Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 7023 ggr
mammialex
0

Mammialex

Hejsan jag började med LCHF kost på riktigt den 10 december, lite på egen hand cirka 1-2 veckor innan.

Anledningarna är flera:

IBS

Lactos, socker o gluten överkänslig

Trötthet, koncentrationssvårigheter

Migrän

Fixering vid mat o vikt, alltid hungrig, manisk på att träna, väga o mäta mig. Eftersträvar en viktstabilisering orkar inte hålla på att gå upp o ner 3-4 kilo hela tiden o byta storlek.

Första 4 dagarna med LCHF gick jag upp 2,2 kilo. Nu har jag gått ner 3,6.

Fick plocka bort ett mellanmål samt skippa bovetegröten och frukten.

Har fortfarande inte börjat äta frukt, hallon äter jag kanske varannan dag runt 60-100 g.

Provar nu med lite grädde o turkist yoghurt mest varje dag.

Vill ju inte riskera att tröttna på maten för att den blir ensidig.

Mår just nu väldigt bra, känner mig mätt och nöjd vilket jag inte gjort på många år. Ska läsa boken de hungriga åren för i den titeln känner jag verkligen igen mig själv. Någon som läst den?

Är fortfarande livrädd för att ev gå upp i vikt men skall inte väga mig förrän den 10 Januari igen har jag tänkt.

Tar gärna emot tips på bra råvaror, billiga inköpsställen runt Gbg.

Köpte kokosfett i Hälsokostaffären 500 g 120 kr (snart slut)!, har även köpt det vanliga i silverpaket i mataffären men det känns inte lika aktuellt att använda.

Tittat på cocosa på gymgrossisten men det var slut, gillar verkligen kokossmak o kokosvåfflor har blivit en favorit!

Mervi
0

Välkommen hit och lycka till!

Och grattis till en bra start.

mammialex
0

Tack, jag har 76 kg som målvikt, jag väger idag 79,7, är 183 cm och 41 år:)

Älskar nötter men kan såklart knappt äta dem då överätning sker såklart.

Socker suget kommer och går men är inte tillnärmelsevis så starkt som tidigare. Även ganska sugen på mjölkprodukter.

Har tidigare uteslutande ätit:

Fil, yoghurt, frukt, grönsaker, rotfrukter, linser, bönor.

ALDRIG en gnutta synligt fett så gissa om detta är bakvänt:)

Mervi
0

Har du varit vegetarian? I så fall känns det så klart väldigt annorlunda.

Man vänjer sig vid fettet och tycker det känns helt OK.

mammialex
0

Nej har jag inte men snudd på! Har ätit fisk till största delen, nästan inget kött men har vant mig förvånansvärt fort tycker jag.

Gjorde bantarbiffar igår, hade rådjursfärs (sonen som jagar) som jag blandat med fläskfärs samt bacon. Oj vad gott!

Mitt mål är att äta och leva så hälsosamt som möjligt och jag hade tidigare uppfattningen att kött o fett var ohälsosamt….:)Därav anledningen till att jag inte åt det.

Har också under mina bantarår ätit stora mängder lightprodukter samt prod med aspartam då jag älskar sött.

Slut med det nu. Min mage mår bra. Led lite av förstoppning i början men det är bättre nu med phyllisfrö.

Inga knip o gaser.

Kan bli lätt illamående om jag äter för fort.

Aniara4
0

Välkommen och lycka till!

Mervi
0

Jag var vegetarian i nästan 10 år innan min LCHF-start 2005. Men det var inga problem med övergången direkt. Och magen blev lugnare utan alla fibrer som fanns i den vegetariska maten.

matsmurfen
0

Du verkar ju ha koll på läget, men personligen skulle jag inte äta bovetegröt och frukt (som du iofs har slutat med). Bovete innehåller 78E% kolhydrater, äpple 91E%, banan 91E%, hallon är väl ett gränsfall men fast det "bara" är 4,1 g kolhydrater per 100 g så innebär det ändå att 49% av energin kommer från kolhydrater!  Bara som upplysning, sen gör du själv som du vill. Lycka till!

mammialex
0

En sak förresten, förra veckan hade jag metallsmak i munnen o var totalt snurrig. I fredags åt jag därför en måltidsersättning på jobbet med kolhydrater. DÅ försvann smaken.

