BMI hos barn *arg*
Jag var på 4-års kontroll med min yngsta idag och fick till min förfäran veta att hon är överviktig! Förfäran kommer sig ur att hon inte på minsta vis kan anses vara ens KNUBBIG! Förvisso; hon är inte på något vis magerlagd, men väääääldigt långt från överviktig.
Vår BVC sköterska tycker inte att hon ser överviktig ut, dagispersonalen trodde jag skämtade när jag berättade om det, min granne ansåg att sköterskan måste ha räknat fel…
Jag sökte reda på hur man räknar barns BMI när jag kom hem, räknade ut det en gång till och jo då; hon är överviktig enligt BMI! Hon låg en bit över överviktsgränsen t.o.m. Hade hon vägt 1kg mindre hade hon däremot varit normalviktig. Vad är det för skala de ska bedömma våra baarn med???? Om detta är vad som gäller förvånas jag inte ALLS över att barnfettman legat högt länge! 
Bifogar ett kort på min lilla prinsessa för en omröstning; är detta barn överviktigt? Var ärlig!

NEJ! Din dotter är ur-fin!!
Sjukt att mäta barn på det sättet, det är ju först i den här åldern som "bebis-hullet" börjar försvinna.
Nej!! Hon ser inte ett endaste dugg överviktig ut!
Jag blir förvånad över att de överhuvudtaget använder sig av BMI-uträkningar på barn, jag trodde inte att man gjorde det! Trodde att det bara var för vuxna.

Undrar om de har olika skalor i Sverige och Finland. För din dotter är klart smalare än min dotter var på sin 4-årskontroll och då sa sköterskan att hon följer alla linjer i diagrammet och är ett riktigt "EU-barn"! 

Vår BVC sköterska sade om sonen då han var åtta månader att han var för lång.
Förutom att alla olika "normalkurvor" som våra barn förväntas följa kanske inte alls är tillförlitliga, så kan också vårdpersonalen vara fullständigt oempatiskt ansvarslös i vad dom häver ur sig.
Tack KattaMo och Ealina! Ett tag tänkte jag att jag kanske sett henne för mycket med "mamma ögonen" som ju alltid tycker att det egna barnet är helt perfekt oavsett vad… men sedan blev jag arg! Snacka om att lägga på barn dålig självbild redan från start! 
Annica38; Det var vad en fröken på dagis också sa; att hennes barn var väldigt mkt rundare på 4-års kontrollen men att han då var helt normalviktig. Jag fattar ingenting….
rapu; Vilket märkligt och dumt uttalande! Min BVC sköterska är faktisk jättetrevlig, hon tycker inte att min Julia ser överviktig ut alls. Det är ju egentligen inte hennes fel att BMI på barn suger…
Helprilligt, jag förstår verkligen att du blir arg!

Hon är ju inte i närheten av någon som helst någonting, varför kläcker de ur sig sånt där? De borde hålla klaffen!! Och omedelbart sluta använda sig av "mätinstrument" som är så uppenbart felvisande!
Hon ser verkligen inte överviktig ut och jag fattar inte ens varför det finns en BMI-skala för barn, jag förstår att det är viktigt att hålla reda på vad barnet väger men tycker att tendensen är viktigare än dags-vikten, men som någon annan var inne på, hur är hon i längen emot normen? Hon kanske bara är 2cm för kort vilket innebär att om hon växer lite snabbare än väntat under ett år så är hon helt plötsligt för smal istället….
Håller med övrig, ingen överviktig tös utan helt underbar ser hon ut.
Jag förstår inte heller hur de räknar.

ja men missaz hon är ju inte jättetrevlig: hon tror på bmi:et hon mätt och säger till dig att det är för högt. Samtidigt säger hon att hon inte tycker att din dotter ser för rund ut. Vad menar människan?
Det var det dummaste jag hört, Missaz. Hur i hela friden kan de säga sådana saker om en liten tjej som helt klart inte är överviktig? Inte är hon rund, inte.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Har hon inget sunt förnuft, BVCsköterskan? Din dotter ser helt normalviktig, frisk och sund ut.
Min ena dotter har alltid varit "för smal" den andra har hela tiden legat exakt på linjen. Det är otroligt ovanligt fick jag höra av en sköterska, ändå beter sig många inom vården som om alla ska pressas in i "normal"-BMI.

