Blir inte klok....
Jag har försökt äta enligt LCHF lite mer än en månad men jag blir inte klok på hur mycket jag ska äta. Jag ska äta tills jag blir mätt, men fördelningen fett/kött?
När jag läser i SSS bok "ät dig ner i vikt" så har han ett exempel på hur mycket man ska äta, matchvikt 80 kilo och då ska du äta 80 gram kött och 80 gram fett.
Jag som är 1,76 och väger 67-68 kilo. Ska jag äta 176 g kött och 176 g fett? Stämmer det? Jag behöver alltså inte gå ner i vikt utan är på jakt efter hälsovinsterna.
Kan någon vänlig själ förklara på ett enkelt sätt, gärna i gram då % för mig blir svårförståeligt.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Det är nog inte 80 gram kött du ska äta (det är nog alldeles för lite), utan 80 gram proteiner. Genomsnittligt kan du räkna med att kött innehåller 20 % proteiner - exempelvis består 100 gram kött av 20 gram proteiner. Du kan gå in på minmat.net eller fineli.fi för att se vad det kött du äter innehåller näringsmässigt.
Det är nog där du blivit lite 'vilsen'.
(Edit: Ska tillägga att jag inte läst eller lärt Skaldemans tankar. Jag utgår ifrån att det är proteiner det rör sig om istället för kött…)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
När det gäller gram pratar vi om rena proteiner i tex kött. Du skall alltså inte räkna grammen som köttbitar.
De flesta köttbitar och även fisk och fågel innehåller ca 20% protein, mer noga än så behöver du inte vara.
Det innebär att en som väger som du behöver ca 350g kött/fisk/fågel per dygn. Äter du ägg till frukost räknas det bort från de 350g.
Fett är fett därför äter du så mycket fett per dygn som du väger om det är smör du räknar, men allt fett som finns i kött och annan mat räknas också in i den mängden.
Alla dessa siffror är bara ungefärliga - det finns inget exakt att gå efter.
Om du äter för att må bra föreslår jag att du äter på ett ungefär tills du är mätt.
1 kotlett/1 biff/1 kycklingfilé osv + en fet sås eller något annat tillbehör som är fett. Sen lägger du till de grönsaker du önskar, för smak färg och dekoration.
Blir du inte mätt ökar du i första hand fettmängden och i andra hand proteinmängden. Mätt är man när man står sig lagom till nästa måltid.
Ungefär så…
Numer pensionär i Nynäshamn
#2 Ahhhhh, då är jag med på banan
. Då äter jag ungefär rätt.
Om jag förstått rätt så "ska" jag äta 176 g fett på något sätt varje dag? Det känns mycket……..
Grönsaker kan jag äta fritt? Alltså ovanjords…….
Kött innehåller inte bara protein utan även fett t.ex. köttfärs (10-20% fett) så det ska du också räkna in. Äter du magert kött t.ex. kyckling så behöver du extra fett.

Kyckling bröstfilé utan skinn
448 (107)
kJ (kcal)
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
producerat av KTL
1.5
g
analyserat
offentligt laboratorium
23.1
g
annan typ av värde
livsmedelstabell
0
g
annan typ av värde
livsmedelstabell
Nötkött medelvärde
639 (153)
kJ (kcal)
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
producerat av KTL
8.4
g
beräknat
producerat av KTL
19.3
g
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
Griskött medelvärde
914 (218)
kJ (kcal)
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
producerat av KTL
16.3
g
beräknat
producerat av KTL
18.3
g
summerat av delfaktorer
producerat av KTL
0
g
överfört
http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=s
v
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Illernettar, alla grönsaker innehåller kolisar, så var försiktig med dom åxå. Kolla på minmat så kan du se. Jag älskar blomkål, men får inte äta ett helt huvud tillbakonet, då det blir lite mycket kolisar.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
det där med fett i förhållande till längd har jag inte sett förut? Bara att man ska äta minst ett gram rotein per kilo kroppsvikt , så lite kolhydrater man har valt äta (kanske 10- 20 gram eller vad man har bestämt sig för) och sen fett så det överstiger vikten proteinet och kolhydraterna, t.ex. kanske då 100 om man 80 gram protein och 10 gram kolhydrater.
minimum alltså, man kan säkert äta mer fett om man behöver för att bli mätt! Och man kan lungt äta mer protein, upp emot 2 gram per kilo kropsvikt. Om man inte har väldigt stor övervikt. Då ska man visst hålla sig till 1 gram, så har jag uppfattat det hela.