I helgen har jag ätit kolhydratsnålt igen och nu efter middagen känner jag den där hemska metallsmaken igen samt lite halsbränna.

Idag har jag ätit:

Frukost:

2 ägg

1 dl kokosflingor

1 dl grädde

1 dl turk yoghurt

1 dl hallon

Lunch

Bantarbiffar 85 g

smör 20 g

grönsaker 80 g

mellanmål

bantarbiffar 40g

smör 20 g

te och kaffe med kokosfett kanske 20 g

Vet inte vad de blir mer idag……

anki1
0

Välkommen hit. Du var nog i ketos, ett tecken på att kroppen ställer om på "fettdrift".

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Emea67
0

Hej och välkommen hit!

Håller med anki1 att du har kommit i ketos = bra

Lycka till!

mammialex
0

Jag tror det också, det känns lite obehagligt, liksom bränner i munnen o smakar blä, gammalt järnrör.

Kan det stämma att jag kommit i ketos redan idag igen trots att jag åt grädde till fukost och lite kolhydrattillägg i fredags? Är ju söndag idag.

Hur ofta väger ni er?

mikaelj
0

Jag väger mig aldrig.

Smaken är snarare ammoniak av att du äter mycket protein, vad jag läst runt.

Ketos är alltså namnet på det tillstånd då ketonkroppar måste produceras genom förbränning av fett för att kompensera för det lägre kolhydratintaget. Någonstans kring 100g kolhydrater/dygn kommer ketonproduktionen att börja, ju lägre mängd kolhydrater (de flesta här <20g) desto högre ketonproduktion.

På mig ger inte urinstickor aldrig utslag, ej heller andedräktsproblem. Kroppen anpassar sig snabbt.

Mer info på http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

mammialex
0

Några frågor?

Finns fläskvålar i vanlig matbutik?

Äter ni choklad? Har inte gjort det på en månad snart och vet rakt inte om jag vågar för jag tror det skulle släppa loss "socker monstret" Kan vara så att tricket är att avstå. Hur gör ni?

Är ni aldrig sugna på något sött?

mammialex
0

Tog en liten 5 grams mörk choklad i går och inget hände:) Sockermonstret sover tydligen:) Annars har jag inte tagit en godisbit eller frukt sedan före jul (Endast hallon)

Kunde inte låta bli och väga mig i morse och vågen visade ner 7 hekto sedan förra onsdagen:)

Oj detta är riktigt effektivt. Det betyder 4 kilo på bara tre veckor. Bättre viktminskning än någon gång när jag svältbantat och detta är inte ens en bantningskur.

BMI på 23.5 just nu då och det kan kanske tyckas lagom men jag kommer att fortsätta och se var jag hamnar.

Den äckliga smaken i munnen är borta och jag äter lite mjälk/grädde varje dag.

Köpte cocosa igår på Life butiken, hade en rabatt lapp på 25%+ 10 % annat avdrag så den slutade på 124 kr för 500 g. Är ju väldigt lyxigt men jag använder den i te o kaffe samt tar en sked när jag är sugen. Trodde väl aldrig att jag skulle äta kokofett!

Magen verkar funka bättre också med lite hjälp av phyllisfrö. Gäller att hitta rätta dosen där bara.

mammialex
0

En liten fråga:

Någon som märkt leverpåverkan av kosten?

Hare haft en god vän hemma över helgen som jag inte träffat på ett tag. Fick påpekan att jag skulle vara gul i ögonvitorna…tecken på att levern jobbar extra mkt?

kaisakavat
0

Hej mammialex - Välkommen hit!

Den där "smaken" i munnen den kommer att ge med sig när kroppen har anpassat sig. Försök att inte ta bort den med att äta kh, då ramlar du kanske ur ketos, vilket inte är meningen.

Har inte märkt av/hört om leverpåverkan av normal LCHF-kost. Vad jag vet kan levern påverkas om man äter ENORMA mängder protein, men vet inte var gränsen går.

Nån annan vet säkert bättre om detta!

mammialex
0

Nu har min viknedgång tagit stopp.