Supersöt unge! Inte det minsta överviktig någonstans.
"You just have to belive…"
#6 BMI är öht ett extremt dåligt mått. Det är tänkt att mäta fysiskt inaktiva människor med normal kroppsbyggnad så alla som faller utanför den beskrivningen blir det helt fel värden för.
Jag tror din dotter har lite mer muskler än tex den där sonen du fick höra om och därför blev det såna siffror för man kan ju helt klart se på bilden att hon inte är tjock.
Tack alla för svar! Även om jag ju ser att hon inte är överviktig så blir jag (dumt nog!) ledsen över att höra att hon har ett för högt BMI. Jag hatar själv BMI-tänket - även hos vuxna, men suger ändå i mig och blir sårad. Tack för era fina svar! Skönt att få bekräftat från flera att det inte är mina "mamma ögon" som ser fel. 
#14 Ja, min dotter får ju bra, naturliga protein- och fettkällor (eftersom jag blivit så matmedveten genom LCHF) och hon har dessutom bra att brås på från både mig och sin pappa (vi har båda väldigt lätt att bygga muskler) så att hon skulle kunna ha en bra muskeluppbyggnad är faktiskt mycket möjligt!
När skillnad mellan normalvikt och ganska rejäl övervikt endast är 0,5kilo för en 4-åring (enligt BMI, inte enligt mig!) så bör gener för en rejäl muskelmassa kunna putta en normalbyggd unge över gränsen till övervikt.
#16 Fortsätter hon att bygga muskler så kommer hon alltid att ligga på högt BMI hur smal hon än är, kanske bäst att du vänjer dig eller beväpnar dig med argument… Till henne också för snart börjar de väl tala om det för henne och inte bara dig.

Jag säger bara helt otroligt dumt av sköterakan och BVC att överhuvudtaget använda sig av denna konstiga formel BMI….Jag förstår att det är riktlinjer uppifrån …men ändå…de måste väl oxå märka att det är ett helidiotiskt sätt att mäta…
Din tös är så söt och helt "normal"….vad nu noramal är ???
Förstår dig verkligen ….jag skulle oxå blivit arg….
Var stolt över din tjeja…
Kramar från nenna31

Skrämmande om hon ska kallas överviktig. Ska man försöka få fram ätstörningar som anorexia redan i den åldern.
Här har vi grunden till att anorexia utvecklas.
Både dottern och traktorn ser ju trevliga ut.

Om din dotter inte ändrat sig sedan bilden togs (verkar vara från försommaren???) så ser hon inte överviktig ut. Men BMI är bara en matematisk formel och ingen sanning. Har man mycket muskler får man högt BMI.
#17 Ja, just nu är det ju inget HON lider av att hennes BMI är högt. Värre vore om hon förstod vad det snackades om!
#18 Tack! Jag är så otroligt stolt över henne, hon är min prinsessa!
Kramar tillbax
#19 Håller med. Det ÄR skrämmande att samhället bidrar så starkt till att förstöra barn och unga på detta vis!
Traktorn är läcker, dottern är vacker och tillsammans är de superhäftiga! 
#20 Bilden är tagen i mitten av Juli och hon ser ut lika nu som då.
Tycker också hon ser ut att vara i fint hull. Supersöt liten tjeja!
Tycker de borde också ta mått över handleder, kolla storlek på händer osv när de ska beräkna.. För vissa är ju jättespäda och kan ha synlig dubbelhaka, tjocka kinder och mage men ändå inte väga så mkt..
Vår dotter är rejäl utan att vara tjock, hon är däremot väldigt välmusklad( vet inte varför har alltid varit det samt extremt välutvecklad motorik) med både synliga lårmuskler och calves..
Vi har aldrig fått ett påpekande om vikten trots att hon är större, eller grövre kanske e rätt ord för hon har inget synligt sladderfett.
#22 Ja, det borde helt klart finnas bättre sätt att hålla koll på barnen än via BMI, det är sååå sant! Att tex. använda sina ögon tycker jag borde vara nog. Man ser ju om ett barn är tjock eller inte, eller hur…?