Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 12506 ggr
Krahso
0

OT - Delad magmuskel?

Jag har kämpat på med centimetrarna och haft enorma problem med att få magmåttet att minska. Minns att jag varit med och diskuterat detta någonstans, men hittar inte den tråden. Nu har jag snubblat över någonting på nätet och tankarna börjat löpa. Kanske någon här vet att berätta mer.

Allt sedan jag födde sista barnet (då var jag enoooorm runt magen - redan i sjätte månaden trodde alla att jag gått över tiden, eller att jag väntade måånga barn) har jag haft en lustig grej med magen. Om jag ligger på rygg och lyfter mig som typ i en situp - så blir magen spetsig. Det ser ut som en bergstopp typ… Detta har blivit än tydligare nu, när en massa fett försvunnit.

Nu läste jag något om att det kallas för delad bukmuskel… Men jag hittar inte något riktigt bra om vari det består - vad jag kan göra åt det - och om det är därför som jag har svårt att få bort magen. Jag ser struntlöjlig ut idag. Höggravid för jämnan.

Någon som vet nåt? Någon som vet vad jag kan göra åt det? (det jag läst är att situps är farligt för delad magmuskel…??)

MissMullig
0

Har precise det samma som du men aldrig hört detta om situps. Skall fråga på gymet nästa gång jag går dit.

dufva
0

Det är säkert ett litet bråck på bukhinnan du har.

Ofarligt, men besvärar det dig går det lätt att fixa Glad

MissMullig
0

Isf är vi två då med samma

kricko1
1

Njeeh… något bråck på själva bukhinnan är det inte fråga om. Bukhinnan är just en hinna och kan inte fungera som annat än ett mjukt, eftergivligt membran. Däremot har du med all sannolikhet fått en försvagad bukvägg pga. att den längsgående bukmuskulaturen har blivt uttöjd. Ibland kan det bli så definitivt att den är i princip "av" i vertikalplanet och då buktar bukhinna och innanförliggande tarm/bukorgan ut. Detta påverka rmed all sannolikhet ditt magomfång och speciellt då du gör sit up's så buktar tarmpaketet upp genom den försvagade muskelplattan och ger det konstiga utseende du beskriver på magen.

Det här går inte att träna upp (inte mer än hjälpligt och lite beroende på hur "av" det är) till utgångsläget som gällde innan graviditeter osv. för muskelpartiet är permanent skadat. Bukplastik (med sydd alt. nätförstärkt muskeldefekt) är det enda som kan återställa magen i ursprungligt skick. Sök på närmsta kirurgmottagning (alt. VC om det är remisstvång på ditt sjukhus) och kolla om det går att få det åtgärdat inom den allmänna sjukförsäkringen. Om du bedöms ha ett redan existerande bråck som ev. kan riskera att bli inklämt (därför bör du kanske inte överbelasta med just sit up's som hursomhelst inte stärker defekten utan bara belastar den ytterligare) så kan det mycket väl tänkas att det görs inom den offentliga sjukvården. Är det endast ett kosmetiskt problem så kan det bli svårare att få det åtgärdat inom den offentligfinansierade vården beroende på vilken ort du bor på/sjukhus du tillhör, tillgång till plastikkirurger osv.

VH!/K.

MissMullig
0

Tack kricko1 det var det jag med trodde.

Försvagad vid graviditeten tror jag på.

Krahso
0

Tack Kricko 1!

Det där med tarmväggar låter obehagligt. Kanske kan detta också vara anledningen till en del smärtor jag kan känna från området ibland. Jag har inte brytt mig så mycket om det här med smärtorna tidigare. Jag skall be en läkare titta på det.

Kanske får jag alltså leva med att vara konstant gravid…Flört Det tråkiga är ju att det skiljer fyra storlekar mellan höft och midja resp byst och midja… Svårt att hitta snygga kläder. I övrigt stör det mig inte så mycket till vardags…

Sheena
0

Var det inte med en kvinna på Plasikkirugerna på tvn som hade just nått liknande detta?? *minns dåligt* Hon såg ju gravid ut och det berodde ju på nått med att musklerna var delade..

missaz
0

#7 Jo, jag såg det avsnittet. Hon var ju inte tjock, utan hade som en gravidmage trots att hon inte var gravid, för att bukmusklerna gått isär vid graviditet. Det händer ju alla gravida, men går kanske till sig olika mycket för olika individer.

Skaldeman
0

Det händer även män med "gravidmage", mig t ex. Jag är alltså mycket, mycket smalare än vad jag ser ut…

/SSS

Lindbygarden
0

Brrr.. precis sån blir min mage också när jag tränar! Jag har trott att när jag blir starkare så ska det försvinnaFörvånad

kricko1
0

Det är klart att dina magmuskler i övrigt blir starkare av att träna dem, men det ställe där du eventuellt har en bristning i muskeln… just där blir det isf. inte direkt bättre av att träna. Och bristningen gör som sagt att muskelkorsetten har en konstant öppning (som är omöjlig att "stänga" annat än kirurgiskt) ungefär mitt fram, vilket ger en putande mage hur än du gör. Men det är skillnad på en uttöjning (som drabbar "alla" gravida i varierande grad) och en ruptur/bristning. Den förstnämnda går att träna upp till ett efter omständigheterna fullt tillräckligt skick. Den sistnämnda är och förblir trasigt, även om välträning av övriga muskelgrupper i bukväggen kan kompensera till en viss (mindre) del.

Men nu ska man ju hålla i minnet att inte alla stora magar kan skyllas på några solklara muskelbristningar precis. Stor mängd visceralt fett ger ett liknande gravidutseende för kvinnor och sk. ("öl")kagge för män. Man känner ganska tydligt själv hur det står till om man står upp (eller ligger ner och gör en halv sit up) och spänner magmusklerna till absolut max. Tryck med hårda fingrar mitt på magen från bröstbenet och ner till blygdbenet….. och jämför känslan där på mitten med hårdheten på sidorna. Den som har en rejäl ruptur på muskelgruppen känner det nästan direkt för att det blir ett mjukt ställe mitt på hur stenhårt det än är på sidorna så sjunker fingrarna in mitt fram. Iof. kräver det väl att man har en någorlunda hyfsat vältränad mage i övrigt så att man iaf. kan spänna den till en hård platta och kännsa skillnad. Är det lika mjukt överallt så behöver ju inte en muskelbristning vara det första att misstänka, då kan ju oträning också vara en fullgod anledning.

VH!/K.

Lindbygarden
0

Nej nej jag har en fettmage, fläsket är utanför så det går liksom inte att missa men känner igen det där med att få en ås på magen vid sit ups. Fick jag redan vid andra barnet.

Men har bestämt att när jag gått ner kommer jag göra en bukplastik så ska se om det går att sy igen då.. Känns ju jätteläskigt med en öppning sådär..

Jag känner muskler direkt under och det är jämnt direkt under bröstbenet och nästan hela vägen. har en försvagning strax över naveln..