Pendlar….79,0   79,7    79,1      79,8    

Är det att dra ner på intaget som gäller då kanske?

Har iof sig legat sjuk i influensa och inte kunnat röra mig/träna på en vecka drygt.

Gick ner 4 kilo enormt fort så jag kanske skall acceptera en platå nu?

Är 183 cm och har en målvikt på 76 kilo eller något runt där. Tenderar att sänka min målvikt  ju närmare målet jag kommer.

Har upptäckt hur gott det är med creme fraiche o grädde kanske är det där jag skall dra in? Kan ibland bli väldigt sugen på fräscha , kalla livsmedel typ gurka och som jag sa creme fraiche, kokosgrädde o dyl.

mikaelj
0

Det om att du varit sjuk..

Det har inget med att du inte kunde röra dig att göra (du får promenera i timtal för att förbränna en dl grädde…), utan att nivån av stresshormon i kroppen höjs vid infektioner.  Det i sin tur höjer ditt blodsocker (inget du kan göra något åt) som samtidigt håller insulinnivånhögre än vanligt.

kaisakavat
0

Försök att ha lite tålamod. Skrattande

Du är ju gaaaanska nära mål/normalvikt och då kan det gå lite trögare. Kroppen "känner av läget" och börjar vara rätt "nöjd", så att säga..

mammialex
0

En stor positiv effekt av min kostomläggning är:

Jag fryser inteså förbåltlängre! Är i min omgivning känd för att alltid frysa, tjocka vantar,mössa,långkalsonger.

På kontoret har jag kupevärmare på mitt rum samt jobbat med"torgvantar" på inomhus.

No more! Mina händer är varma o sköna, tänk vad min kropp gått på sparlåga när jag ätit fettsnålt.

mammialex
0

En stor positiv effekt av min kostomläggning är:

Jag fryser inteså förbåltlängre! Är i min omgivning känd för att alltid frysa, tjocka vantar,mössa,långkalsonger.

På kontoret har jag kupevärmare på mitt rum samt jobbat med"torgvantar" på inomhus.

No more! Mina händer är varma o sköna, tänk vad min kropp gått på sparlåga när jag ätit fettsnålt.

LatMask
0

Härligt att höra, mammialex! Många börjar med den här kosten för att få viktnedgång, men upptäcker massor av andra hälsovinster - sånt de inte trott går att ändra öht.

mammialex
0

En massa saker har komplicerat mitt matintag: konferenser med jobbet, influensa och nu sist kräksjukan;)

Har bestämt mig för att inte väga mig förrän jag stabiliserat kosten igen. Har haft mkt ont i magen, särskilt sedan kräksjukan.

Idag börjar jag fylla i min mat.

Jag startade morgonen med en timmes promenas i 13 grader minus, oj vad skönt!
Sedan åt jag:

60Gram Bacon gris
10Gram Crème fraiche 34% fett
10Gram Kokosfett
22Gram Smör 80% fett osaltat
60Gram Ägg kokt + två koppar kaffe.

Detta gjorde enligt min mat:

1% fett

11% protein

88% fett

Ligger jag för lågt i protein kanske?

Är det för högt fettintag som nu gör mitt magonda?

Vill gärna komma in i den positiva spiral jag var inne i tidigare med viktminskning.

Jag har ju 3-4 kilo till målvikt men vill ju gärna må bra också. MIn IBS har inte varit rolig sista veckan.

mammialex
0

Åt lunch nu kl 14.30 nästan samma som frukosten plus lite till:)

60Gram Bacon gris
60Gram Crème fraiche 34% fett
10Gram Kokosfett
22Gram Smör 80% fett osaltat
60Gram Ägg kokt,  1 tomat, 20 g sötmandel

3% fett

10% protein

87% fett

samt 1435 kcal.

Funderar över om jag behöver begränsa kcal mängden för att gå ner i vikt eller om det bara är att ösa på med fett?

Ett mål till lär det ju bli idag iaf.

mammialex
0

Kvällsmat kl 19

100 g räkor

60 g ägg

20 g majonnäs

Nu visr min mat 1795 kcal detta skall jag äta om jag vill gå ner i vikt enligt tabellen på markazits om jag äter 10 ggr vikten i pounds. Man kan tydligen välja 8 ggr vikten 10ggr vikten eller 12 ggr vikten.

