Marknadsföring av LCHF
Hur gör ni för att prata med era vänner om LCHF?
De som kanske har fått råd av sin läkare att inte äta så mycket mättat fett, till exempel, för att undvika hjärt och kärlsjukdomar eller några andra av våra vällevnadssjukdomar.

Jag brukar hänvisa till Dr D´blogg å den här sajten. Tittar dom djupt i ögonen å säjer "men tänk för en sekund att det mättade fettets farlighet är en myt och att det i själva verket är det som gör oss sjuka!".
De flesta är inte speciellt pålästa, vilket kan göra dom osäkra samt nyfikna. En del rekommenderar jag böckerna "Den dolda kocken" eller "Äkta vara". Eller "Diabetes inte" om de är det eller på väg att bli. Ibland ger jag bort i present när jag känner att det absolut är nödvändigt att försöka "omvända" dom
.

Jag är dålig på att marknadsföra
När någon är intresserad så drar jag en snabbsammanfattning. Men bland de perifera bekantskaperna finns en och annan som har väldigt svårt för att tänka om (och tänka rätt!), så med dem ligger jag lågt när det pratas mat.

Jag säger bara att jag litar mer på mat som vi haft tillgång till ända sen den första människan såg dagens ljus än på nissar i vita rockar som påstår att vi skulle må bäst av mat vi inte ätit under mer än 99% av hela vår existens (spannmål och växtoljor)
Jag kan inte hålla käft utan för LCHF på tal oftare än jag kanske borde.
Vanligaste reaktionen är: "Jag skulle inte kunna vara utan potatis/bröd/pasta/…". Det är alltid någon kolhydratrik matvara som personen upplever som så omistlig att blotta tanken på LCHF är omöjlig för dem.
Nästvanligaste reaktionen är ett milt intresse i form av: "Jaså, det är ju jättebra att du har mindre huvudvärk numera. Tänk bara!".
På tredje plats kommer de fettskrämda som tror att jag gräver min grav med smörkniven.
På fjärdeplats de som ivrigt håller med: "Jag tror också att man sakll äta naturliga fetter och inte margarin." Det handlar oftare om fetterna än om kolhydraterna.
Jag har en släkting som haft den flera livshotande sjukdomar: blodsjukdom med ryggmärgstransplantation och bröstcancer. Nu har hon svår ledvärk och har fått diagnosen fibromyalgi. Hon har gått upp en del i vikt av all medicinering och för att hon har svårt att röra sig.
Hon säger envist att hon tror mera på att räkna kalorier för att gå ner i vikt och att hon inte skulle klara av att vara utan potatis och bröd.
Inte vet jag om hon skulle bli hjälpt av LCHF, men med tanke på omfattningen av hälsoproblem, så är jag förvånad över att hon inte ens vill pröva en tid.
Eftersom jag själv gått ner 15 kilo så har det hänt rätt ofta att folk frågar hur jag burit mig åt och då är det ju lätt att göra reklam för LCHF. Sen tror jag det beror på var i den personliga utvecklingen en person är om han eller hon är mottaglig för att testa.
Om jag märker att någon är genuint intresserad så pratar jag gärna LCHF och gör reklam för det. Däremot så är jag inte intresserad av att övertyga folk mot deras vilja. Jag upptäckte att jag satt brevid en dietist på en fest och kände på vibbarna att hon absolut inte tyckte LCHF var en bra idé. I dom lägena brukar jag bara lugnt konstatera att jag har en annan inställning och sen byta samtalsämne.
Sen kör jag ofta gerilla-varianten och säger ingenting om LCHF utan påpekar antalet E-nummer. Det är ju supertrend nu 

vanligaste reaktionen jag får är "jag tror att man måste äta varierat", sen att äta varierat tydligen betyder pepparrotsvisp med delvis härdat vegetabiliskt fett, coca cola till maten, sockerstekt potatis, öl, "dagens" med en stor portion pasta och 4 små kycklingbitar osv är inget att disskutera….

