Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1754 ggr
bigganj
0

Biggans förvandling

Jag har i halva mitt 45 åriga liv bantat och ändå är jag överviktigt. Alla dieter som kan tänkas är prövade, åtskilliga kronor är förbrukade på resultat som varit totalt misslyckade. Känner ni igen er???

I början av april tog jag del av Annica Dahlqvist i TV och köpte också hennes bok. Varför inte pröva???

Jag hade en enorm diskussion med mej själv om att kan det verkligen vara tillåtet att äta det som för mej alltid varit förbjudet: bacon, ägg, fläsk, ost, grädde, majonäs. I mitt kylskåp har inget kommit in som haft en fetthalt över 5% (om ens det). Snacka om att jag  hade dåligt samvete när jag stoppade i mej. Men jag såg resultat och vågen visade glädjande besked. När jag började vägde jag 80,7 kg idag väger jag 8 kg mindre.

Jag har de senaste två månaderna "syndat" lite mer än vanligt men vågen har inte rört sej för det. Men nu vill jag ta tag i vikten igen. Så därför startar jag min förvandling från ett pastamonster till en pigg, glad och mindre Biggan

Maia
0

Härligt! Ut med sockermonstret!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Underbart! Skönt att äntligen hitta det som fungerar, eller hur? Skrattande

bigganj
0

Jag ställde mig på vågen idag och det gav inte direkt något positivt resultat. Men jag vet att jag har inte skött mej på rätt sätt. Jag har nämligen varit i Nice på semester hos min brorsdotter och inte ätit riktigt som jag borde.

Jag vet ju vad det beror på så det är bara att köra på som jag gjort tidigare. Bort med pasta, potatis, ris, smörgåsar, söta godsaker. Det bör ge resultat!

kaisakavat
0

Det gör det nog, det har ju funkat förut! Lite tålamod, bara! Flört Skrattande

Maia
0

Det bör absolut ge resultat. Men kroppen gillar inte att sätta på och stänga av, så det behövs kanske lite av det där tålamodet som KaisaKavat nämner.

Men det är det ju värt!

[tillbakalutat]

bigganj
0

Jaha, så är det söndag em och man är utbjuden på restaurang! Det är ju jättekul, men lite omständigt. Visserligen är jag van att äta ute men då brukar det vara lunchbuffé och då kan man ju välja och vraka hur som helst. Brukar finnas bra med grönsaker, ägg osv sådant som man kan äta. Lite mer problematiskt när det är meny, men det brukar gå att ordna.
Idag har det varit en helt underbar höstdag, vi har varit ute och gått i 1,5 timme. Jätteskönt! Hoppas att ni haft det lika bra.

Margareta
0

Grillat kött med vitlökssmör och sen grönsaker till brukar gå bra om man äter ute och kan välja.

Välkmmen hit och lycka till

Numer pensionär i Nynäshamn

bigganj
0

Har inte tordes ställa mej på vågen…. Vem försöker jag lura? Jag har ju fuskat en del på slutet och jag märker att jag blir fortare hungrig och sugen. Varför gör jag då detta? Antar att det är många som känner igen sej!?!? Men nu måste det bli ändring! Slut med småsfuskandet och striktare tänk! Det ger resultat!

Maia
0

Lycka till med detta BigganJ!!! Pepp till dig!

Jag finner att jag vinner mycket på att identifiera var problemen ligger. Oftast handlar det om beteende. Och sedan gäller det att tillåta sig att äta obegränsat med kött och fett under de dagar man går över till full LCHF, så att man håller sig mätt och vinner över suget.

[tillbakalutat]

Anders-S
0

Viken mat du ska äta väljer du enklast redan i livsmedelsbutiken.  Köp inte hem någonting olämpligt! Då kan du med gott samvete äta allt du har hemma.

Varför göra livet mer komplicerat än det behöver vara genom att utsätta sig för frestelser man vill undvika.

