Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6855 ggr
cattabantar
0

Chokladmousse?

Är det någon här som har ett bra recept på Chokladmousse?

Jag hade tänkt att smälta smör och choklad ihop, vispa grädden och blanda i chokladen. (86%)

Ska man ha ägg i med?

HJÄLP!

Ska kolla annikas blogg med, har sett ett recept någonstans men hittar det inte.

MissMullig
0

Chokladmousse med färska hallon

Till 8 portioner

3 rumsvarma äggulor

6 dl vispad grädde

100 smält mörk choklad, ju mörkare, desto godare.

Smält chokladen i micro. Låt den svalna och rör ner ägggulrna ett i taget. Vänd ner i den vispade grädden och ställ i kyl en dryg timme. Servera med färska bär.

cattabantar
0

Mmmm, det låter gott!

To work!Skrattande

Tack!

goldcamilla
0

Jag hittade ett på Matklubben.

160g 70% choklad, 4 ägg, 2-3 dl grädde.

Smält chokladen, dela äggen och vispa vitorna hårt. Vispa grädden. Blanda ner äggulorna i chokladen, ett åt gången. Blanda sedan ner äggvitorna och grädden. Sätt in i kylen minst ett par timmar. Den stelnar i kylen.

cattabantar
0

Det VAR gott!

Men jag hovde på lite kakao till, det smakade nästan ingen choklad alls.

MissMullig
0

cattabanta

Vad hade du för choklad då som inte smakade choklad??

cattabantar
0

86%ig, men jag tror att det var mängden det var fel på.

Ville ha Chokladmousse. Tyst

MissMullig
0

100% kakao är kanon att ta till. Kör det här hemma.

Jag hade nog 90% då jag gjjorde den,den var rätt oki vad jag mins

cattabantar
0

Hittade bara 86 på affären, tyvärr.

MissMullig
0

Oki huvudsaken det smakade bra iaf. Lördagen räddad

JAUS
0

#8 köp inte Marabous choklad det innehåller transfett. Köp Lindt istället

cattabantar
0

Jag köpte Lintz. Marabou var det så innihelvete med kolhydrater.

JAUS
0

Har Lindt verkligen en choklad med 86%, jag har bara sett 70, 75 85, 90 och förr 99 procentig choklad från dem. Min favorit choklad av deras är Lindt Madagaskar tyvärr är den endast 70% och är lite för söt, men själva kakaobönan från Madagaskar är utsökt med sin lite syrliga, fruktiga smak. Jag hoppas att de kommer att höja kakaohalten på den chokladen igen för det har de gjort förr (Den var förr 65%).

[ngupa]
0

när jag gör Chokladmousse så tar ajg Lindts 90% 2-4rutor i 3 dl grädde.

dvs jag smälter försiktigt chokladen och häller på 3 dl vispgrädde i kastrullen värmer upp detta försiktigt FÅR INTE KOKA. Sedan ska denna chokladgrädde kallna ordentligt. Sedan vispas den som vanlig grädde och vips har du en Chokladmousse som kan kallas Chokladmousse!

Ju fler bitar av chokladen du tar ju starkare chokladsmak…. mild 2 rutor stark 4 rutor… tar du mer så blir det sannerligen smak av choklad… Flört

laisa86
0

Många olika varianter, måste testa ngn av dom Skrattande

pema
0

MissMullig

Den 100% chokladen var köper du den, har sett att det finns än på pralinhuset.se men man vill ju gärna höra lite hur den smakar innan man köper. Det är ju inte kul att skicka efter o sen kommer det något som är jätte beskt.

[Pennylane1]
0

men smaker är ju så individuellt! Det den ena tycker är beskt (fast när det gäller choklad är det väl inte beskt utan bittert, iallfall i min mun) tycker den andre är sött.  Enda sättet är att testa själv!

goldcamilla
0

Det är konstigt men innan jag började med LCHF så tycket jag att mörk choklad var så bittert så jag kunde inte äta den. Jag provade nu 80% choklad och kände ingenting av den bitterheten. Förändras smaken så med LCHF?

[Pennylane1]
0

för många, det skriver iallfall väldigt många… men inte för alla. Eller inte lika mycket för alla.

MissMullig
0

pema

Jag köpte den på Ica el Menigo strorkök Silver färgad plåtburk

cacao
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv kör jag med ett superenkelt Chokladmousse recept numera!

En ask phipadelphiaost eller annan naturell färskost.

2-3 dl hårt vispad grädde, ta den mindre mängden om du vill att den lite lätt syrliga ostsmaken ska slå igenom lite mer och mer grädde om du vill ha en fluffigare och lite mildare mousse.

Smält cholkad eller rent kakaopulver. Här är det individuellt med mängden beroende på hur "mörk" mousse man vill ha.

Den som vill ha i sötningsmedel gör så, andra låter bli :) vaniljpulver är ju alltid gott så det kan man gärna tillsätta.

Rör i hop choklad eller kakao och färskost samt ev sötning + vaniljpulvret.

Vispa grädden.

Rör sedan ihop allt sammans och servera på en gång eller spar i kylen och ät när ni blir sugna :)

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

[Pennylane1]
0

Låter såå gott men hur mycket ovispad grädde? Du skriver 2-3 dl hårdvispad? Blir  kanske 1 dl ovispad då eller mindre?

