Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7315 ggr
Sugiyama
0

Även hundarna drabbas...

…av de felaktiga kostråden. Idag var jag hos veterinären med min hund och medan jag vänta föll blicken på alla de olika foderpåsarna som finns för olika behöv. På en påse stod det "Diabetic/Low fat"

Det måste vara jättesvårt att hålla rätt blodsockernivå på en hund som får lågfettfoder. Dyrt med allt insulin också som man får betala själv.

dufva
0

Fodertillverkarna tycker förstås det är toppen att våra husdjur får ett varierande blodsocker och blir hungriga fort igen

Kollhydrater är också jättebilligt för tillverkarna

De hälsomässiga bieffekterna på djuren skiter dom förstås högaktningsfullt i.

Hundar kan tolerera en liten mängd kolhydrater medan det nästan är gift för våra katter.

Trots det finns nästan inget kattfoder som är helt utan kolhydrater.

De flesta innehåller istället rejäla mängder.

Sugiyama
0

Över 700 spänn hade dom dessutom mage att ta för specialfodret. Fick en gång ett dietfoder från samma tillverkare och där var huvudingridiensen krossade jordnötskal. Även detta foder var dyrare än vanliga med mer kött i. Sorgligt.

babo
0

Mina små vovvar får bl.a. rå nötfärs, råa kycklingklubbor, en del inälvsmat (rått). En del vad jag själv äter ibland…

Jag har torrfoder, men det är väldigt lite de får av det…

redigerat

en skvätt grädde ibland mm mm

Sugiyama
0

Ja mina med men jag tycker det är så snurrigt att hundar med diabetes ska få lågfettmat.

Margareta
0

Makens ledarhund (hungrig labbe) har gått ner från 45 till 38 på LCHF. Han äter inget torrfoder alls ännu.

Vi har gett honom burkmat som tyvärr inte finns på marknaden längre så vi åkte på hundmatsafari genom både Sörmland och Västmanland för att ragga restlager som räcker åtminstone över vintern. Sen får vi fundera - spannmål kommer han aldrig få.

Vi kompletterar med ägg och smör.

Mer om honom och hans arbete på http://www.ledarhund.ifokus.se

Numer pensionär i Nynäshamn

Emea67
0

En lite fråga!

När ni ger era hundar tex kycklingklubba är det med ben då? Har ju hört att hundar inte ska få ben från f-djur men om de är råa, ej tillagade, är det ok då?

Seglarina
0

#6 På katter i fokus fanns tidigare mycket diskusioner om begreppet BARF = skulle tro att det är artegen föda för katter, borde till stor del även gälla hundar utgår jag ifrån. Sedan startades barf i fokus har jag för mig, kolla där, borde finnas en del att hämta för dig.

I alla fall, vad gäller katter (säkert samma för hundar) så var råa kycklingben väldigt bra att äta för dem. Nyttigt för tandköttet bland annat (mot tandsten). Tillagade ska man dock undvika.

Sugiyama
0

Ja det går bra med råa kycklingben. Mina har ätit det i 6 år utan problem, nej nu ljög jag för den ena är bara 4 år. Det har kommit ett norskt barf-foder till Sverige för de som inte orkar hålla på med ben och variation. Det roliga med de tär att det har 20% av norska hundmatsmarknaden. Vom & hundemat heter det, kanske kan vara något för er Margaretha. Fantastiskt med viktminskningen, jag har själv lite svårt att hålla vikten på min äldsta labbe men det går lättare nu än när hon fick torrffodret.

Emea67
0

Tack för svar! Ska in och kolla sidan vid tillfälle.

Har också en Labbe som säkert skulle må bra av riktig mat.

camsve09
0

BARF-kosten är kanonbra! Råa ben är inte farliga för våra hundar (katter vågar jag inte uttala mig om). Det är när ben tillagats som dom kan splittras i halsen/magen och orsaka skada. Råa ben blir mer som en "kross". En del kommer ut osmält, en del tas faktiskt upp av kroppen, i alla fall om det är fina ben, typ kycklingvingar.

Var beredd på att en ovan hund kan reagera kraftigt på BARF och få dålig mage, med besked! Ungefär som om en långvarig pulverbantare skulle dricka äggmjölk och äta ett paket bacon, skulle jag tro. Flört

Systemet är inte vant, introducera långsamt för att slippa obehagliga biverkningar av kostbyte.

Jag rekomenderar BARF med varmt hjärta!

Hellis
0

Nu måste jag bara få dela med mig av min lycka över att ha hittat perfekt hundmat alldeles på väg till brukshundklubben här! Ett gårdslakteri säljer färskt slaktavfall för 20 kr/kg! Mums för vovven! Och så slipper jag gå till den otrevliga hundbutiken för att beställa Bravo. Där pressade dom dessutom på mig fel sort. Rynkar på näsan

Sugiyama
0

#11, lykost!

skogs-tolva
0

Det finns ett svenskt rent köttfoder som heter Klass, en av varianterna är köttmix som bara innehåller kött. Ska prova detta inom kort då det var en beställningsvara….

Kanske kan vara ett bättre alternativ för mina vovvar…

Sugiyama
0

Om man ger rent kött så måste du kompletera för fosfor/kalciumbalansen. Det är därför man även ger ben. Sedan behöver hunden vitaminer och mineraler som finns i innälvor. Det fiffiga med Vom och Hundemats produkt är att den innehäller allt det här. Det enda nackedeln är att hundarna inte får tugga och gnaga men det kan man lösa genom att ge dom märgben.

Hellis
0

#14: Sånt ingår i slaktavfallet…

Sugiyama
0

Jag syftade på #13, klass köttkorvar.

Hellis
0

ah..

skogs-tolva
0

#14; Jag tänkte förvisso låta dem fortfarande få i viss mån av Eukanuba fodret som jag hittills använt.

Gott om ben får de, slaktavfall får jag då och då av vänner och bekanta som slaktat, får nöt etc som jag sedan fryser in för senare bruk. Har även gett dem av mitt egna slaktavfall då vi själva har får. Började så när jag prövade att köra in vovvarna på BARF. När jag såg hur bra de mådde kände jag att det ska jag köra vidare på, med då tex Klass köttmix, kanske Klass vom också…

Alfers
0

chefens katt har vägt över 9 kilo och dom köper bara en massa dyrt dietfoder och den blir bara tyngre och tröttare, funderade på att tipsa dom om att barfa den men efter att jag försökte förklara för honom varför man inte ska använda solrosolja och änn mindre steka i det och fick noll respons, det är ju den godaste oljan, det överväger alla argument som finns ungefär, så gav jag upp tanken med katten också…

Sugiyama
0

#19 visst är det sorgligt när även djuren får dåliga kostråd som inte fungerar bara för att fodertillverkarna vill tjäna pengar.

#18, det låter bra att de även får ben och annat. Det var inte menat som kritik bara ett gott råd.

babo
0

Jag ser på mina små - hur glada och nöjda de blir när det får ett kycklingben (rått) - de dansar runt innan - för jag skär loss lite kött som de får först….

skogs-tolva
0

#20 Flört Det är lugnt! Jag skrev mitt inlägg för jag är medveten om att de behöver annat också… Därav att de kommer att får lite av torrfodret bla för att inte missa lite av de vitaminer som kan tänkas finnas där…

Det sägs ju att vargar har iaktagits ätandes fallfrukt och dessutom så äter de ju av maginnehållet (=halvsmälta växtdelar) från sina bytesdjur. Så att de någon gång ibland kompletterar sin kost med kolhydrater är ju uppenbart. Troligtvis då de kompletterar sitt vitaminintag… Eh?

Babo! Mina dansar oxå, men då brukar jag få ont i knä o tår då de närmast klampar runt av iver… ha ha ha!Skrattande

LenaK63
0

#5 Margareta!