Jag håller inte aktivt på att propagera för lchf utan äter det i det "tysta". 
Tackar nej till frukt, kakor, godis etc med motiveringen: "Nej tack! Jag äter inte sådant eftersom mitt sötsug triggas igång då och jag vill gå ner i vikt.
Dock märker ju folk nu att jag gått ner en del (ca 16 kg hittills) och frågar ibland typ "oh, vad du gått ner! Bantar du?"
Vid dessa tillfälle säger jag att jag håller igen med kolhydraterna men jag går inte närmre in på att jag äter så pass fettrik mat etc.
Fast ibland kan jag inte hålla mig riktigt - om det diskuteras bantning på jobb så säger de ibland att man inte ska äta så mycket fett och då säger jag: "Fast jag har gått ner 16 kg än så länge och jag har riktigt smör i maten och äter mycket fläsk med gräddsås etc. Då tittar de på mig som om jag inte är klok
Skulle någon komma och fråga mig om hur jag äter och är ärligt intresserad pga egna hälso eller viktproblem så skulle jag absolut berätta samt ge tips om hemsidor etc.
Jag är däremot inte intresserad av att tjaffsa med någon som bara vill ifrågasätta mitt val av föda på ett negativt sätt.

Jag har inga problem att markndsföra lchf-kosten…..
Eftersom jag själv är en levande reklampelare……
Från ett liv där jag levde med fruktansvärd nervvärk (efter två misslyckade diskbråcksoperationer,) massor med mediciner (drogad), viktuppgång(+ 30 kg på två år), orörlighet (gick med kryckkäppar), ja med andra ord ett liv som en zombie….utdömd av sjukvården….
Till att i dag få folk att stå och gapa och inte tro att det är sant …..de tror att jag inte är samma person….Jag har tappat ca 20 kg….minskat/tagit bort mängder av mediciner….kan tom cyckla idag ….nervärken har minskat radikalt…och så har jag börjat arbetsträna och är uppe i 20h/veckan….och mår bättre än någonsin….
Så det blir liksom ett naturligt samtalsämne….hur har jag kunnat bli så mycket bättre på så kort tid…???(8 mån)….
Sen är samtalet i full gång …..och många har om inte helt övergått till lchf-kosten…de har iallafall börjat tänka i andra banor…..och är väldigt nyfikna …..
Lycka till alla med eran kost…..
kram nenna31

Nenna31, du gör mej glad! Tack
.
Var vi inte runt 10 000 som är medlemmar här, men alla är väl inte aktiva utövare förmodligen. Sen måste det ju finnas många som är lchf:are, men inte är med här. Jag tänker då att det kan ju inte vara långt ifrån än att hela sveriges vuxna befolkning hör/t talas om denna kost. Sen är ju tolkningarna olika, men kanske kan man så ett frö i alla fall genom att nämna det och som många, vara en levande reklampelare.
För mig är det naturligt att prata om LCHF då det dels syns på mig -14 kg hitentills. Sedan undrar ju folk hur man äter dels på restaurang och jag pratar kanske lite väl högt om LCHF då då jag får chansen. Dessutom går jag på ett LCHF inspererat gym här i Sthlm. Umgås med stora vackra människor och vi peppar varandra så snart är vi bara vackra 
Jag tror ju att attack är bästa försvar….
så jag chockar direkt med att säga att jag äter massor av ägg och har bara 3.8 i kolesterolvärde.. sen frågar jag om vederbörande vet om att kroppen själv tillverkar kolesterol.. många ser svimfärdiga ut… och jag bara skrattar och frågar om dom blir nyfikna så läs kostdoktorns lchf-för nybörjare och många gör det och återkommer med mer frågor… kul 
Nenna31
Gott kämpat tjejen.. Härligt att läsa vilka framsteg du gör!!!
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