Två iakttagelser
Jag äter mestadels LCHF-kost sedan i mitten av februari i år, för jag tror att det är vad min kropp mår bäst av. Men ibland gör jag valet att äta något som jag normalt inte äter numera, oftast för att det är enklast så.
Igår deltog jag i en endagskonferens och det serverades vegetarisk buffé. Jag gjorde valet att äta med de andra och inte ta med egen mat.
Jag gjorde efteråt två iakttagelser:
1) Efter lunch blev jag så trött, så jag höll på att somna flera gånger under föredraget. Jag påminde mig om att det var så här jag hade det innan jag började med LCHF-kosten. Det slog mig också att jag inte är trött efter måltiderna nuförtiden, när jag håller mig till lågkolhydratskosten.
2) I buffén ingick gasbildande mat som bönor och både rå och tillagad vitkål och lök. Efter att jag precis avslutat måltiden slog det mig att jag naturligtvis borde ha valt bort just det, för nu skulle jag förstås få gasbildning (och jag som var bland en massa folk!).
Tidigare kunde jag få stora besvär med gaser och absolut efter att jag ätit känd gasbildande mat. Men efter övergången till lågkolhydratskost, har dessa besvär ju helt försvunnit.
Men konstigt nog fick jag ingen gasbildning efter buffén! Inte ens sedan jag kommit hem. Min enda förklaring är att jag sedan februari med lågkolhydratskost "läkt något" i tarmarna.
Några andra här på forumet med samma erfarenheter, gällande tröttheten och kanske också gasbildningen?

Din första iakttagelse. Ja, jag blir också slö. Din andra iakttagelse. Nej, jag blir oerhört uppsvälld och för det behövs inga bönor. Det räcker med lite "Ovanjord grönt så får remmen släppas ut. Har blivit oerhört känslig men det kan jag leva med då allt annat är toppen!

Ja jag kan inte annat än nicka igenkännande! 
Innan lchf blev jag såååå fruktansvärt trött efter måltiderna att jag hade stora problem med att överhuvudtaget hålla ögonen öppna. Var man på jobb var det verkligen hemskt .
Gaser hade jag ofta och jag hade även stora problem med diarréer flera gånger i veckan.
Det har hänt att jag också varit "tvingad" att någon gång äta på det gamla sättet men då har jag faktiskt fått tillbaka gaserna igen en stund efter måltiden - en gång blev jag t om dålig i magen.
Men jag ser dessa händelser som något bra för min del för i och med det så får det mig att inte falla tillbaka för frestelser av olika slag - jag vet ju vad som väntar! 
Jag upplever inte heller att jag blir däst och däven efter lchf-maten - men däremot efter 'före lchf'. Jag är precis lika "pigg och vaken" före som efter maten numera. Jätteskönt.
Före lchf tog det väldigt lång tid innan jag kände mig vaken när jag gått upp på morgonen. Det tog 1,5-2 timmar innan jag kände mig redo att ta tag i någonting alls. Nu är jag klarvaken på någon minut.
Före lchf hade jag alltid haft en känslig och gasträngd mage efter en matmåltid (inte efter lättare frukost) - men de besvären försvann på en gång med lchf. När jag gör avsteg och äter mer som förr kommer besvären tillbaka genast. Men jag har upptäckt att om jag "grundar" med fett (ägg, yoghurt eller nå't) en stund innan maten så slipper jag besvären!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing