Becel och reklamen
Jag sitter och retar mig på Becelreklamen som går på tv vareviga kväll. Dom påstår utan att skämmas att Becel sänker kolesterolhalten i blodet. Borde inte Becel klassas som läkemedel i så fall? Min man jobbar med hälsokost och för naturmedel är det stränga krav på att man aldrig får skriva vad naturmedlen kan bota. Men Becel får tydligen påstå vad som helst utan att någon reagerar. Någon som vet vilken myndighet man kan anmäla sådan reklam till? Om lagen skulle efterföljas bode Becel bara få säljas på apoteket.
Dom får ju inte längre påstå några hälsovinster. Dock är det ju dokumenterat att becel sänker kolesterolproduktionen genom att lamslå denna helt naturliga kroppsliga process med så kallade växtsteroler. Det är det enda dom numera säger. Allt hyckleri om hälsoeffekter sedan tidigare ligger ju kvar i allmänhetens bakhuvuden.
Det jag tycker är sjukt är hur dom fortfarande får säga "för dig som älskar ditt hjärta". Hur det inte är en påstådd hälsoeffekt har jag svårt att se..
Med tanke på kolesterolets livsnödvändiga uppgifter känns det väldigt vanskligt. Tyvärr forskas det nog ganska lite på skadeverkningar av forcerat sänkt kolesterol. Ingen som tjänar några pengar på att finansiera sådan forskning. Hade någon gjort det hade becel förbjudits för länge sedan, garanterat.
Men det är vetenskapligt bevisat att Becel sänker kolesterolhalten. Däremot är det inte 100% vetenskapligt bevisat att lågt kolesterol är nyttigt.
Becel sänker kolesterolhalten genom dels omega6 fett och växtsteroler. Fetterna tar det stabila mättade fetternas plats i cellväggarna som blir svaga och veka. Kolesterol tas då från blodet för att laga och stadga upp och kolesterolhalten i blodet blir lägre… Låter nyttigt eller hur?
#2, vi har väl de flesta uppfattningen här att förhöjda eller rubbade kolesterolvärden snarare är ett symptom än en orsak. Ungefär som att bota en förkylning genom att hoppa ner i en isvak i 30 minuter. Nog lär febern försvinna, så det ser bra ut på tempen (jfr kolesterolvärdet). Det verkliga problemet ligger ju dock fortfarande kvar, samtidigt som man med största sannolikhet även orsakat fler problem.
#3 Precis! Eller som att det är brandmännens fel att det brinner…
Men då borde Becel vara klassat som läkemedel. När glukosamin blev bevisat effektivt mot ledbesvär fick det inte längre säljas i hälsokosten till människor, samma borde gälla för Becel oavsett om det verkligen är bra eller inte.
#5 Du får väl göra en anmälan till Läkemedelsverket (eller vem det nu är som har hand om det). Var det inte typ samma sak med Litozin (nyponpulver) för ett halvår sen?
#5, håller med till 100%.
Ja - jag såg reklamen nu för första gången i busskuren (jag blockerar all reklam annars) - det står ca
Det kanske kostar lite mer men det sänker kolesterolet
Jag har väldigt svårt att tycka att detta inte är att erbjuda en produkt "med uppgift om att den har egenskaper för att förebygga sjukdom"
Jag är inte jurist men det där borde väl vara olagligt? Allt som klassas som läkemedel skall vara reglerat.
Den första läkemedelslagen definierar vad ett läkemedel är:
"Med läkemedel avses i denna lag varje substans eller kombination av substanser
1. som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur
2. Som kan användas på eller tillföras människor eller djur i syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk verkan eller för att ställa dagnos"
Självklart är Becel ett läkemedel eftersom det sänker kolesterolet! Att jag inte tänkt på det förut… Detta borde sannerligen anmälas! (vore ju superskönt att få bort skiten från mejerihyllorna!)
Kanske kunde vara bra att vara "Kolestorolsjuk" då… så jag kan be om Becel för mitt Hjärta på recept…
Ja, det är märkligt att Becel får säljas som livsmedel och hur 'fritt' som helst… Särskilt med tanke på att "Medicinindustrin" ju konfiskerar produkter från Hälsokostbranschen för att själva sälja produkterna - på apoteket… Kan det vara så, att Medicinindustrin har missat att se ekonomin i Becel… mindre troligt dock - kanske kommer de inte åt jätten som prånglar ut Becel på marknaden…? Eller smyger de kanske bakom våra ryggar och har en 'hemlig liten affär' månne…?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing