Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 29535 ggr
rebeckao
68

Husk / fiberhusk

Igår letade jag land och rike runt efter fiberhusk (kollade alla Life hälsokostbutiker i både Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla) och det var bara en av dem som hade fiberhusk, EN påse kvar… pust! De kunde ta in, men skulle i så fall ta en vecka.

Däremot hade nog alla av dem Husk, som var i kartong. Nej det måste ju vara fel tänkte jag för något måste ju skilja dem åt!? Läser dock just nu innehållsförteckningen på min fiberhusk och där står följande:

Ljust indiskt psylliumfröskal, pulveriserat (Plantago Ovata)

Så vad skiljer då fiberhusken från husken?

fettbramat
0

Kolla in inlägg # 20 i denna tråd så kanske du får svaret på din fråga.

rebeckao
1

#1 Tack! :)

Så då är alltså fiberhusk samma som husk, fast lite grövre malning. Frågan är vilken som är att föredra egentligen? Läste i den andra tråden att det knastrar i tänderna när man äter bröd gjort på fiberhusk. För mig låter det ju som att det kanske skulle vara bättre med husken?

Lena123
0

Jag hittade fiberhusk igår av en slump på coop forum i Västerås.Det fanns bland glutenfria bröd och kakor.

Imorgon ska jag pröva pizzan som verkar vara jättegod Glad

http://www.winthers-skafferi.se/

rebeckao
1

#3 Ja visst verkar den god!? Ska göra den idag, rapporterar ikväll hur den blev! :)  Vad skönt att de har den på coop… vad kostade den där? Jag fick betala 75,- för 300g. Svindyrt…

[Pennylane1]
6

jag föredrar absolut hälsokostens (Lindros) husk, i stor kartong har jag köpt, räcker hela livet. ;-) Den blir inte alls grov eller knastrig, använder den även som förtjockningsmedel i blomkålsjansson t.ex, och när jag gjorde marängtårta med äggulekrämsfyllning som blev lite lös så tog jag i där , det blev jättebra!

Lindroos
1

Hej !

Ang att få tag på FiberHusk. Bästa ställena att hitta FiberHusk på med bäst pris är COOP som har 300g-påsen, ICA har 100g-påsen, Hemköp har 100g-påsen.

Dessutom har Bergendahls butiker 100g-påsen (I Bergendahls-gruppen ingår följande butiker AG`s, City-Gross, EKO-stormarknad, Matöppet, MaxiMat, Östenssons.) Vilka av dessa butiker som har FiberHusk vet jag inte, men de kan ta hem.

Apoteken har också FiberHusk 300g-påsen. Om Apoteket inte har hemma, tar de hem.

Hälsokostbutikerna har möjlighet att ta hem både 300g och 100g-påsen.

Skillnaden på FiberHusk och Husk är att FiberHusk är pulveriserat och anpassat för bakning. FiberHusk är billigare med bara 12% moms. Husk är ett naturläkemedel för magen och är lite grovkornigare. Husk är också dyrare eftersom det är ett läkemedel med 25% moms.

Kontakta mig gärna för fler frågor. Mats - info@lindroos.net

[Pennylane1]
0

va!" Är fiberhusk mer finmalet!? Nog tycker jag det är tvärtom?

rebeckao
3

#7 Ja så har jag också läst på flera ställen!

#6 Råkade du skriva tvärtom? Eller är det verkligen så att FiberHusk är mer finmalet än Husk??? Varken vår ICA-butik eller Coop-butik här har husk, men då menar du att på begäran så ska de kunna ta hem det?

[Pennylane1]
0

eftersom han tydligen jobbar på Lindroos såom är märket på den husk jag köper så bör han ju veta vad han pratar om men eftersom jag en gång köpte fiberhusk men tyckte det var för grovt och sedan hållit mig till husk så blir jag väldigt förvånad!

Medlem
14

Jag undrar hur mycket kostar 1 kg finmalet fiberhusk?