Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 7369 ggr
Jennix
0

OT var sitter midjan egentligen?

Funderar över detta med mått, och undrar var midjan sitter i förhållande till revben och höfter?

Jag kanske har mycket smalare midja än jag tidigare trott. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lieta
0

Midjan sitter ungefär 2-3 cm ovanför naveln… om du är tjej, :) Annars är den i höjd med naveln om du är kille.

Jennix
0

Men i förhållande till revbenen? Trodde man sätter händerna i midjan, och då blir det precis vid naveln fast där revbenen börjar/slutar.

Dvs ovanför min volang då? Flört Eller är volangen där midjan borde vara?

Jag fattar noll ibland, tittar på den sk. päronformen och äppleformen och tycker inte det stämmer något.

Jag är rätt smal direkt under brösten och sen vid naveln. Finns en volang ovanför naveln och så magen under då. Vad sjutton blir det för form? Jo, vågigt. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lieta
0

hehe, jag har samma volang, :) Och i mitt fall så sitter min midja precis på "bullen" ovanför naveln… det ser jag eftersom det är där jag är som smalast på sidan.

I förhållande till revbenen vet jag inte, eftersom man har så olika storlek på bröstkorg.

När jag sytt korsett och sånt så har jag utgått från en midja 2-3 cm ovanför naveln, :)

parsley
0

I höjd med armbågen. Allt enligt Märtaskolans handbok i sömnad och stickning från 1935.

Alla förväntas veta var midjan sitter, men nästan ingen kan definiera var midjan faktiskt sitter. En annan definition, men lite lömskare är "där man är som smalast".

Lieta
0

Heh… Var tvungen att mäta, och 3 cm ovanför min navel är i höjd med min armbåge, så vi kanske båda har rätt? Flört

nenna31
0

Ja inte är det lätt att hitta midjan inte …..Glad

Måste testa ……var har jag armbågen…….

Aha……där…..Det var som tusan…jag har nog mätt på rätt ställe….Flört

Och tro det eller ej…..jaf har minskat….24 cm i midjan ….Glad jag blir….sista jag mätte var det 19 cm…..hihi….på 8 månader…

[Pennylane1]
0

Den "medicinska" (inte rätt begrep men kommer inte på det rätta) beteckningen är "mittemellan nedersta revbensbågen och höftkammen." har jag fått förklarat för mig.

nimh
0

Om du står rak och sen böjer dig åt sidan så är midjan där vecket bildas i sidan - dvs. där du är som smalast/ca 2-3 cm över naveln/ungefär där armbågen slutar.

Jennix
0

Det märkliga är att allt talar för att min midja sitter precis vid naveln…utom att den "ska" sitta 2-3 cm ovanför. Obestämd

[Pennylane1]
0

det där "där du är som smalast" är ett värdelöst mått när det gäller oss med bullmage Flört inte syns det direkt var det bildas nåt veck heller… men mäta ut mittemellan revbensbgen och höftkammen kan jag

cnidaria
0

Den sitter mellan nedersta revbenet och höftkammen. Jag tror nog att även naveln råkar ut för, om inte "decimeterfallet" så femcentimeterfall, vad det lider. Då skulle i så fall midjan flyttas ner oxå…Nopp (tur att huden har några fästpunkter i skelettet, annars vet jag inte hur det skulle sluta) Rynkar på näsan

Anders-S
0

Dietisterna försöker som vanligt förvränga synen på folk. Deras enfaldiga sätt att mäta vid visst avstånd från revbenen är nyspråk. 

Midja, mitten, är det smalaste stället! Buk är det vidaste stället. Finns även ordet liv som i underliv och livrem. Jämför även bål.

Enligt SAOB: den del av människans kropp som ligger mellan bröstkorgen och höfterna och som vanligen är bålens smalaste del.

Byxor knäpps bäst i midjan, annars tappar man dem.  Opraktiskt att sy dem efter det vidaste stället! Livrem dras åt i midjan inte över magen! När man dansar håller man ibland i midjan, inte strax under brösten eller x cm från revbenen. Då skulle man riskera en örfil.

julia61
0

Byxor nuförtiden sitter både högt och lågt, så det blir nog lite famntag både här o därFlört

Själv har jag en "låssas midja" någonstans där emellan höft och revbensbörjan. Magen den har blivit mindre men "längre". Undrar hur det kommer att se ut när jag gått ned meraObestämd

Får väl hoppas att jag "drar" ihop mig lite ändå!!??Skrattande

kricko1
0

He he.. ja, midjan den sitter vanligen högre upp än man kan tro (eller minns).

Titta på unga smala flickor med mycket tydligt markerad midja så ser du det tydligt visualiserat. Själv kan jag titta på mina egna prepubertala tjejer och då blir det extremt tydligt ffa. sett bakifrån, där man ser höfterna och midjan ovan dem tydligare från ryggsidan. Jag kan däremot inte själv minnas att det någonsin syntes så tydligt på mig ens i den åldern *lol* Men förmodligen så har väl det huvudsakligen med just ålder att göra. Dvs. man noterade inte och ägnade väl ingen direkt tanketid åt sådana funderingar. Inte då när det begav sig och allt bara fanns där som en självklarhet och satt placerat där det skulle Flört

Nåväl man inser snabbt att i takt med ålder och delvis beroende på om man har en "timglasfigur" eller mer rak kroppsform så har midjan en tendens att bli mindre framträdande. Kroppslängd spelar också delvis in, dvs. hur långt du har mellan nedersta revbensparet och höftbenskammen. Långa kvinnor har lättarer att hitta det som en gång var midjan livsvarigt (även om den temporärt kan ha kamouflerat sig) medan kortväxta riskerar att "tappa bort" den fortare om annat växer till sig.

Men det gamla "Märta-måttet" är nog anatomiskt korrekt på majoriteten kvinnor. Att det sedan tappar sin visuella tydlighet antingen allt eftersom åren går och/eller underhudsfett samt ffa. visceralt fett sas. "skymmer sikten" förändrar ändå inte det anatomiska faktumet nämnvärt. Om det smalaste stället på bålen råkar infalla mellan ett antal "volanger" så blir ju det stället inte synonymt med den ursprungliga anatomiska midjan med automatik.

VH!/K.