Jag har varit ute och gått två timmar så jag antar att jag kan lägga till lite mat.

Dagen intag ser hittils ut såhär fördelat fett protein kolhydrater.

2g kolhydrater

15 g protein

83 g fett

mammialex
0

Återafall i maten igen det andra på två månader. Vid sjukdom och feber blev äcklet för fet mat för stor, jag åt mackor, fil, flingor, godis och glass under två dagar, Onsdag torsdag.

Idag är jag svullen, tjock.Vågar INTE väga mig för då grinar jag antagligen men allt känns trångt och jag är deppig.

Hade ju en sådan fin viktminskning första månaden men verkar hopplöst att hitta tbax dit.

Känns som jag snart ger upp.

Hade ändå en ny matplan att följa sedan en månad tbax men gick inte ned ändå.

BLÄ några tips?

mammialex
0

En annan sak är att jag haft 4 (fyra) infektioner under dessa fyra månder jag ätit LCHF. Det är mer än jag brukar ha under två år i vanliga fall.

Verkar som jag är superkänslig för allt:(

kricko1
0

Just det du beskriver har jag själv funderat på de sista dagarna/veckan. Jag har ätit LCHF sedan strax före jul, dvs. snart 4 månader. Jag har varit förkyld därefter, men värst av allt haft magsjuka flera ggr efter jul. Första två ggr så tänkte jag att det var en tillfällighet men så insjuknade jag igen i fredags och då var det bara en vecka sedan förra gången Gråter

Det här har jag aldrig varit med om ens när barnen var små och började på dagis (och då fick man ju verkligen veta att man "levde" rent infektionsmässigt)…

Märkligt känns det här verkligen. Jag äter ju den här kosten för blodsockrets skull och när jag är frisk så funkar ju den biten utmärkt. Men nu när jag bara är sjuk var och varannan vecka så blir ju blodsockret också alldeles åt skogen. För att inte tala om hur svårt det är att äta LCHF med magsjuka, bara tanken på allt fett får det ju att vända sig i magen :(

Jag har hela tiden ätit broccoli, blomkål osv. så jag har trott att jag får i mig tillräckligt med vitaminer.. men jag börjar undra om immunförsvaret påverkas på något annat och för mig okänt sätt??

Någon som vet eller har några teorier?

Trötta och lite uppgivna hälsningar! /Kricko.

mammialex
0

Hej alla glada!

Tog ett brejk med lc-kosten då jag ver så mkt sjuk och bara gick upp i vikt men nu är jag tbax sedan en månad.

Släppte några kilon direkt första veckan det kändes riktigt skönt samt som en bekräftelse på att detta var rätt beslut.

Var på sem i helgen och då slank det ner 1 kula glass samt ett par glas A-fil med vinbärssmak, den är ju sockrad men ack så god! Jag klarar mig dock utan. Skall ju helst avstå från mjölkprod och nu hittade jag faktiskt på COOP en 1 liters förpackning kokosmjölk från blue dragon. Jag äter denna ist för fil o mjölk.

Hormonerna spökar ju så fort jag börjar med denna kosten det som är regelbundet varje månad hos mig annars lyser nu med sin frånvaro men så kan det va förstår jag?

Bokat uppföljning med Pernilla nästa vecka så nu är jag pg. Jag äter alltså enligt lchf och efter en matplan då jag är sockerberoende.

Kul att vara här igen!

Mervi
0

Välkommen tillbaka och lycka till.

LCHF är den bästa kosten för sockerberoende.Skrattande

mammialex
0

Mår fortf bra, inga infektioner, träningen fukar fint, kör spinning samt bodypump ett par ggr i veckan kombinerat med vanliga promenader och cykling varje dag.

Trögstartad men det är jag i vanliga fall också har låg maxpuls. Vilopuls på mellan 50-60.

Ibland tar jag en halv banan före träning om jag känner mig väldigt trött.

Utesluter i princip helt mjölkprodukter har som sagt hittat en bra ersättning i kokosgrädde/mjök. Den är god och funkar till det mesta.

