Drar till Thailand...
.. på torsdag och ser fram emot 2,5 veckor utan matnoja. Ska njuta av god thaimat och svalkande lassies. Ska på bröllop.
Högfettskost känns inte lockade i värmen heller. Funderar dock på att skippa riset om inte rätterna är för starka.
Hur skötte ni er utlandsresa? Släppte på disciplinen eller körde på och (enligt mig) distraherade resan en hel del? Det sista jag orkar är matnoja som jag brukar.

Thaimat är ju svårt, eftersom det är smakförstärkare i väldigt många rätter. Men har man ändå tänkt att njuta lite, så…
Plocka bort riset och välj rätter utan panering eller sånt som är friterat, så är det i alla fall en gyllene medelväg. 
Jag var i Malaysia nyligen på jobbresa. Hade ingen möjlighet att välja mat själv. Försökte äta deras fuskbacon gjord på nötkött, men det gick inte så bra. Och de kokta äggen på hotellet var alldeles rinniga… Jag åt rostbröd till frukost, och det var ärligt talat inte särskilt gott. Trots att jag bredde på smör för kung och fosterland ;-)
Lunch och middag var uteslutande malaysisk mat. Fisk, kyckling och nötkött i olika såser och grytor. Helt ok, dock ganska fettsnålt. En enda gång var jag tvungen att äta ris, eftersom maten var så jättestark.
Att maten är full av matförstärkare betvivlar jag inte. Efter några dagar fick jag några utslag på halsen som till slut täckte hela halsen. Dessa försvann först efter en vecka här hemma.
Åker du privat har du nog större valmöjlighet. Jag var nedbjuden av Malaysias turistråd och allt var förbokat.
Äter du kokosfett? Ta i så fall med det på resan! Då kan du "fetta till" maträtterna ;-)
Jag var på chartersemester på Kanarieöarna med släkten. Vi bokade resan med "all inclusive" redan i våras innan jag börjat äta enl. LCHF i maj.
Funderade mycket på hur jag skulle göra med maten innan resan men bestämde mig för att strunta i vad jag åt - vi hade ju all inclusive med buffé, så man hade ju kunnat välja själv och äta LCHF, men samtidigt ville jag kunna njuta på semestern och "fuska" med lite goda drinkar och efterrätter.
Innan resan hade jag gått ner 14 kg sedan i maj, stadigt ungefär 0,5 kg/vecka.
Tänkte att jag går säkert upp 2-3 kg om jag äter vad jag vill - men det är det värt!
Var lite orolig när jag åt ris för första gången på ett halvår på flygresan, men jag kände inget i magen. Det funkade bra att byta tillbaka till vad jag åt innan LCHF.
Men… när jag kom hem hade jag ökat 5,8 Kg!!! på en vecka.
Jag fick en chock…
Men det var inga riktiga "kropps-kg", nu efter 1 1/2 vecka hemma med min vanliga LCHF kost har jag gått ner 5,3 kg - allt utom 0,5 kg. Konstig kemi i kroppen…vad är det som händer? Binder man vatten när man äter kolhydrater?
Binder man vatten när man äter kolhydrater?
Ja, varje gram kolhydrat binder ~2,5g vätska. Beroende på hur mycket du kan lagra in som muskelglykogen är såna fluktuationer i vätskenivåer inte alls ovanliga.
Det bör försvinna inom en vecka ungefär.

jag ska me till thailand. Vill inte äta kolhydrater och funderar hur det ska gå??

Blir väldigt avis måste jag säja, men snälla, ät å njut. Thailand, kina och indien är länder där i alla fall jag kunnat äta ordentligt med mat faktiskt. Tycker det är supergott - glutamat eller ej! Thailändare är väl överlag slanka. Nu är det länge sen jag var där sist, det kanske har ändrats…

Är man turist på turistort så är det nog inga större problem att få maten som man vill.. nivet.. "Thailand.. The land of coconut"!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thailand är ju ett matparadis!
Ris och nudlar måste man ju inte äta, (no rice, please!) men:
helgrillad fisk, currygrytor, färsrätter (laap /larb) som serveras med rå vitkål, biffsallad..
Det är ofta lite fettsnålt kanske men inte så kolhydratrikt.

brukar man inte kunna fa en fin omelett till frukost pa manga hotell???
Ät som du känner för. Jag hade nog hållt koll lite på socker och stärkelse, men i övrigt ätit rätt fritt. Man måste inte vräka i sig fett heller, om du känner att det känns jobbigt i värmen. 
Man kan ju som sagt var äta allt utom ris o nudlar.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Man kan ju äta gröncurry grytan utan ris varje dag som soppa i stället
Tror ni dom lägger mycket socker i?
No rice no sugar, please!
Jag brukar njuta mat både på semester och hemma, det jag är noga med är frukosten sen gör man så gott man kan och vill med resten. Att skilja på vardag och fest tycker jag är viktigt.
Ha det så himla bra i sol och värme, inte ett dugg avundsjuk…….hm