Det fungerar även på de flesta restauranger att beställa "utan". Blev bjuden på lunch igår och man beställde "utan potatis" till mig. Fick dubbelt så mycket fisk på tallriken istället.

bigganj
0

Jaha så har det varit två mycket festliga helger igen… och en till blir det när jag åker till Borgafjäll till helgen. Men det har egentligen inte varit något problem tidigare med den här kosten när jag haft fest eftersom jag har avstått att köpa hem det som är olämpligt! Som tur är så kom min man hem med en helt fantastiskt ostkorg med sju olika sorter igår som han fått på ett möte. Det blir min helg!

Jag syndar fortfarande lite men hoppas nu till veckan då jag ska gå på ett föredrag i stan där Annica Dahlqvsit deltar att inspirationen kommer åter.

Det som är lite synd är att det blivit lite mindre med promenader den senaste tre veckorna för jag har varit bortrest och på möten nästan varje dag. Men det får jag väl ta igen!

bigganj
0

Nu är inspiration och motivation på topp!

Efter jag lyssnat på Annica Dahlqvist i tisdagskväll i 3 timmar så är jag på banan igen. Min andre hälft har också blivit något mer övertygad för min argumentation blir bara bättre och bättre.

Han har nu under antal månaders tid ätit kvällsmackor och han verkar aldrig få nog. Hungern blir ju aldrig stillad. Jag har tipsat honom om att lägga av med kolhydraterna och ta sej en bit ost istället. Men han hade ställt sej på vågen…. och vad var det jag sa!!!??? Vem fick rätt? Hans argument är slut!

Just nu är jag också inne i julsvängen med pyntande inför advent och tänker också positivt för första gången om julmaten där jag nu i år får äta nästan vad jag vill! Tidigare har jag bara petat och tyckt att allt varit fett och onyttigt. Det känns bra!

kaisakavat
0

Bravo bigganj! På banan, det är där du ska va! Flört

Jag blir avundsjuk på alla dina sociala trevligheter, och att du fått lyssna på Annika D. Hon har varit till min hemstad i augusti, men studieförbundet bokade för liten lokal, som vanligt, så biljetterna var slut flera veckor i förväg. Synd… men det går nog fler tåg.

Julmaten - ja! Trodde aldrig att det skulle kunna kännas så roligt som det gör. Hur mkt som helst gott att laga.. Skrattande

bigganj
0

Ställde mej på vågen imorse.. .det var inte kul! Inte ett enda gram neråt, visserligen inte upp heller. Men jag har nu skött mej de senaste två veckorna. Tyvärr så har jag en liten tendens att bli lite deppig när det inte blir som jag tänkt mej.
Jag har ätit LCHF nu sedan april och jag mår bra, vikten har minskat med 8 kg. Men jag har c:a 10 kg kvar.
Så det är väl bara att kämpa vidare.

Anna-fd-137kg
0

En paus på vågen är fortfarande rätt riktning tycker jag :D Hoppas att du kan känna efter lite extra hur bra du mår av maten nu till skillnad från förut så du kommer över den känslomässiga pucklen tills viktkurvan är sams med dig igen :D

Maia
0

#14 Det är ju jättebra att du har skött dig de senaste två veckorna. Strunta nu i vågen och sköt dig i två veckor till. Vågen är en dålig herre.

Det viktiga är att inte tappa sugen nu och lägga på de där 8 kilona igen. Och december och jultiden är perfekt för att lägga på sig vikt. Som vi ju alla dessvärre vet.

Jag skulle ge dig som råd att koncentrera dig på att hålla dig på banan och inte bry dig om ifall du går ner eller inte tills perioden med de värsta frestelserna är över. Efter det kan du ta nya tag och dra ner ytterligare på kolhydraterna och se ifall det får igång viktminskningen.

[tillbakalutat]

bigganj
0

Jag blir så stressad det händer inget på vågen. Det händer ingenting på vågen. Jag gick så bra ner i vikt fram till julimånads slut. Sedan var det lite småsyndande (med betoning på små). Jag har inte gått upp i vikt.
Det är samma planering på maten som jag ätit tidigare dvs fram till juli. Har också kollat på minmat och jag ligger rätt till.
Till frukost äter jag vanligtvis 2 ägg och 4 skivor bacon
Till lunch: grönsaker (prio ovanjordsgrönsaker), fetaost, skinka, 1/2 ägg med majonäs och räkor, en bit brie. Vi har en buffé att plocka från i personalrest. så jag kan själv påverka innehållet
Till middag: ex.vis blomkålsmos med stekt fläsk
Ibland vid fika tar jag en skiva gräddost. Jag promenerar 3-4 ggr/vecka och det har jag gjort under långt tid. Kan någon ge mej tips på vad jag ska göra????