Vikten ligger stabilt har ett BMI på 23,9 just nu och det kanske jag skall vara nöjd med.

Har nästan alltid med mig kokta ägg och tonfisk/makrill samt fett om jag är ute med vänner och de skall käka på restaurang. Känns som om jag får betala för mkt för det "lilla" jag äter om jag skall be om specialmat på krogen. Oftast får jag äta min mat utan knorr, köper kaffe och ramlösa endast.

Igår var jag ute i skogen och åt massa blåbär, sedan hallon o krusbär i mammas trädgård, oj va gott det var!

mammialex
0

Idag åt jag till frukost:

2 kokta ägg samt 25 g smör

30 g rismjölk

30 g kokosgrädde samt phylliumfröskal 3 msk för magen.

Detta var kl halv nio och oj vad jag är mätt ännu.

Var på gymet halv tio och körde 30 min styrketräning.

mammialex
0

Kors i taket jag håller fortf LCHF linjen, vikten är stabil, humöret är bra, inga infektioner, inga munsår.

Endast utebliven mens och förstoppning och allmänt on i magen. Angående mat:

Jag gör shake på 2 råa ägg, 1 dl bär, 25 g kokosfett och 1 dl proteinpulver samt 1 dl kokosgrädde. Det är så himla gott. Funderar dock på om de råa äggen är bra för magen?

kaisakavat
0

Hej mammialex - Jag hade glömt det, men nu när jag läser det du skriver så kommer jag ihåg..

För ett år sen, när jag kört LCHF i ca ett halvår, så hade jag ständiga munsår, blåsor.. äckligt och ont. Riktiga attacker, som inte hann läka ut förrän nya uppstod.. Det var en smådeppig tid, har för mig att det tog två tre månader innan det lugnade sig.. Numera ser jag knappt till nåt sånt alls.

Förklylningar och magsjukor har jag sluppit nästan helt, som tur är..

Ser att du skriver om shake på råa ägg. Många skriver om att råa äggvitor inte är bra, innehåller nåt dåligt, minns inte vad dock men har läst det nyss.. i nån tråd.. attans jag minns inte vilken..

[akaron]
0

Rå äggula går bra att äta… men rå äggvia bör man undvika om det går. Du har inte funderat på att göra äggmjölk? Typ din chake fast varm… Koka upp kokosgrädden med minst en deciliter vatten, och hälla det över äggen och mixa med mixerstav. Äggen måste vara rumsvarama för att det ska komma upp i temeperatur (66-70 grader). Sen smälter du i fettet och stoppar i hallonen och pulvret och mixar lite till. Vill du inte dricka det varmt kan du vänta tills det svalnat och ställa det i kylskåpet.
Huvudsaken är att äggen blir varma. Tål inte ditt pulver att värmas upp så vänta med att hälla i det tills du ska dricka din shake.
Lycka till!

mammialex
0

#35 Kokade idag upp kokosgrädden med vatten och mixade med äggen för att senare använda i shake när det svalnat.

Magen är lugnare så det hade nog betydelse med de råa äggen tack!

magma
0

Detta om äggvitan: Äter du rå äggvita ofta och regelbundet kan du få biotinbrist pga avidinet i vitan, som förstörs vid upphettning. Hoppas magen fortsätter hålla sig lugn!

ceolas
0

Jag har läst De hungriga åren. Det är en väldigt intressant bok och vissa delar i den stämmer in på mig. Den har hjälpt mig att komma tillrätta med mitt ätande, så jag kan verkligen rekomendera den.

mammialex
0

#38 Jag har läst om den boken och haft en ambition att låna den på bibl men glömt bort det.

Tack för påminnelse, skall se om de har den!

Idag gjorde jag Ägg o bacon muffins och åt två st till frukost. Var på gymet och powerwalkade 30 min innan frukost.

Kan säga att jag inte har alls lika mkt besvär denna gången med LCHF som förra gången då jag gav upp efter 5 månader med infektioner, munsår, depp, orkeslöshet, utebliven menstruation.

Inget av detta har inträffat denna gången och jag startade första veckan i Juli. Kan bero på att jag haft 5 v sem där jag varvat ner och skött om mig. Jag är otroligt känslig för stress.

