Bästa sängen ?
När man nu har MYCKET övervikt blir det många problem
tex sängen resårsängen som blir som en stor grop svår att sova i svårt att komma ur mm
vad har ni för tips ? vad e bäst att vila kroppen i medans man väntar på att LCHF skall minska vikten till "normal"
Vad har / har ni haft när ni var / är sådär jättetunga ?

Kombinationen skön och samtidigt lätt att komma ur är nog svår att finna. Jag har under många år haft en vattensäng och den är underbar om man har övervikt men den är jäkligt svår att komma ur. En hård madrass är ju lätt att komma ur men man får ju ont i axlar mm med hård madrass. Så, en vattensäng med ett handtag hängandes ned från taket är således mitt tipps.

Jag fick byta ut min bäddmadrass eftersom jag hade tidigare en väldigt hård sänge. Men när man har gått ner så sjunker man ju inte ner lika bra i den.
Mitt tips är en tjock bäddmadrass av memory foam. Finns både i dyrare versioner och billigare. Köpte budget version själv på Jysk som är hur bra som helst.

Jag fick byta ut min bäddmadrass eftersom jag hade tidigare en väldigt hård sänge. Men när man har gått ner så sjunker man ju inte ner lika bra i den.
Mitt tips är en tjock bäddmadrass av memory foam. Finns både i dyrare versioner och billigare. Köpte budget version själv på Jysk som är hur bra som helst.

oops dubbel post
Tack
Har andra haft problem med sängen ?
Tempur är väl så nära vattensäng man kan komma men inte lika svår att ta sig ur.

Rekomenderar att man går till IKEA och prövar att kombinera olika sängar med olika bäddmadrasser, dom har så man kan prova allt inna man köper!
Ju tyngre man är ju hårdare skall sängen vara men då gäller det oxå att man väljer den bästa av bäddmadrasserna, gärna ordentligt tjock med förmåga att svälja hela kroppen utan att man ligger på själva sängen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Har man svårt att komma ur sängen av olika anledningar, kan man köpa en säng med höj - och sänkbar huvudända. Då kan man komma upp i sittande ställning först och därefter få benen över kanten. Skonar ryggen och man håller balansen.
Helena Hesselmark

#7 Håller inte med riktigt. Många nu för tiden som lägger stora pengar på en bra resårmadrass med pocketfjädrar (sitter individuellt för att följa kropp bättre) och sedan på det en tjock bäddmadrass som tar bort effekten/följssamheten av fjädrarna totalt.

Det är inte sängen som skall ge efter allt för mycket.. dock är det bra med pocketfjädrar!
Man skall inte ligga i en hängmatta man skall ligga rakt med ryggraden, oavsett hur man ligger!!
Många slänger pengarna i sjön när de köper säng, det är madrassen som är viktigast.. inte vad det står för märke på etiketten!
IKEA har minst lika bra sängar med pocketfjädrar.. själv köpte jag min på MIO!
Fördelen med IKEA är att man kan pröva vilken säng man vill med vilken madras man vill!

Jag åkte till ANA (http://www.ana.se) och provlåg och beställde. De tillverkar sängar för många stora märken, men säljer i eget namn också. Visning av fabriken och "föreläsning" fick man också. Det blev en 7-zons elevationssäng med 5-zons bäddmadrass. Det finns olika hårdhetsgrader att välja. Rekommenderas.
Jag ska när så småningom köpa en futon och sova på golvet. Tror att det är det mest naturliga och det bästa för kroppen.
Av olika anledningar så började jag sova på vår gästsäng: En uppblåsbar sak från JYSK. Och jag har aldrig på många år sovit så gott. Två månader nu och tyvärr har en lite läcka gjort att jag framåt morgonen börjar sjunka ned lite på mitten men ff är liggkomforten 100%. Kanske t.o.m. bättre pga det?
Kanske inte den lättaste att ta sej ur men i värsta fall kan man ju bara rulla vidare ut på golvet. Och min övervikt är inte grav - bara 15 kilo medans sängen gott och väl skall hålla 2 personer.

#12 På tal om naturligt:
När jag bodde 9 veckor i vindskydd under förra året så låg jag väldigt hårt, och det var svårt att sova de första 2 veckorna. Blåmärken av det hårda underlaget.
Men de sista 5 veckorna sov jag bättre än jag nånsin gjort….en fantastissk upplevelse som fick mig att inse att sängar kanske inte varken är avgörande för bra sömn eller speciellt naturligt.
Kan nämna att jag fick grymma ryggsmärtor när jag skulle vänjas vid sängar igen.
Hi Hi Pasi så är det med omställninga känner igen det där
Det jag tycker e svårt när man e sådär jättetung - att sängen blir nerlegad, så göper man ny som efter ett halvår eller så också blir nerlegad.
Fast med den här dieten nu så borde ju vikten såsmåningom gå nedåt o därmed sängproblemen försvinna
pasi: Låg du ute? De e f*n bland det mysigaste som finns… jag ska nog flytta ut i skogen och sova bak vindskydd istället för att köpa riktig säng

Jag har för mig man brukar säga att själva resårmadrassen skall fjädra undan såpass att man ligger rak med ryggraden när man ligger på sidan.. och bäddmadrassen skall svälja kroppens form så att trycket fördelas över hela kroppen utan att man med någon del vilar på resårmadrassen!

#16 Nä, jag låg ju i vindskydd.
Fast det var snickrade vindskydd, men attans kallt eftersom jag inte räknat med vinterväder i Sörlandet (höll sig mellan 3 och 9 minus varje natt under april) så jag tog aldrig med vintersovsäcken.
#17 Att forma sig efter kroppen är resårmadrassens jobb då det endast är den som har fjädrar och kan utföra detta svåra jobb.
Nåt landsting bekostade test av sängar från Carpe Diem för att ha till brännskadade. Utan bäddmadrass var dessa sängar de bästa, fördelade trycket nästan helt jämnt över alla gropar och utbuktningar i kroppen. Bäddmadrass förstörde denna egenskap.
Egentligen har inte bäddmadrassen annan funktion än möjligen isolering och att hålla lakanet på plats.
Kolla in Kungsängens reklam på TV. De har kommit på en ny variant där man kan justera hårdheten efter behov med hjälp av någon typ av fjärrkontroll.
Finns inget underbarare än Tempur! Nu är inte jag överviktig men den finns i olika utföranden, mjuk/hård. Formar sig efter kroppen och ger inga tryck men ger inte heller efter..äh, svårt att förklara. Har haft problem med ont i kroppen som helt försvunnit med Tempurmadrassen och vaknar inte titt som tätt längre för att jag måste vända mig.
Personligen kan jag inte åka bort och sova nånstans efter att ha haft tempur i några år. Har till och med släpat med mig min resetempur på utlandsresor…