Maia
0

Nu har det gått en vecka till utan viktminskning alltså?

Vill du ta tag i det här redan nu före jul, så föreslår jag att du äter som vanligt, men utesluter kolhydraterna i ett par dagar och ser vad vågen säger då. Det är inget socialt trevligt sätt att äta så det var därför jag föreslog att du skulle vänta tills efter jul med det…

Bort med grönsakerna och in med mer fett, alltså. Ät bara någon skiva ost om dagen och högst 1/2-1 dl grädde. Skippa alltså brie och fårost till lunchen. Se om du kan förvåna kroppen lite och få den att lämna platån. Om du registrerar kommer du att se att du nu hamnar verkligt lågt med kolhydraterna.

Jag skulle också rekommendera att du byter ut bacon mot något annat eller vattnar ur den ordentligt.

Detta kan bli svårt på din lunchrestaurang, men det kan vara värt att testa. Vad blir kvar att äta? Tja, skinka och ägg. Jag skulle definitivt hålla mig från räkorna, med deras (naturliga) glutamat och sältan.

Det kan vara värt att testa, alltså. 

Det kan vara mjölkprodukterna som spökar för dig och om du börjar gå ner på det här sättet att äta, kan du börja med att tillsätta grönsakerna först och se om du fortsätter att gå ner. Gör du det kan du testa med lite ost i taget.

[tillbakalutat]

bigganj
0

En jättegod jul och ett gott nytt år önskar jag er alla!

Julen har visserligen just dragit förbi och tur är väl det. Vi hade folk hemma på julafton och juldagen med en massa mat som jag lagat. Det var kul! Men jag åt inte så mycket. Natten till annandagjul så fick både jag och min gubbe magsjuka!!! Så det är egentligen inte förrän idag vi börjat äta lite normalt igen.

Men vi åker imorgon till Borgafjäll och ska vara där över nyårshelgen!

bigganj
0

Det här är nog första julen på många, många år som jag inte gått upp vikt! Några småsynder har det blivit, men mycket få. Jag har också mått så bra! Nu ska jag snart ta mej upp på vågen och se resultatet. Kläderna sitter i allafall som de ska.
God fortsättning önskas till er alla!

bigganj
0

Jaa, vågen visar minus! Inte så mycket, men det är nog första gången på 20 år som jag inte gått upp i vikt över julen. Det blir lite spännande hur det blir när vi nu ska åka till Egypten nästa söndag 25/1 hur det går med LCHF! Där finns då inget fläsk! Men det finns annan god mat och flera bufférestauranger. Får väl försöka tänka så mycket som det går, på vad jag stoppar i mig. Tur att gubben också äter så här nu!
Idag ringde min mamma och ville bjuda på palt imorgon, hon fattar inte alls vad jag håller på med (fast jag ätit så här sedan april). Vadå inte äta mjölmat?? Potatis? Stuvade makaroner har du ju älskat! Ja, än sendå! Det har ju satt sina spår. Helt allvarligt så skulle min mamma som både har diabetes, hjärt och kärlproblem och fibromyalgi må mycket bättre om hon åt som jag och säkert fått minska på en massa tabletter. Men hon lyssnar inte på det örat. Är man 78 år så är det inte så lätt att ändra sina matvanor.

Maia
0

Du är så duktig. BigganJ! Det är mäktigt att inte gå upp i vikt över julen.

Hoppas du hittar goda oljor och annat i Egypten.

[tillbakalutat]

bigganj
0

Oj, nu var det länge sedan jag skrev. Men nu är jag tillbaka från två veckor i Egypten och ett antal upptagna möteskvällar.

