Fettsnålt = Ledvärk ?
Hej!
Efter att min farmor (88 år) har slutat laga mat och nu får kommunens matlådor så har hon bara fått mer och mer värk i sina muskler och leder. Jag kan inte minnas att hon har klagat över detta innan hon började äta denna mat. Nu skall jag inte beskylla kommunen för att servera de äldre dålig mat, men eftersom kostråden i de övriga verksamheterna är ju mindre fett desto bättre, så är ligger det ganska nära till hands att misstänka att samma devis gäller även här. Så, vad tror ni, kan hennes ledvärk bero på att det är dåligt med fett i maten? Hon har också magrat väldigt mycket fast hon äter upp allt i lådorna, och det är ganska så stora portioner.
Kanske det kan vara maten - tänkte på - vilka läkemedel tar hon? - Simvastin ger ju läkarna gärna… och biverkningar är värk…
…om det är maten så kanske hon kunde bättra på den med smörklickar och grädde 

Jo det är fettsnålt, samt fel fett oftast. De följer ju LMV och tallriksmodellen + en hel del helfabrikat (tillsatser). Ledvärken kan ju oxå bli värre, ifall Farmor inte har samma rörelsemönster längre, hon har minskat sin tid i köket, en kombination av båda sannolikt.
Du skrev att hon äter upp allt, men blir hon mätt…?
Kan du inte försöka ta en bild av en matportion?

ja, undrar om man kunde få henne att lägga på en smörklick, om det kunde göra någon skillnad? skall prata med henne :)

Jag utgår från att Farmor åt fullfetsvarianter av mejeri förut? I de flesta kök används inget smör, endast margariner å olja.
#0, En annan sak det skulle kunna bero på är ökade inflammationer i kroppen. Margarin är antagligen den största boven när det gäller inflammationer i våran matkultur, och det lär ju vara vad dom använder för att tillaga maten på äldreboenden. Så det kan ha med det att göra.
Bästa sättet att motverka det i så fall är att se till att inte få i sig något margarin, och att se till att få i sig mycket fet fisk (fettsyror som det finns mycket av i fisk minskar inflammationer i kroppen).

I storkök använder man dessutom margarin med transfetter fortfarande!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jo, fullfeta produkter har alltid varit standard i farmors kök, förutom lätt och lagom på smörgåsen… vet inte varför, men men.
#6 jag tror du har en poäng angående inflammerande margariner
skall till henne till helgen, skall se vad jag kan göra då! återkommer :)
Hoppas det går att fixa mer fett i maten hos de gamla. Det är skamligt att ge dem lightprodukter.
Tror också att maten kan spela in. Kanske på flera sätt, t ex som Andreas0 skriver om inflammationer.
Jag har själv en sorts utmattningssjukdom av det krångligare slaget, med mycket värk i muskler, leder, "nerver", m m. Det vandrar runt i kroppen och varierar i styrka, men är alltid närvarande. Denna värk har lindrats BETYDLIGT av LCHF, exakt varför vet jag inte, men det är ett faktum.
Fint av dig att bry dig om farmor!! Försök hjäpa henne förbättra maten om du kan. Lycka till!