Med andra ord - hur lång du är har ingenting med någonting att göra… utom hur högt upp mot himlen du når och hur långt bort på horisonten du ser. :)
Din vikt, däremot, kan vägleda dig till hur mycket du behöver av vissa näringsämnen.
PROTEIN: När det gäller att beräkna hur mycket protein du behöver - kan du utgå ifrån din _vikt.
_Väger du 67 kg - se till att du får i dig minst 67 gram proteiner.
Man brukar rekommendera 1-1,5 gram protein per kilo man väger. Tränar du eller har ett fysiskt jobb kan du behöva mer än så.
KOLHYDRATER: Hur mycket kolhydrater du väljer att äta bestämmer du helt själv - många vill hålla sig till max 20 gram, många äter färre och många äter fler gram kolhydrater per dag.
Man kan prova sig fram och se på vilken nivå man mår bäst eller få den effekt man söker.
Kolhydrater finns i väldigt många livsmedel, grönsaker, mjölkprodukter m fl - så vill du hålla koll på kolhydraterna titta på näringsdeklarationen på förpackningarna (eller på minmat.net eller fineli.fi om det inte finns deklarerat på varan).
FETT: Andelen fett i gram, ska överstiga summan av kolhydrat- och protein-grammen.
KALORIER: **Kalorier är oftast "ointressant" inom lchf - men äter du för lite så kan det vara bra att pejla kcal-läget också.
Se till att du äter minst 20 kalorier (kcal) per kilo vikt du väger. Väger du 67 kilo så bör du få i dig 1340 kcal per dag - minst.
**För en del (mig själv t ex) kan det vara värt att titta lite på kalorier i början också - för att se att man kommer upp till tillräckligt antal kalorier. Jag har i många år, omedvetet, fått i mig alldeles för lite kalorier och därför legat på svältgränsen hela tiden. Så jag har fått hålla lite koll på kalorierna i början för att se hur mycket jag kan/bör äta för att inte få i mig för lite (för att inte hamna på svältgränsen igen).
Så om vi räknar på dina 67 kg - och att du valt att äta 20 gram kolhydrater per dag - och att du ska uppnå minst 1340 kalorier. Då bör du få i dig:
20 gram kolhydrater
67-101 gram protein (minst)
Resten ska bestå av fett tills du når minimigränsen på 1340 kalorier - och överstiga 20 + 67-101 gram (summan av kolhydrat- och proteingrammen).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Ujujuj, nu blev det jobbigt. Det var inte så här svårt det skulle vara
. Men jag får läsa på och se om jag kan få till det. 20 g kolhydrater är ju ingenting i mina ögon. Kan någon vänlig själ ge ett förslag på hur en dag skulle se ut?
Det är inte så svårt - det ser bara trixigt ut när man läser alla tips och råd.
Uteslut de värsta kolhydratkällorna - spannmål, bröd, pasta, ris, potatis o socker - det är väl det bästa rådet du kan få.
Om det inte räcker för att du ska få den effekt du vill ha så kan du börja titta lite på detta som tråden handlat om för att justera din mathållning. Du behöver alltså inte börja med att räkna och kolla och trixa. Det gör du bara om du märker att det inte går åt rätt håll.