Min hungriga labbetik har jag gett Pedigree Pur, inget socker, inga aromer, ingen färg, ingen soya och inga spannmål enl. deklaration.  Sedan jag började med det fodret, ca 3 månader, har hon blivit piggare, smalare och inte mer så hysteriskt hungrig. Nu har jag dessutom gett henne en äggula per dag och ca en msk smör eller ister 2 ggr per dag. Dessutom ger jag henne D3-vitamin.

flikkan77
0

#22 Appropå äta fallfrukt så har jag haft hundar som själva plockar äpplen i träden och drar upp morötter i landet.

Till och med min ytterst kräsna Saluki åt äppelkart i slutet av sommaren. Dock gillar hon inte mogna äpplen.

"You just have to belive…"

babo
0

#22 skogs-tolva - mina är ju så små att trampa mig på tårna… snarare att jag är rädd att trampa på dom Tyst

#23  LenaK63 - det låter bra med smör och ägg. Mina får en matsked grädde ibland - de blir så nöjda en bra stund…

Det var ju här på KiF som jag lärde mig att våga barfa vovvarna - jag var så rädd innan… så det tackar jag för… Tungan ute

Sugiyama
0

Angående vitaminbehovet så får hundar och vargar i sig det dom behöver genom att äta lever och andra inälvor. Jag tror hundarna äter fallfrukt för det är gott och för att bli feta. Min hund som vräker i sig äpplen går upp i vikt av det. 1 kg har hon ökat i höst. Maginnehållet tvistas det om dom äter. Prata med vargskötarna på Kolmården och dom sa att deras vargar ratade maginnehållet. Mina hundar gör det också när dom får hel kaninmage. Innehållet skakas ut.

skogs-tolva
0

Åh fasen! Hörde om maginnehållet i samband med varg på ett naturprogram för en herrans massa år sedan.. Där ser man… Att de äter frukt för att bli feta är väl för att ha ett lager inför den kalla årstiden kan man ju tänka sig…

Alla mina hundar genom åren har älskat mogen frukt.

Sugiyama
0

Ja mina är galna i det men dom får hemska gaser av det.

chapp
0

Chapp ratar maginnehåll, tex från höna. Kan äta det mesta utom fjäder och maginnehåll eller tarminnehåll.

skogs-tolva
0

Fast det kanske är mera intressant med maginnehållet från en gräsätare måntro? Typ rådjur eller så? Maginnehållet från en höna är nog inte så aptitligt, nej….. Flört

Sugiyama
0

Jag lovar, maginnehållet från rådjur är inte heller så aptitligt, inte tycker jag det i alla fall. Så äckligt att jag inte ids ta rätt på vomen på jakterna utan köper den färdigmald.

skogs-tolva
0

Ha ha ha ha! Men mina hundar äter allt möjligt, speciellt unghunden, så de kommer hem ibland o stinker döööööd ur munnen….. Så jag skulle kunna tänka mig att de inte har ont av det…Glad

Själv lovar jag att jag inte är nyfiken på det, hade min dos när jag rensade o plockade 16 nyslaktade tuppar en gång…….yuck…

Sugiyama
0

Jotack, mina stoppar i sig en hel del ute. Därför är det faktiskt märkligt att de inte äter maginnehållet. Men det är väl som med vattnet, i vattenskålen ska det minsan vara nyupphällt för att de ska kunna dricka medan de gladeligen dricker ur de smutsigaste vattenpölar ute.

babo
0

Vad säger ni om detta då… hundar, iallafall vissa, på marken kan de hitta något, som oftast är ruttet och RULLAR sig i det - Vad beror det på?

[Pennylane1]
0

gissar att de vill maskera sin doft, nåt urgammalt nedärvt antagligen

babo
0

jaa det var inte en dum teori,,, har aldrig tänkt så långt… det kan vara sant! Glad

cnidaria
0

Lchf:are söker ju efter människans mat-rötter och tycker sig må bra på detta, då bör det väl stämma in på hunddjur oxå, trots massa avel. Jag minns en dansk veterinär som botade många allergihundar med en kost bestående av kokt vom (nöt), rivna morötter och tärnat grovt bröd. Detta gavs sex dagar i veckan, den sjunde fick de fasta. Han menade att det oftast är/var så i det naturliga livet, de får inte tag i mat varje dag. Vad jag minns så var hans recept väldigt framgångsrikt.