Jag och min gubbe har varit och njutit av sol, bad, god mat och dryck i Marsa Alam i Egypten och haft det jätteskönt. Lata dagar med långa promenader efter stranden. Tyvärr var det svårt att äta LCHF. Jag gick ut hårt med grönsaker, ost osv. Men tyvärr tålde inte min mage de fantastiska råa grönsakerna som serverares vid buffén. Dessutom finns ju inte fläskkött. Men jag åt mycket ägg.

Sedan jag kommit hem så är jag tillbaka till min vanliga kost dvs LCHF. Idag syndade jag med lite bruna bönor och 1/3 dels semla, men det skulle jag inte gjort. Magen har inte varit vad den brukar.

Jag har just kommit hem från en timmes promenad och det var så härligt ute. Snön gnistrade och stjärnorna glimmade och det var bara ett par grader kallt. Jättehärligt!

bigganj
0

Snart är det 1 årsjubileum! Den 8 april har jag varit medlem här i 1 år. Vad har då hänt?

Jag har gått ner nästan 10 kg och det gjorde jag mest första halvåret. Men målet är mera. Jag har verkligen lärt känna min kropp vad jag ska äta och inte äta för att slippa vara sugen och hungrig. Maten jag tillagar är mycket godare än förrut. Dessutom har jag påverkat många i min omgivning att tänka om bl a min gubbe.

Jag har nu stått stilla i vikt en längre tid, men jag har ätit lite ojämnt. Tyvärr är det problem när man måste äta ute och ta av vad som bjuds. Dessutom har jag inte motionerat i den utsträckning som jag önskar med sköna långa promenader. Men jag får ta igen det när jag får tid.

Det viktigaste är att jag mår mycket bättre och känner inga dåliga samveten. Humöret är på topp!

bigganj
0

Jag har nu verkligen hållit en låg profil. Jag måste få mej en spark där bak. Det har varit lite för mycket syndande och det känner jag så väl, för jag bli så sugen och hungrig. Jag står still i vikt (kanske ett kilo upp) men jag vill ju ner. Så nu blir det skärpning!!!! Men nu börjar ju grillsäsongen och då blir det ju ett paradis för en LCHF:are.

Imorgon (valborg) blir det grillad fläskfilé med coleslaw, grillsås med fetaost och kokt broccoli. Jättegott!

[Karro]
0

Helt korrekt nu kryper alla LCHFare ut ur sina iden för att sätta på grillarna på högsta fart!

*sparkar till lite där bak*

bigganj
0

Nu jädrans…. Skrikandes Nu måste det bli skärpning!
Tyvärr har jag tillåtit mej synda så jag har gått upp 4 kg av mina 10 som jag gått ner!!!!! Skulle ta på mej ett par byxor idag ´som jag fick på mej för 2 månader sedan de var trånga…..
Så nu blir det bara att köra på och sluta med att äta skräpmat. Jag vet ju så väl vilka fel jag gjort och jag har dessutom inte njutit av det heller.

Nu blir det grillat med coleslaw (ingen potatisgratäng), ett glas vin istället för en söt drink, ostbitar till mellanmål istället för en tunnbrödmacka.

Maia
0

Hejsan, Biggan!

Kanske läge att hänga här lite grand för att få styr på sakerna?

Vad är det som gör att du har ramlat tillbaka i en del gamla matvanor? Vad kommer att göra att du kan bryta med dem?

[tillbakalutat]

bigganj
0

Nu är det dags!!!!Skrikandes Inget har hänt på vågen och jag måste ju erkänna att jag inte hållit mej hela tiden till LCHF. Men det är bara mindre avvikelser och mer tål jag inte för att gå upp i vikt. Så nu är det ägg o bacon till frukost, mer grädde och smör. Jag konstaterar att det blivit för lite av det under det senaste halvåret. Så nu ska jag neråt i vikt. Under den tid som jag ätit LCHF så har jag ju lärt känna igen signalerna i min kropp och de borde jag ha följt!

Maia
0

Låter som en bra tanke. Vad tror du om att skriva ganska ofta här för att känna dig lite redovisningsskyldig? Kan vara bra. Flört

[tillbakalutat]