Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2382 ggr
Amiechan
0

Gikt?

Är det någon som kan något om gikt? Vad är det? Hur mår man? Finns det nåt man kan göra för att bli friskare? Är det nån här som har gikt?

dufva
0

Gikt är ett modernare namn på "portvinstå".

I äldre tider drabbades man av det vid stor vinkonsumtion då produktionsmetoderna av vin ofta medförde att nåt giftigt ämne fanns kvar i  flaskan.

Minns inte riktigt vilket - kanske var det bly. 

Tror det är rätt ovanligt med gikt idag men det är väl en typ av inflammation i någon eller några leder

Gittan-Xyz
0

Jag fick en gång ställt diagnosen gikt av en akutläkare med rekommendation att ta inflammationshämmande medicin och att sedan ta giktprov hos min husläkare. Detta visade sedan att jag inte hade gikt, min husläkare trodde det var inflammation i slemsäckar i fötterna. Gjorde förbaskat ont men jag var glad att det inte var gikt i alla fall. Har du tagit giktprovet och verkligen fått konstaterat att det är gikt?

Amiechan
0

Nejnej :) Jag har inte gikt. En av min mans arbetskompisar undrade om det var farligt att äta lc/hf om man hade gikt. Jag upptäckte på Annika Dahlqvists blogg att gikt fanns upptagen bland sakerna det blivit förbättringar på sen man börjat äta lc/hf. Om det har med inflammationer att göra kan jag förstå det :)

vixen
0

Gikt beror på en utfällning av kristaller i lederna, där denna utfällning aktiverar immunsystemet och ger inflammation som följd. Kristallerna bildas bland annat av urat (urinsyra) som i sin tur bildas vid nedbrytning av nukleinsyror (DNA och RNA). En ökad cellnedbrytning, liksom en minskad elimination via njurarna ökar uratkoncentrationen i blodet. Även intag av purin-rika produkter (en byggsten i nukleinsyrorna) från exempelvis inälvsmat ökar uratkoncentrationen i blodet.

Amiechan
0

tacktack :)