Stekta champinjoner...
Hej!
Jag blir många gånger konfunderad när jag ska beräkna mitt matintag på MinMat. Jag vet att tillagad mat kan ha annat näringsinnehåll än otillagad, men om jag tar hänsyn till allt jag lägger till vid tilllagningen blir beräkningen tillräckligt nära sanningen.
Exempel: Ikväll stekte jag champinjoner i smör.
Beräkning 1: 140 gr champinjoner+20 gr smör
Energi kcal:
178,80
Energi kJ:
750,80
Proteiner:
3,62
Fiber:
1,82
Kolhydrater:
4,14
Vatten:
132,60
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
16,28
Kolesterol:
51,20
E-mättade:
3,74
Mättade:
10,76
F-mättade:
0,46
Beräkning 2: 140 gr Champinjoner stekta utan fett+20gr smör
Energi kcal:
199,80
Energi kJ:
833,40
Proteiner:
5,44
Fiber:
2,80
Kolhydrater:
6,38
Vatten:
126,72
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
16,56
Kolesterol:
51,20
E-mättade:
3,74
Mättade:
10,90
F-mättade:
0,60
Beräkning 3: 140 gr champinjoner stekta
Energi kcal:
99,40
Energi kJ:
418,60
Proteiner:
4,34
Fiber:
2,66
Kolhydrater:
7,84
Vatten:
116,90
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
5,04
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
2,94
Mättade:
0,56
F-mättade:
1,68
Vilket av föregående exempel är det rätta?
Min förvirring gäller inte bara champinjoner utan också många andra livsmedel. Jag brukar utgå från färska råvaror när jag beräknar mitt matintag, alltså enligt beräkning 1 ovan, eftersom jag använder olika mängd tillbehör exv. smör vid tilllagningen från gång till gång. Är det OK eller ska jag tänka om?
Tacksam över om någon kan reda ut min förvirring 
Räkna på råvarorna - Det är bara vätske- och vitaminmängden som förändras vid stekning. Använder du 200 gram råa champinjoner och 30 gram smör så räkna med 200 gram (råa) champinjoner och 30 gram smör, oavsett om du steker dom. Allt på minmat som heter "stekt" är väldigt luddigt då vätskemängden helt beror på hur länge du steker.. mycket lättare att räkna på råvarorna.
Tack för det svaret!!
Men även näringsinnehållet kan väl ändras vid tilllagning? Eller beror det på den minskade vätskemängden? Jag tänker på exv. morot som får olika GI-värde beroende på om man äter den "hel", grov- eller fin riven eller kokt. Är detta GI-tänk och inget man behöver bry sig om enligt LCHF?
Hej igen!
Cellulosan i växter som tillagas (värms upp) och som vi normalt inte kan "smälta" särskilt väl (eller alls) förstörs vid uppvärmning.
Det gör att energin (sockret) i moroten tas upp snabbare av kroppen. Så ur GI-synpunkt kanske det spelar roll. Totalmängden energi du får i dig är dock densamma.
Att 100 gram "stekt xxx" innehåller mer energi än "rå xxx" är som du säger mycket riktigt för att vätska försvunnit ur maten. Samma energi finns i en mindre massa (koncentrationen ökar).
För bäst noggrannhet, väg och mät råvarorna och lägg in dom. Energiinnehållet ändras inte när du tillagar maten.
Tack igen!
Imponerad av all kunskap som finns att tillgå här på KiF.
#0, Om du ska använda "stekta champinjoner" istället för "champinjoner" måste du väga champinjonerna efter stekningen istället för före. Dom väger knappast fortfarande 140g efter tillagningen pga. vätskeförlust. Gör du det så blir det nog ungefär samma på båda.
Fast säkrast är att räkna på råvarorna, för det är ju inte säkert att du steker dom lika hårt som de gjorde när de testade.