Och sen ska man vispa den ytterligare? Blir det inte smör då?Obestämd

laisa86
0

#20 den ser jättesmarrig ut Skrattande tror att den här måste jag fixa till helgen Flört ungefär hur många chokladbitar ska man ha i? I andra recept står det typ 3-4, är det ungefär samma för din? Plus vilket sötningsmedel använder man? Har läst sötningsmedel i flera recept, men jag har ingen aning om vilket sötningmedel det är Flört

#21 det står väl inget om att ovispad grädde ska i? Och sen står det väl att grädden bara ska vispas hårt en gång, läs receptet igen men inte så snabbt Flört

[Pennylane1]
0

det står 2-3 dl hårdvispad grädde i ingredienserna , sen står det att man ska vispa grädden.

Annars borde det stå 2-3 dl grädde i ingredienserna … och sen att man ska hårdvispa den. Ja så kan det vara.

Man bör utgå från att folk är idioter när man skriver recept Flört jag tolkar recept bokstavligt!

cattabantar
0

Jag måste testa fler varianter tror jag!Tyst

cacao
0

Jag är en sån person som sällan mäter och väger ingredienser :) Men prova er fram. Jag föredrar en rätt stor gräddmängd så utgå från ca 2-3 dl OVISPAD grädde . Hur mkt det blir när det vispats i volym har jag inte en aning om?! Har nog aldrig någonsin mätt "vispad grädde" om jag ska vara ärlig :P

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

goldcamilla
0

Det se ju så smaskigt ut. Perfekt att ta med sig till TV:n och ta en sked då och då cacao. Jag älskar Philadelphiaost, så tack!

cattabantar
0

#12Bild på JAUS

JAUS

09-09-07
05:23

Hantera inlägg

Har Lindt verkligen en choklad med 86%, jag har bara sett 70, 75 85, 90 och förr 99 procentig choklad från dem. Min favorit choklad av deras är Lindt Madagaskar tyvärr är den endast 70% och är lite för söt, men själva kakaobönan från Madagaskar är utsökt med sin lite syrliga, fruktiga smak. Jag hoppas att de kommer att höja kakaohalten på den chokladen igen för det har de gjort förr (Den var förr 65%).

-Nej, du hade helt rätt. Jag råkade ta marabous. Det gör jag inte om!Obestämd

Anne-
0

Det var smaskens. Min smälta choklad och ägg blev mycket tjock, lät nog inte det svalna tillräckligt. Det gjorde att chokladen var i små "klumpar" och det gjorde att det smakade mycket choklad i munnen när man smälte "klumparna" i munnen. Gjorde på 50g choklad, 2 små äggulor och 3 dl grädde men tyvärr har jag ätit upp allt själv under lördag och söndag. Men och ändra sidan har jag inte orkat äta så mycke mat så det kanske jämnar ut sig! GOTT VAR DET I ALLA FALL!!!

irrelinn
0

Man kan utgå från " Chokladtårta à la Varenne" receptet.

jag brukar ta:

• 0,5 dl starkt kaffe
  • 50 gr 85% choklad
  • 50 gr smör
  • ev lite socker

Smält detta i en kastrull (koka upp) och häll upp i en skål och låt kallna.

Vispa 1,5 dl grädde och blanda i.

Ät och njut, gärna med lite hallon

MissMullig
0

mmm låter gott

cattabantar
0

Anne- ja så fick jag med!

Nu har jag testat två av dessa och jag är nöjd men karln är helt vansinnig på mig. Han vill ha fluffig och söt efterrätt, inte mina smekande krämiga choklad-rätter.Guld i mun

Han är tokig.Cool

the-fat-cat
0

Blev sugen på choklad ikväll så jag gjorde en enkel mousse.

Vispade först 3 dl grädde mjukt. Sen blandade jag ihop 3 msk kakao, 1,5 tsk strösocker, lite salt och vaniljpulver. Rörde i ungefär 0,5 dl ovispad grädde i det och körde 30 sekunder i mikron. Tog ut och rörde runt lite i chokladsmeten och rörde i lite av den vispade grädden. Körde 30 sekunder till i mikron. Sen rörde jag i en stor klick av den vispade grädden för att kyla ner chokladsmeten innan jag rörde ner smeten i grädden.

Blev ganska gott, killen blev väldigt förtjust. Vaniljpulvret märktes inte så mycket, så det kan man nog utesluta (alternativt öka). Tog den grädde som var kvar i ett paket och blandade i kakaon, men 1 dl är nog lite mer lagom att röra ut kakaon i.

Näringsinnehåll i hela satsen räknat på 3,5 dl grädde:

Proteiner: 12,11 gram
Kolhydrater: 20,12 gram
Fett: 144,35 gram

6% kolhydrater
3% protein
91% fett

aussiemia
0

Och jag vispar grädde i en bunke, smälter ett par tre rutor choklad i en annan bunke micron och blandar den smälta chokladen i grädden. Thats it!

Servera omedelbart eller ställ kallt ett tag, lika gott oavsett.

aswedishsmorgasbord.com

MonicaHansen
0

Så gott!