Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2183 ggr
Marylojs
0

Varmrätt med räkor, någon??

Hej på er! Nu behöver jag inspiration. Jag har en påse mumsiga räkor i frysen och skulle vilja hitta på en varmrätt med dessa ikväll, men har ingen aning om vad jag ska göra. Några tips?

Amiechan
0

Jag fräser vitlök och chili i smör och värmer sedan creme fraiche i pannan, kryddar med peppar och värmer sedan räkorna försiktigt. Serveras med avokado och vin! Smaskigt värre :D

SvartKaffe
0

Räkor skall ju inte kokas för då blir de sega. När jag fortfarande gjorde pastasåser så åkte räkorna i såsen det allra sista för att bara bli varma.

Jag brukor ofta göra en kall röra med räkor och ibland lite röd rom också. Blandar majonäs och gräddfil, ungefär 50/50 och har i kokt ägg, räkor, dill och ev röd rom. Oftast en liten charlottenlök också. Smaskigt att lägga på avocado tex eller rulla in i salladsblad så det blir en liten dolme. 

Det enda varma alternativ jag kommer på just nu är att woka lite grönsaker och lägga i räkorna det allra sista innan servering.

När du skalat dom kan du koka upp skalen med vatten så får du en god buljong som bas till räksoppa. Luktar vidrigt men blir som sagt gott som bas till soppa.