Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2653 ggr
Pasi
0

Kolesterol = vitaliserande?

Kan det vara så att kolesterolhöjningar som inte uppkommer pga av sjukdom är vitaliserande och nyttiga….och att sänkningar mha föda, mediciner är direkt skadliga på sikt?

Här finns en kille som anser att man bör äta så mycket kolesterol som möjligt (har minimibegränsning för antal ägg per dag) eftersom det är vitaliserande - länkSkrattande

När jag förut hade riktigt lågt kolesterol 4.09 så kände jag mig allt annat än vital….mådde skit, faktiskt på gränsen att jag stod ut att leva. Nu har jag högt kolesterol 8-9 och mår kanonbra (bättre än på 8 år iallafall), muskeluppbyggnaden går jättebra och min kropp känns mycket yngre!

Margareta
0

Mycket intressant Pasi.

Jag har ett fleratal gånger sökt på vårdcentralen för "kronisk trötthet". Där har man tagit ett flertal blodprover bla kolesterol och sagt att dina värden är fantastiska tom ovanligt låga alltså är Du FRISK (…punkt …slut…) och jag gick lika trött därifrån…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag läste just idag i vår tidning att man skall passa sig för kolesterolet och kolla upp det ofta och ändra kostvanorna om man får högt kolesterol. Tack Pasi för infon, jag tror med på det än travlet i tidningen.Glad

matson
0

intressant! Pasi  jag som käkar mellan 200-300g fett om dagen…fåse nu när svaren på kolesterol-proven mina kommer.själv tycker jag att jag mår rätt fint.har ätit lchf sedan ett halvår.

Fernis
0

De sa igår på "Du är vad du äter" att man kan få för högt kolesterolvärde om man äter mättat fett. Ligger det något i detta påstående och är i så fall högt kolesterol ohälsosamt? Jag menar är det bevisat att högt kolesterol orsakar hjärt- och kärlsjukdomar? Mitt kolesterolvärde var lite högre nu efter att ha ätit LCHF i 5 månader. Men jag låg fortfarande under gränsvärdet.

dufva
0

Mättat fett verkar medföra ökade kolesterolvärden och det märker ju många av oss som äter LCHF och stenålderskost.

Kolesterolet är kroppens eget lagningsmaterial lite av "plastic padding" verkar det som.

Många med höga kolesterolvärden har ypperlig hälsa, inte minst Kitavafolket som  studerats av Staffan Lindeberg.

En felaktig kost och medeciner som trycker ned värdet är antagligen skadligt i många fall 

Dock bör man beakta att mycket höga värden kan indikera att mycket "lagningsmaterial" behövs i kroppen, detta i samband med felaktig kost kan vara en varningsklocka.

För den som inte äter spannmål och skräpfetter är antagligen värdet rätt ovesäntligt

Pasi
0

Håller med dufva…vill bara tillägga att kolesterolerna även är förstadiet till många hormoner och D-vitamin (som egentligen mer är en signalsubstans/hormon), det är även muskeluppbyggande inte bara reparerande. Verkar även vara en del av imunförsvaret….åtminstone har personer med högt kolesterol bättre imunförsvar.
Lipiderna som de mäter när de ska ha fram kolesterolvärdet är även transportörer av de korta fettmolekylerna (transporten ut till cellerna)….så frågan är om värdena är rättvisande!?

Kost och mediciner som trycker ner dessa små godingar..är de till nån nytta!? Blir reparationerna bättre gjorda med mindre byggare?

JohanW
0

Skulle vilja bidra med ytterligare en länk som är bra för oss som funderar över kolesterolets roll:

Kolesterolmyter (Uffe Ravnskov)

Margareta
0

JohanW: Den länken finns bland länkar uppe i vårt länkarkiv.

Säg gärna till om ni vill ha dit fler länkar som skall finnas tillgängliga alltid för oss!!!

JohanW
0

Margareta: Just det.. vi har ju faktiskt en länksamling :) Nåja, tänkte mest att det vore bra & få in i tråden för de som undrade ;)

Margareta
0

Det är bra det, men vi behöver påminna om länkarna nu när det kommer många nya hela tiden…Flört

odezza
0

Det jag minns efter att ha läst Uffe Ravnskovs bok "Kolesterolmyten" är bl a att ett förhöjt kolesterolvärde har en skyddande effekt, speciellt för äldre kvinnor. Vilket även nämns på förstasidan som Pasi länkar till (ska läsa mer vid tillfälle)

Jag har också läst någonstans att kolesterolvärdet inte påverkas alls av vad vi äter, utan att levern tillverkar det kolesterol som kroppen har behov av. Det kolesterol vi äter verkar passera rakt igenom kroppen. Minns inte om det var Uffe Ravnskov, eller om jag läst det någon annanstans.

Det Ravnskov trycker på är att förhöjt kolesterol är en riskfaktor, vilket inte är det samma som orsak. Dvs det faktum att man har uppmätt ett förhöjt kolesterolvärde hos personer som har avlidit av hjärtinfarkt inte behöver betyda att det är kolesterolet som har orsakat infarkten, det kan ju faktiskt vara så att kolesterolet finns där för att istället skydda…

Jag tror att det är Litsfeldt som har gjort liknelsen med brandkåren. Om man ser en utryckande brandbil, så kan ju tänka sig att det med stor sannolikhet brinner någonstans… men för den skull är det ju knappast brandbilen som har orsakat branden, däremot kan man betrakta brandbilen som en riskfaktor för att det brinner någonstans…

Om det skulle visa sig, vid någon framtida provtagning, att mitt kolesterolvärde skulle vara förhöjt, så kommer jag inte gå med på att börja med statiner!

"still lost in space and time"

Pasi
0

Man kan sänka kolesterolnivåerna med kosten. Med stora mängder omega6-fett t ex….kanske beror det på att stor del av kolesterolet förbrukas i reparationer, något hindrar nybildning av dem eller på att det fastnar någonstans (undrar var!?).
Man kan också sänka det med stora mängder fibrer eftersom en del av kolesterolet (och könshormonerna) tar vägen över tarmen för att sedan återvinnas…fibrerna hindrar denna återvinning. Nu tror ju jag att återvinningen av kolesterol och könshormon fyller en funktion och inte är ett fel i systemet….därför tror jag inte att det är rätt att stoppa den, heller!

Fördelen med att äta mycket kolesterol är väl att kroppen kan återvinna dessa och inte behöver producera så mycket själv….alla varelser är lata av naturen!Flört

odezza
0

Ojdå, omega6 och fibrer… tur att man inte längre är kolesterolskrämd!

I Litsfeltds bok Fettskrämd, på sidan 57, punktar han upp en del saker om kolesterol som han hämtat från Uffe Ravnskovs hemsida. Överst skriver han: Den kroppsegna produktionen av kolesterol ökar när du äter lite kolesterol och minskar när du äter mycket kolesterol.

Av det drar jag slutsatsen att själva halten av kolesterol inte påverkas av hur mycket kolesterol du äter. Så det är säkert som Pasi skriver att om man äter mycket kolesterol, så slipper kroppen lägga så mycket energi på att tillverka det. Men jag dristar mig till att tro att min kolesterolhalt bestäms av vad min kropp behöver, och inte av hur mycket kolesterol jag äter. Förutsatt att jag inte stoppar i mig omgea6 och fibrer.

För övrigt orkar jag sällan äta mer än 4 ägg om dagen. Måste ju få i mig lite fett också! Flört

"still lost in space and time"