Du behöver inte heller hålla dig till 20 gram kolhydrater eller mindre, det är bara exempel (själv håller jag mig där). Hitta den nivå som passar dig och ger dig den effekt som du vill ha - att må bra t ex. Se till att du äter minst 1 gram protein per kg du väger. Utöver det så äter du bara på, av bra och fullfeta produkter inom lchf-ramen.

Har aldrig räknat något.Det var ju det som var poängen !!!
Började i mitten av augusti och har gått ner 5,5 kg mätt mig oxå och bäst gått ner 8 cm på överarmen..men hur såg jag ut?
Började en dag med o ta bort allt socker, mjöl, bröd, pasta, ris,musli osv
Äter kött,fågel o fisk med gräddsås majonäs osv lite grönt till.
Frukost med en yugurt naturell lite linfrö o solroskärnor och kaffe med grädde.ibland en skiva finncrisp med jättelager smör.
Ägg i alla varianter då det är mkt mättande o går snabbt
Gärna fetta färska ostar.
Äter mig mätt och går länge runt i ett tillstånd med ohunger !
Saknar inget bröd eller godis, Inga attacker efter nåt gott.
Och jag som älskar glass, smakde på mannens= fy det var så sött.
Har märk att smaklökarna vibbar salt oxå mkt tydligare än innan.
Har ännu inte testat äggmjölk.
Tack för alla tips. Det är bara på´t igen 

Det finns en teoretisk och en prakisk sida utav allt,, den teoretiska talar om vaför.. men den praktiska talar om hur.. börja med den praktiska biten.. dra ner på kolhydraterna.. ersätt energin från dessa med fett.. ät normalt med protein.. ät så du står dig till nästa måltid.. men det är ingen fara med att bli hungrig strax före nästa måltid.. blir man vrålhungrig aldeles för tidigt och man tvingas äta mellanmål så har man ätit för lite!
Vi äter inte vissa volymer mat.. vi äter en viss mängd energi.. och som skall innehålla en viss mängd näring samtidigt.. så kroppen får vad den behöver.. och som normaliserar hormonerna!
All mat har en medecinsk verkan i kroppen.. och din kropp består av de molekyler du har ätit, druckit och andats in!
Nu har jag börjat att mäta upp ca 68 gram smör. Detta smör ska då vara slut på kvällen, eller hur?
Ska jag räkna bort vad jag äter i CF och grädde från dessa 68 gram? Ska detta "räcka" till att även steka maten? Blir det likadant om jag äter ost?
Har väl inte fått riktig fått igång mitt ätande men det är helt mitt eget fel. Taskig ekonomi och dålig aptit :-(( är ingen bra kombo.
Däremot har jag fått en konstig smak i munnen och det jag räknat ut att det är ketos. Är det något jag får leva med eller går det över?
Hoppas någon orkar och vill svara :-))
Jag tycker det är onödigt komplicerat, speciellt i början av en kostomläggning, att behöva räkna så noga.
Det enkla konceptet som Skaldeman brukar köra med är: Ät fett kött, fisk, ägg och kanske lite grönsaker till, om du känner för det.Välj då grönsaker och sådant som inte har så mycket kolhydrater i sig, Atkins har en bra lista på grönsaker som är tillåtna under hans första fas. Den tycker jag är bra att följa i början när man vill starta en viktnedgång.
Man måste inte vräka på fett om man inte äter väldigt magert kött, då kanske det kan behövas lite extra smör.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#15 Ja, det är ketosen du känner i munnen…och den går över (smaken alltså).
Håller med Jennix….gör det inte mer komplicerat än det är. Ät rätt "grejer", mer än så behöver du knappast tänka på (din kropp vet t ex mer om hur mycket smör/energi den vill ha än någon "tabell" i världen).

Hej illernettan!
Mitt tips är att läsa "vad har du ätit idag"-trådarna. De är väldigt bra om man vill ha mat-inspiration, och så kan du få ett allmänt hum om vad en genomsnittlig lchf-måltid kan innehålla. Alla äter ju så klart olika, men eftersom många skriver i de trådarna får du något slags genomsnitt och många olika tips.
