Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2666 ggr
Freja67
0

Vad skall jag tänka på?

Hej på er alla.

Är på väg att gå in i LCHF vilken dag som helst. Har jobbat dom sista 2 månadrena med att vänja mig av med potatis, ris, bröd osv och känner att du är jag redo att ta steget in i LCHF.

Lite frågor har jag dock. Glad

Har en övervikt på 45 kilo, men målet är att ta av 20kg till att börja med. På vilken nivå skall jag börja för att få bäst resultat?

Är jätte rädd att föra in allt fett som behövs, för det är ju detta man liksom går upp av i vanliga fall, och det vill jag inte…

Sedan är jag en skiftjobbare. Hur lägger ni upp era måltider när ni jobbar till exempel natt? Själv merker jag veldigt väl att kroppen går ner i varv, och jag fryser mycket bla. Är det då bra att ösa på med mycket fett just under natten? Känns lite som kroppen har svårt at jobba bort detta.

Nybörjartips och råd tas emot med stort tack.

Hälsningar Freja

Mooniq
0

Hej Freja

Om du under en period har provat att dra ner på ris, pasta o potatis så är ju det en jättebra start!

Att läsa, läsa o åter läsa ger kunskap och en massa aha-upplevelser.. (rekommenderas). själv satt jag ca 1 timme/ dag den första månaden och sög i mig kunskap…

Själv så slutade jag tvärt med alla kolhydrater pga mitt sockermissbruk. Hade huvudvärk i 2 dagar men slapp alla andra övergångsbesvär. Eftersom det verkar som du fasar ut kolhydraterna så kanske du slipper övergångsbesvär, men läs om om på kostdoktorn.se i alla fall.

Du måste ju få in fettet i kosten - för det är ju det kroppen ska ha som bränsle och det känns jättekonstigt de första veckorna…

När det gäller skift-arbete så är vi alla olika. En del äter när dom är hungriga oavsett vad klockan är och andra är aldrig hungriga på natten men äter alltid frukost innan de lägger sig för att sova…När jag jobbade skift så var jag hungrig runt midnatt men sen ville jag inte äta något förräns jag kom hem kl 7 på morgonen..då blev det en enklare frukost , typ fil eller yoghurt….

Du kommer att få flera svar och jag hoppas du hittar din väg…. jag håller tummarna för dig såklart!

Monica Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
0

Det är absolut nödvändigt att du gör upp en gång för alla med dom gamla tankarna att "det är fettet man går upp av"

Annars är risken att du bara koncentrerar dig på lc-delen och då är det inte långsiktigt hållbart utan blir bara en variant av vanlig kaloribantning som efter ett tag går i stöpet.

Det har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att vara fettet som är boven Flört

Kort sagt är det så att ju mer du växlar kolhydrater mot fett desto större blir dina vinster på viktområdet.

Dessutom blir resultatet hållbart och bestående.Glad

Andina
0

Håller med ovanstående,

Du blir inte fet av fett…
Du blir inte söt av socker…
Du blir inte sur av citron…
Du blir inte bitter av bittermandel…
Du blir inte grön av grönsaker…

Du behöver inte "ösa" på fett (fast allt är relativt, har man varit fettskrämd så kan det kännas som att "ösa på fett" när man tar en liten klick extra…) - ersätt kolhydraterna som du utesluter med fett/feta produkter.

Jag har alltid varit frusen av mig - både som smal och överviktig. Och jag har konstaterat att jag i princip är uppväxt på kolhydrater i olika former. Så fort jag gick över till lchf-ätandet så märkte jag att jag inte alls är lika frusen längre. Tvärtom - känner mig varm, pigg och stark.

Mota inte fett och feta produkter - mota (d v s 'utmana') fetträdslan.
Lycka till med din nya kosthållning!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing