Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3368 ggr
DragonSpawn
0

Dricka utan Acesulfame K

Hejsan.

Jag undrar om ni har några tips på dricka i form av t.ex. light-saft eller -läsk som ej innehåller Acesulfame K.

Det har ju visats i väldigt många studier att aspartam INTE genererar insulinpåslag, men Acelsulfame K (vilket är väldigt vanligt i light produkter nu för tiden) gör det.

Jag och min sambo känner att vi omöjligt kan ge upp på dricka med sötningsmedel, för alternativen är alldeles för hemska (vatten och te, usch).

Så vi undrar om några där ute har lite tips på produkter som inte har just Acelsulfame K. Exempelvis så har Apotekarnes julmust enbart aspartam, så det är helt ok att dricka, dock säljs ju inte detta året om. Medans till synes allt från Coca Cola corporation har Acelsulfame K, likaså Fun light produkter.

JAUS
0

Dricker/äter inget som innehåller aspartam heller, så fråga inte mig. Oskyldig

mazen
0

Efter jag läste detta går jag omvägar runt ordet Aspartam

http://piltson.sensei.nu/?Rk0076del3

magma
0

Nej, har inte koll tyvärr. Du får helt enkelt läsa innehållsförteckningar, gissar jag.

DragonSpawn
0

Grejen med aspartamkritiken handlar om extremt höga mängder aspartam.

http://www.diabeteshealth.com/read/2002/08/01/3688/is-aspartame-dangerous/

Där står t.ex. att för ett 25kg barn krävs det att denne dricker 700 burkar läsk på en dag för att komma upp till den säkra mängden man kan förtära på en dag. Och så är det ärligt talat med förmodligen varenda tillsats som finns, även grejer som är bra för dig. För mycket C vitamin leder till benskörhet osv.

magma
0

Det finns många trådar här om sötningsmedel och deras eventuella hälsofarlighet. Men om du vill få svar på din specifika fråga så bör inte diskussionen föras över på det planet, för då kommer snart tråden hamna någon helt annan stans… Flört

Zepp
0

Pröva sånt där smaksatt bubbelvatten.. det är rätt bra som ersättning för annan dricka .. tycker jag!

Fast det går lika bra med vanligt kranvatten med en lime pressad i!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Leilin
0

Hej - jag har inget svar egentligen men kom på att jag nånstans på nätet sett att det säljs smaksatta steviadroppar som man kan blanda dryck med. Kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det men om du googlar så kanske det dyker upp:)

axelina
0

Cola light innehåller väl sukralos det går kanske lika bra.

JAUS
0

Loka jordgubb/guava är mitt favoritvatten.

#8 Coca cola light:

Ingredienser
Kolsyrat vatten, färgämne (E150d), surhetsreglerande medel (E338, E339), aromer (inkl. koffein), sötningsmedel (aspartam, acesulfam K). Innehåller en fenylalaninkälla.

axelina
0

#9 Jag bor i Asien och här innehåller Cola light sukralos och Cola Zero aspartam,acesulfam K

JAUS
0

Inte här.

Karin20
0

Cola Light hade sukralos ett tag, men efter massor av kritik om att detta inte bröts ned kroppen utan gick vidare direkt ut i kisset/vattnet gick man tillbaka till aspartam igen.

Same same but different, shit alltså

//Karin

[vaargen]
0

Dock så jobbar både Pepsi och Coca-Cola med att komma ut med läsk sötat med stevia vilket jag tror är väldigt bra :D

wimawe
0

Köp smaksatt mineralvatten och söta med lite stevia! Prövade det i somras och det var helt ok. Och betydligt bättre än med sötningsmedel. En annan favvo om man vill ha nåt annat än vatten är att göra eget isté. Gör persikoté och släng i lite stevia. Blev mycket sånt i somras… mmm Tungan ute