Just nu sitter t.ex jag och äter rimmat stekfläsk (innehåller socker men bara 0,5g kolh./100g så det är ok för mig, kanske inte för alla) med äggröra och ett par kvarglömda champinjonhattar som jag hittade i kylen, allt stekt i smör, och jag dricker svart kaffe till. Och i vanlig ordning slank det ner en stor klick crème fraiche medan jag stod vid spisen
. Det är inget som jag har räknat på, men det är väldigt gott och jag behöver inte äta igen på 8 timmar..
Alltså är det jag som krånglar till det 
Men jag skulle ändå vilja ha svar på mina specifika frågor
, snälla 
Grejen är ju att min mättnad aldrig håller särskilt länge. Nu har jag ätit ett halvt paket bacon, två ägg med smält ost. Det var för en timme sedan och jag är redan hungrig. Är det jag som har extrem snabb ämnesomsättning?? Vill ju inte ha det så här längre
Det är ju mycket därför jag började med LCHF.

68 gram smör? Hur tänker du? Här följer ett exempel
Din vikt: 68 kilo
Protein: 68 gram (du kan äta mer om du vill)
Kolhydrater: 10 gram (du kan äta mer eller mindre om du vill)
Fett: 78 gram (68+10, i detta exempel)
Obs! Smör innehåller 80 gram fett per 100 gram. Om du enbart skulle få i dej fett från smör blir den totala mängden smör: 98 gram
Jag tycker inte att du ska göra något annat än att äta när kroppen säger till, just nu. Att vara väldigt hungrig/sugen är vanligt i början - men det "lägger sig" så småningom. Låt kroppen vänja sig vid att det kommer mat så ofta som det behövs. En del av hungern är vana, en del kan vara att kroppen ännu inte hittat en balans, en del kan vara sug (efter kolhydrater/socker). Många (bl a jag) äter mycket mer i början, än vad man varit van vid - men så länge du håller dig inom lchf-tänket så stabiliseras matintaget automatiskt (d v s kroppen hojtar inte så mycket efter mera).
Med andra ord - du är inte extrem!
Låt din kropp vänja sig vid den nya mathållningen och bli trygg med maten samt njuta av den!
Ett halvt paket bacon och två ägg är inte särskilt mycket, speciellt inte då man ställer om sig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Håller helt med #22. I början var jag jättehungrig men det lade sig. Var inte alltför orolig i början. Hellre nästan rätt än helt fel. Det viktiga är att man känner att man trivs med maten och att kroppen fungerar bra. I början fick jag en rad reaktioner som hunger, fett hår och en otrolig trötthet, men allt lade sig efter ett tag. Fokusera på att det här en väg man främst väljer för att må bra. Det ska inte ses som en bantningskur. Det tar ett tag att lära sig vad man själv mår bra av. Men lyssna mer på din egen kropp än alla råd, även om man får många bra råd här. Men min erfarenhet är att man inte kan se vad ens kropp behöver förrän man får bort det ständiga insulinpåslaget.
Ok, då ska jag försöka sluta tänka så mycket. Det känns bra men jag har svårt att släppa tänket från senaste kosthållningen.
Tack för hjälpen allihop 

Börja med att vänja dig med nya mättnad/hungersignaler.. det är lurigare än vad man tror!!
Man är så van att ett lågt blodsocker är det som säger att man skall äta, och även mättnade käns anorlunda, då man tidigare var van vid att ett blodsocker skjöt i höjden som signal på att man var mätt!
Sen så med näringstätare mat så blir volymen mat betydligt mindre. och man är van vid att äta tills magen kändes full.. det blir den inte än på ett tag fören den har dragit ihop sig en aning, efter ett tag med den nya kosten!
Du skall tänka på att om du förr åt ett halvt kilo potatis om dan så motsvaras det av bara 50 gram smör.. klart att det inte fyller magen på samma sätt.. även om man blir ohungrig rätt länge på 50 gram smör!!