BMI 21 är gräns för att få bröstreducering av LST
Min husläkare har nyligen skrivit en remiss för mig till bröstreducering på karolinska. Fick tillbaka. Problemet: Jag väger 91 kg och är 1.67 meter. Hon skrev att jag håller på att gå ner i vikt, men dom vill inte se mig förrän jag har BMI 21.
Jag är 51 år, det känns väldigt avlägset att jag ska kunna bli så smal. Är väldigt smal om ryggen, har kupa I eller J. SKulle alltså kunna säga att dom är "onaturligt" stora och hindrar mig mycket på alla möjliga vis.
Jag vill gärna gå ner i vikt…men 20 kg?
Det låter helt idiotiskt. BMI 21 är ju i nedre delen av normalskalan. Att de kräver normalt BMI (alltså under 25) kan jag tycka är någorlunda rimligt, men 21?
Du har i alla fall frågat på rätt forum. Här finns många som gått ner betydligt mer.
Börja med att läsa här.
Sedan har du massor med flikar här till vänster där du kan hitta svar på nästan alla frågor. Det finns också många flikar under Mat med mycket recept. Du kan också ställa frågor om det du inte förstår.
Visst kan du!
#1 Tyckte också BMI 21 lät väl lågt. Visste inte att BMI 25 ansas som normalt. Bra att veta.
#2 Jag hoppas verkligen att jag ska kunna gå ner med denna metod. Men jag vet inte om jag ens vill bli så smal. Vi får se.
Problemet är också att jag begränsas mycket av brösten. SportBH är inte att tänka på. Blir ledsen av att det är så svårt att hitta kläder. Känner mig ibland som ett freek. Detta underlättar inte precis stirkthet. Nu tycker jag inte det är så stora problem att äta på detta sätt, har bara ännu inte lyckets få vågen att belöna mig.

Tycker också att BMI 21 för att bevilja bröstreducering låter extremt lågt. De borde utgå från hur brösten ser ut i förhållande til kroppen och vilka besvär de ev ger istället för att titta på en BMI-kurva.
Har väldigt svårt att tänka mig att Anna Book någonsin haft BMI 21, men hon har ju gjort en bröstförminskning för några år sedan. Fast hon kan ju såklart ha gjort det för egna pengar.
Låter som en mycket dum regel! Man kan ju ha ont av stora bröst oavsett BMI… eller man lär ha ÄNNU ondare av stora bröst med högre BMI eftersom brösten brukar bli större när kroppen blir större.
#4 Extremt lågt, ja, dessutom vill dom inte äns titta på hur jag ser ut, förrän jag når dit. Till och med nu är upplevs jag nog snarare kurvig än tjock.
#5 Jo Anna Book har säkert gjort det för egna pengar och nu ska de bli större igen verkar det. Så vill inte jag hålla på.
Kanske tänker dom sig att brösten minska så i omfattning att operation inte blir nödvändig.

#7 Visst minskar dom, bröst är ju rena fett-lagret. Tyvärr blir de oftast inte så najsa när man gått ner överflödet…Normalt BMI på 21 är ju om man är ungdom, helt fel för en mogen kvinna. Jag tycker du ska söka dej till något annat sjukhus och se vad de säjer. Sen tror jag visst att du kan gå ner 20 kilo, varför skulle det vara omöjlig?
#6 Husläkaren var väldigt förstående. Hon hade pumpat de på Karolinska om varför jag inte skulle få operation, det är nog inget fel.
#7 Tycker också att gränsen borde ändras med åldern. Rekomendation på vad man bör väga ändras ju också med åldern.
Gick under våren ner ca 6 kg med pulverdiet. Har lyckats en gång minska ca 9 kg med viktväktarna. Oerhört jobbigt, kunde inte tänla på något annat än att jag inte fick äta. När jag bestämde mig för att livet måste få innehålla något annat än fokus på vikten, gick jag upp igen.
Kanske därför jag är lite skeptisk, sen undrar jag om jag inte nästan kommer att se mager ut då.
#8 Nä, i mott fall blir det inte taxöron utan pälslösa cockerspanielöron!
Läkeren tipsade mig om en möjlig omväg: a kontakt med privat mottagning. Ibland skickar dom vidare till sjukhusen om dom anser att operationen borde kunna utföras där. Lite konstig omväg tycker jag dock.

