Hjälp med biff?
Idag var jag på Konsum för där har de lokalproducerat kött och jag kom hem med två skivor "Nötbiff, ekologiskt naturbeteskött från Bohuslän-Dal".
Fint som snus. Jag måste ju öva mig att laga olika sorters kött. Fläskkotletter är jag rätt bra på nu!
Men jag vet ju inte hur man gör med biff!
Snälla, ni som är bra på matlagning, hur ska jag göra för att inte förstöra det här fina köttet?
Om jag har coleslaw til fläskkotlett - vad har jag till biff?
Extremt tacksam för alla tips! 
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Stek köttet i smör häll på lite grädde låt det hela puttre till grädden tjocknat lite. Det är alltid gott att slå på en svätt vin i pannan strax inna grädden åker i. Kanske du har lite champinjoner eller annan svamp och ev lök / vitlök hemma skiva ner mot slutet av stektiden en skvätt grädde här också så har du supergod svampsås till biffen. Coleslaw är gott till biffen också, annars kan du ju ha blomkålsmos till, finns i reseptsamlingen. Ädelost sås tycker jag är gott till det mesta, låt osten smälta i grädde så klart går också jättebra att göra mot slutet i samma panna som köttet steks i, gillar inte onödig disk! Stekta skivor succini eller aubergine är gott att ha till kött.
Lycka till!

Tack Sussie, låter jättegott. Nu blir jag hungrig!
Men hur länge ska jag steka biffen? Blir den lätt seg? Jag gillar INTE blodigt!
Är det samma som jag lärde mig om kotlett att låta den steka på ena sidan ordentligt tills lite blod sipprar upp - då först vänder jag. Är det så med allt kött?
*totalt okunnig* ;-)
Men du kan ju!!
Du gör som med fläsket! Låter du sen biffen koka med grädde så riskerar du inte att få den blodig. Vissa bitar är godare om de inte är för hårt stekta tycker jag men smaken är som baken…..
Jag gillar inte heller blodigt kött, men jag antar att Du stekt redan Catlin… jag har varit på IKEA…förlåt…
Det du lärt dig om fläsk gäller ALLT kött…det är en väldigt pålitlig metod…
Skär lite i det tjockaste om du känner dig osäker…
Numer pensionär i Nynäshamn

Nej, det blev strimlad kyckling ikväll, halva priset!
Wok i kokosmjölk, gott! Vad härligt det är med alla nya smaker!
Så alla tips är välkomna fram till lunch i morgon! ;-)
Ska man göra stekyta först och sen sänka värmen - eller?
Jag vill också åka till IKEA…
Nökött steker lite fortare än fläsk, så det blir bara
- Stek tills det blir rött
- Vänd
- Stek lika länge till
Sen brukar det vara klart, men skär lite försiktigt i det tjockaste om du blir osäker, det beror också på vilken nötbiff du har…
Lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack Margareta! Snart är det dags att testa!