LenaK63
0

#34 Babo

Har läst någonstans att när det finns något riktigt gott att äta så rullar sig hundar i det för att tala om för flocken att det finns mat.

Men min labbe rullar sig gärna i en komocka eller en död fisk på stranden, vilket egentligen inte skulle föda en hel flock med hundar! 

Vem vet  vad som pågår i huvudet på en hund.  När man tänker på det, så varför inte låta en liten naturlig del i hundlivet finnas. Man kan ju alltid schamponera hunden efteråt så att den passar in i vardagsrummet!!

babo
0

Det som #35 skrev verkar ganska troligt…. att kamouflera sin doft - som andra flockar inte känner igen… ja vem vet… vi får kanske låta det vara, som du säger LenaK63-

Sammet1
0

Vilda katter rullar sig ofta i bytesdjurs spillning för att maskera sin doft när de ska smyga sig på sitt byte, särskilt om vinden ligger på från fel håll. Hunddjur smygjagar ju inte på samma sätt, men att maskera sin rovdjurslukt är väl aldrig en dålig taktik?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

cnidaria
0

Så om de stinker skit undgår de upptäckt!?…

camsve09
0

Nu har ju bytesdjuren också bra luktsinne, så de känner väl förmodligen en hund/varg som luktar skit! Glad

Min tes - de tycker helt enkelt att det luktar gott! (Fast långt ifrån alla hundar tycker det)

Och angående den danske vetten så såg jag också det programmet på TV. Vet många hundar som mår bra av att ära så, och många som inte gör det. En del kräks galla (av hunger?) den dagen de inte får mat.

cnidaria
0

Okej, det framgick naturligtvis inte. Spy galla för att de inte får mat en dag, hmm, skumt

Min åt , med glädje, människoskit. Jag har svurit tyst på många joggare, men hon rullade sej inte i det, tackålov

flikkan77
0

Har en Saluki som kräker galla om hon inte har ätit på ett dygn. Oftast blir det så om hon matvägrar på kvällen så magen är tom hela natten. Då kräker hon lätt på morgonen om man inte stoppar i henne nått att äta.

Enligt veterinären kan hon ha lite överproduktion på matsaft.

babo
0

flikkan77 - om man nu ska spekulera - är det "nyttigt" ibland att spy galla?… vem vet? det kanske är nyttigt att ha en tom mage… (fast det har ju aldrig jag :) )

just nu tuggar mina små i sig kycklinglår… det får de varannan dag…. så får de annat varannan dag….

förr så stod skålen framme (torrfoder) hela tiden… för jag ville inte de skulle "känna" sig hungriga… (hur mycket projiserade jag min "egen" känsla på det?)…

numera är jag inte rädd/orolig om de bara har tillgång till vatten en hel dag… de får mat så det räcker

en etapp som hjälpte mig i detta tänk var när jag lämnade dom att trimmas och klippa klor. Hon hade dem hela dagen och hade inte givit dem mat, utan vatten och rastning… "det klarar dom" sa hon… ok, tänkte jag… så kan det bli ibland… och kanske kanske jag kan ta åt mig personligen i detta tänk,,, för mig själv alltså,,,,

flikkan77
0

babo- Min Saluki äter faktiskt bara mat en gång om dagen och det är på kvällen. Hon är inte så morgonpigg så frukost har hon nästan aldrig ätit. Trots att hon bott med andra hundar som ätit frukost.

En av mina förra hundar fick bestämma helt själv när hon ville ha mat. Ibland åt hon två gånger om dagen, ibland en och ibland ville hon inte ha mat alls. Att ge henne mat när hon själv inte ville ha mat fick henne bara att matvägra. Men det var sällan hon valde att inte äta något alls två hela dagar i rad.

Vatten har de så klart alltid tillgång till. Glad