Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 9818 ggr
pyre-lena
1

Yoghurtmaskin...

Jag har flera gamla yoghurtmaskiner med tillhörande lagom stora glasburkar och jag skulle vilja börja göra egen yoghurt igen men det visar sig att det inte är så lätt att få tag på de påsarna jag köpte förut och gjorde yoghurt på.

Någon som vet hur jag kan göra yoghurt i mina burkar och har något bra recept på yoghurt jag kan göra eller vet var man kan köpa bakteriekulturen ( för det är väl det som påsarna innehåller )?

PerH
0

Hej

Yoghurtmaskin, vad är det? Jag gjorde egen Yoghurt på  en slatt Y-Naturell från ett öppnat och hemburet paket ur butikens kyldisk.

Värmde sedan fet mjölk och dopade den ljumma mjölken med….beskrivning

Köpte aldrig någon kultur på påse.Glad

dufva
0

Hemgjord fil gör jag ibland.

Hettar upp mjölk och en slatt grädde till 65 grader i en kastrull

Fyller en glasburk med mjölken

Ett par matskedar långfil eller annan levande kultur åker också i burken när den svalnat lite.

Sen ställer jag burken med locket löst liggande på ovanpå min varmvattenberedare i ett dygn.

Sen in i kylen med den

Skillnaden med att lyckas med youghurt är möjligen temperaturen men rätt lika bör det ju varaGlad

axelina
0

Jag har en youghurtmaskin och i den anväder jag 1 liter mjölk och ca 0,5 dl youghurt av någon sort, sätter i kontakten och efter 12 timmar är den färdig. Tjock och god. (blandar ibland grädde med mjölken för att få den fetare)

keja01
0

Maskinen är till för att ge en långsam omrörning under tiden bakterierna växer. De gör likadant på mejerierna. Fil och yoghurt görs på samma sätt, bara olika bakteriesorter.

axelina
0

Min maskin rör inte om någonting men håller "rätt" temperatur tills det är klart.

ikna
0

Det går utmärkt att hålla temperaturen i en mattermos och det är dessutom mycket enkelt. Glad

hemul
0

Vanlig filkultur utvecklas bäst vid rumstemperatur (20 -22 ° om jag minns rätt), så det kan man göra i en burk på köksbordet bara.

Varför värmer ni upp mjölken först? Enda orsaken jag kan tänka mig är för att döda bakterier, men det är ju redan gjort iom pastöriseringen.

Nåt som är jättegott är "sur grädde". Jag använder vanlig fil som kultur. Godare, billigare, tjockare och fetare än CF. Toppengott i röror och geggor. Man kan blanda i bara lite majjo om man vill ha med den smaken.Tungan ute Bra om man förköpt sig på grädde också, man kan förlänga livet på den liksom. Flört

Fyll en majjoburk med icke uppvärmd grädde, Klicka i lite fil, 1 tsk räcker mer än väl. Rör om lite lätt bara. Låt stå framme, i fred, minst 1 dygn, 1 ½ är optimalt.

ikna
0

#0 Jag brukar göra så här:

Koka upp ca 1 l mjölk och kyl snabbt av den i vattenbad till ca 40 grader. Rör ner ca ½-1 dl yoghurt i mjölken. Häll upp i mattermos eller dina burkar (jag antar att det är en värmeplatta till dina burkar). Låt stå 8-24 timmar, då bör yoghurten vara ganska fast. Ju längre den står, desto surare blir den. Förvaras kallt och håller sig  ca 1 vecka.

keja01
0

Jag har märkt att om man låter hemmagjord filmjölk stå för länge i rumstemperatur separerar den och det hjälper inte att vispa den för att få den slät.

Jag har också märkt att man inte ska vispa den hemmagjorda filmjölken när den är ljummen för då blir den tunnflytande. Efter att den har blivit kylskåpskall tål den att vispas för att bli slät.

Mejerierna använder som sagt kontinuerlig omrörning vid fil/yuoghurt-tillverkning.

pyre-lena
0

Tack för alla svar och tips!!! Glad

Det är tur att ni finns så man kan få svar på sina lite udda frågor Flört