen fettinlagring, utan fett går andra vägen istället… ut ur kroppen…
Oj, vilken amatörförklaring, men jag vet det finns andra här som kan förklara det bättre än jag…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jo, det där med insulinet vet jag ju faktiskt!
Men hänger det inte ihop lite grann?
Jag vet att jag skrev först och tänkte sen - men din amatörförklaring var himla bra! Tack för att du fräshade upp mitt minne!