Oj, när jag läser detta blir man ju helt knäckt…. och när jag räcknar för att komma ner till bmi 21 så måste du ner till 59 kg det låter helt sjukt, då blir du ju nästan mager, hur har de tänkt att du skall lyckas banta bort hela din byst, det tror inte jag är så troligt. mycket försvinner vid bantning men inte allt. Hoppas de har sagt fel till dig, jag tror visst du kan gå ner i vikt inge tu tal om den saken för det går utmärkt med rätt kost och rätt motivering.
Be om en "second opinion" av en annan läkare/klinik.
Lycka till.

Har man väl kommit in i LCHF-dieten så känns den inte som en uppoffring. Maten som mater äter är god och de allra flesta som äter LCHF brukar uppskatta hälsovinsterna.

#9 hi hi, vilken härlig inställning! Jag är i din ålder och längd (oxå 167 cm), när jag är nere på mina 66 kilo ser jag normal ut, varken för smal eller för tjock.
#11 Nä 71kg sa dom att jag skulle väga. Känns ju nu plötsligt helt OK jämfört med 59.
#13 OJ 66 kg.Det vägde jag när jag var 18 tror jag, och en gång senare när jag hade haft hjärnhinneinflammation.
Har väl svårt att tro att jag ska kunna gå ner 20-25 kg.
Just nu äter jag ganska lite, för jag är så trött på fett
Längtar efter något fräscht, frukt eller så. Har inte ätit sedan frukost: Tvä ägg,coulslow (hur det nu stavas) med cremefraice, lite lufttorkad skinka, en tomat. Nu ska jag äta lax med fetaost

Om du skull gå ner till 71 kg kan det ju vara fullt möjligt för det motsvarar bmi = 25 0ch om dom sedan tar bort X antal kg på varje bröst så är du snabbt nere i de kilon du hade som 18-åring… :-)
Och 20 kg tappar man ganska snart med naturlig mat och lite kolhydrater som LCHF, jag tappade 17 kg på 4,5 månader
#15 Låter helt fantastiskt!!
Har också haft remiss för bröstreduktion (ca samma size som TS), dessutom i 2 olika landsting. Gemensamt för båda var att jag var tvungen att väga under 75 kg (är 178 cm) innan de ens ville träffa mig för kunsultation. Å då ville dom att jag skulle fortsätta gå ner ytterligare ett par kg mellan konsultationen och operationen.
Detta var för 10 år sedan. Har gett upp det projektet. Äit både pulver o viktväktat massor men inte kom jag ner dit….kommer inte ner dit med UFO heller.
Riktlinjerna har dessutom tydligen blivit striktare med åren då bättre långsiktigt resultat rapporteras med lägre vikt preop.
Jag får väl hoppas på Triss-lotten eftersom landstingets regler för mig är onåbara.

#14 Du äter kanske för lite då, kroppen går på sparlåga, den tror att det är svält…Här är en sida där du kan lägga in energinivå och BMI

#17 Vad är det för resultat som förbättras om patienten väger mindre innan operationen? För mig innebär bröstoperation att man minskar brösten, eftersom kvinnan inte orkar bära dem då de är för tunga. Detta oavsett vad kvinnan väger.
#19 TS är också nyfiken på de bättre resultaten.
All plastikkirurgi får naturligtvis ett på sikt bättre, hållbarare och snyggare resultat om individen är normalviktig vid operationens utförande… och naturligtvis under förutsättning att personen stannar kvar i samma vikt som vid optillfället.
Att minska brösten med en samtidig övervikt på 20-30 kilo gör ju att en önskvärd och kanske högt prioriterad viktnedgång förändrar de opererade bröstens utseende avsevärt och hips vips hamnas det då i Anna Book's läge att det sas. "blir inget kvar". Eller iaf. bara två tomma påsar som då istället behöver fyllas ut operativt igen med implantat för att personen ska må bra. Ur individperspektivet så är det nog förenat med ett ganska oönskat estetiskt resultat att göra operationen först och sedan gå ner de behövliga 20 kilona.
Man kan väl dessutom inte direkt klandra den offentligfinansierade vården när/om de äntligen börjar strama upp riktlinjerna en smula… speciellt som resurserna i dagens läge sannerligen inte är obegränsade.
VH!/K.
#21 Håller i princip med det du skriver. Vill heller inte operera nu. Jag vill ha en vikt som jag trivs med och som jag klarar att hålla resten av livet. Men det är kanske mer än 71 kg. Det är det som är mitt problem.
Men nu får vi se om jag klarar att gå ner i vikt och hur jag ser ut om … säg.. -10 kg.