Mensen fortvarande borta och magen sköter sig inte med det är "enda" problemen denna gången. Äter magnesium nu och skall se vad det ger. Äter också Mivitotal sedan start och det verkar som det är väldigt bra för mig.

mammialex
0

Nu har jag inte ätit godis på de två månader jag hållt lchf men de sista dagrna har jag varit både sötsugen och sugen på bröd o saker som känns "lättare" att äta.

Kanske kommer en "svår" period igen hur botar man sötsug? Vill inte äta mera fett för då vill jag spy.

[Columba]
0

Hej mammialex,

Om jag råkar få sötsug vispar jag litet grädde +litet sötningsmedel(nöden har ingen lag) och några bär tex hallon till. Det känns uppfriskande och stillar mitt sötsug, som lyckligtvis nöjer sej med denna rätt.

skulle du kunna ersättas brödet med något LCHF-bröd som det finns recept på?

Hoppas du inte ger upp!

mammialex
0

#41Hej o tack, det var ett migränanfall som var boven bakom det våldsamma sötsuget.

Jag gjorde dock kokosvåfflor smaksatta med choklad, hallon o lite creme fraiche, jag har inte gett upp. Idag är det nya tag:)

mammialex
0

Hejsan på Er nu har jag ätit kosten denna omgång i 4 mån.

Har ledvärk, torra ögon, värk i ögonen, pirr i benen,muskelsvaghet, huvudvärk.

Är detta omställningsbesvär, jag börjar tro det ligger annan sjukdom bakom.

Förra gången körde jag också 4 mån innan jag bröt, den gången orkade jag inte med muskelsvagheten.

Varför skall man undvika fläskkött?

Äter ej mjölkprod.

:)

Blir knäpp av att alltid ha besvär och söka bot på tusen olika sätt:(

Margareta
0

Pirr i benen och muskelsvaghet brukar för många bli avhjälpt med magnesium (ca 400mg per dag)

När man äter LCHF-kost får kroppen tillgång till nyttigt fett (energi) och nyttiga proteiner (byggstenar) och svarar då med att börja bygga muskler. Muskler behöver magnesium och får inte tillräckligt av den kost vi normalt äter. Därför för många av oss tillsätta extra magnesium för att råda bot på det du beskriver.

Jag köper magnesium på Hälskostbutik eftersom de preparat Apoteket säljer har tillsatser jag inte vill ha i mig (sötningsmedel tex).

Jag vet inte om övriga besvär har samma orsak men börja i magnesiumänden så kanske något löser sig!

Numer pensionär i Nynäshamn

mammialex
0

Jag äter dubbel dos magnesium:(

Margareta
0

Aha - då får vi söka på annat håll.

D-vitamin lär de flesta i Norden lida brist på?

Numer pensionär i Nynäshamn

mammialex
0

Äter också Mivitotal plus morgon och kväll det innehåller ju tillskott av vitaminer och mineraler så även D tror jag?

Leilin
0

Hej mammialex -

blev nyfiken, får du alltid sötsug innan migrän? (försöker reda ut min egen)

Sen är jag ingen expert på d-vitamin men jag tror att man behöver högre doser än vad som finns i mivitotal. Kanske någon mer bevandrar kan svara på det?

Lycka till iaf:)

sigyn
0

#48 När jag har migrän så blir jag våldsamt sugen på choklad efteråt, så jag tror att det är kopplat till sug efter sötsaker.

Angående D-vitamin så skriver kostdoktorn på sin hemsida om dagsbehovet, men jag sitter på jobbet så jag hinner inte länka till hans sida. Titta in där vet jag!!!!

mammialex
0

Migränen började i helgen när jag var på resande fot, avtog på måndagen för att återkomma i går kväll.

Ligger hemma i sängen nu. Alltid sötsug vid dessa tillfällen.

Magen har varit fruktansvärd sista tiden IBS knip, diarre, gaser, bubbligt. Satt på tåg imåndags o mådde pyton.

Är nu orkeslös, träningen har övergått i promenade för det är vad jag orkar. Verkar som om det är HIT men inte längre denna kosten tar mig.

Tips?