Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5609 ggr
puniesia
0

Ris från himmelen!

Saxat från wikipedia:

I Japan är rissläktet den heligaste växten. Från himlen till öarna tog solgudinnan Amaterasu riset enligt mytologin. Av shintoismen hålls kulten levande, där det kokas och offras två portioner av riset till solgudinnan. Japanerna håller hårt på att de ska vara självförsörjande på ris och i Japan består alla måltider av ris. Morgonriset är frukost, mitt-på-dagen-riset är lunch och kvällsriset är kvällsmat.

Inget LCHF där inte=)

Japanerna verkar vara ett rätt sunt folk trots allt.

Kommentarer?

rullz
0

En japansk måltid kan delas in i början, mitten och slut. Desserter serveras sällan. Det finns alltid en skål med grönsaker vid sidan om. Oftast börjar man med soppa eller några skivor Sashimi, det vill säga råa fiskfiléer. Mitten måltiden brukar bestå av en rad rätter av fisk, skaldjur, kött och fågel. Måltiden avslutas med ris, miso-soppa och pickles grönt te samt färsk frukt.

maxiq
0

Jag som trodde att det var manna som kom från himlen… men det går ju också att koka gröt på, om man nu är lagd åt det hållet!

Tungan ute

Alfers
0

"I princip varje japansk måltid består av vitt ris (av den inhemska varianten Japonica), och allt annat, kött, fisk, grönsaker kallas för okazu, ett ord som enklast översätts med "smårätter", men med den ursprungliga betydelsen "ett flertal", vilket kommer sig av att en japansk måltid sällan består av endast en rätt."

dvs ris är bara en del av flera rätter vid en måltid, är så jag tolkar det iaf..

kollar man igenom rätterna på http://sv.wikipedia.org/wiki/Japanska_k%C3%B6ket så tycker jag att det mesta skulle passa väldigt bra med lchf

Sindri
0

Och vem har skrivit i Wikipedia? Låter som strunt. I alla fall om jag skall tro dottern som bott hos familj i Japan.

puniesia
0

Absolut, kan säkert vara strunt. Kan också vara som Alfers säger att ris bara är en liten delkomponent.

[Pennylane1]
0

men det beror nog på vilka man frågar, eller var och med vilka man bor elelr umgås, jag vet sådana som varit i Japan och bott där längre perioder och de säger att ris är den viktigaste maten som ingår i nästan alla måltider.

JAUS
0

Japanska risskålar är inte stora, så riset utgör en liten del av måltiden. Riset har hög status traditionellt likt potatisen här pga att det rädda livet på folk när det var hungersnöd, Japan har inte alltid varit ett rikt land. Sen brukar de japanska rissorterna dessutom ha relativt lågt GI. Japaner äter även en ganska liten mängd mat totalt sätt och får därmed i sig en ganska liten mängd kolhydrater. Den stora mängd fisk de konsumerar kompenserar mycket också.

Jag tror nog att traditionell japansk mat i rätt proportioner går utmärkt att äta för de som inte är alltför kolhydratkänsliga.

Zepp
0

Mycket riktigt äter man en hel del ris i Japan, men på Okinawa äter man sötpotatis och gris!

Ser man på tradionell japansk mat så är fisk den viktigaste energikällan!

"Rice is the main carbohydrate food in Japan, consumed with every meal. For the poor, it is the chief source of calories. However, the real basis of the Japanese diet is not rice but fish, consumed at more than 154 pounds per person per year1-almost one-half pound per day. This is about the same amount by weight as rice, but in terms of calories, fish provides a greater amount for most of the Japanese."

http://www.westonaprice.org/traditional_diets/japan.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Om jag inte minns fel så är det även japanerna som äter mest ägg per person i världen också.

marimu
0

I en traditionell japansk frukost ingår misosoppa, lite smårätter med sjögräs, fisk och inlagda grönsaker, ett rått ägg och en skål ris, samt grönt te. Ägget knäcker man, vispar med lite sojasås och häller över riset. En av de få gånger man får hälla något över det heliga riset.

Miyu
0

Sen är asiater ett annat folkslag, och har inte samma kroppsbyggnad som vi svenskar.

puniesia
0

Men de är trots allt inte från Venus ju?

;)

JAUS
0

#11 Genetisk anpassning är det nog knappast som det handlar om då japanerna endast ätit ris i 2000 år. De var ett jägarfolk som bl.a. jagade mammut och andra urtidsdjur till utrotning.

Zepp
0

Vad jag förstår så är Japaner väldigt petiga på att alla mat skall vara pinfärsk.. eller iallafall var det i sin tradionella kostkultur!

Man kan även betrakta andra japaner.. de som bor på Okinawa.. de åt som sagt mycket fläsk och sötpotatis!

De har världens friskaste äldre befolkning och bland världens sjukaste yngre befolkning.. vad tror ni har hänt under tiden???

JAUS
0

Ja, ungdomarna äter inte precis hälsosamt. Om 20-30 år är nog Japan inte längre i topp vad gäller livslängd om den trenden håller i sig.

dufva
0

En viss genetisk anpassning till fröer kan man faktiskt se hos dom grupper som ätit ris längst.

Hos personer från Persien ser man sällan de typiska degenereringar i befolkningen som är vanliga hos dom som bara ätit fröer något tusental år.

jämför med många asiater exv från thailand Filippinerna, eller för den delen även hos oss själva som inte brukat jorden så länge finner man ofta de typiska felväxningarna i tänder, käkar, ansiktets främre benstruktur och för långa ögonglober som resulterar i att många redan som unga behöver glasögon tandkorrigeringar eller får frekventa snarkningsproblem.

Weston Price studerade detta redan under tidigt 1900-tal

Lindbygarden
0

#16 Skulle du kunna förklara det där lite mer? skulle riset var en orsak till dessa "felväxningar"?

dufva
0

Frömat och snabba kolhydrater överhuvudtaget

Vi är så van vid att nästan alla har nån form av problem med detta så vi inte reflekterar och ser inte heller kopplingen till kosten.

Vi bara rättar till de värsta fallen med glasögon och tandställning Skrikandes

Kolhydrater är raketbränsle som får kroppen att växa fel helt enkelt

Läs mer på westonprice.org och kolla på de skrämmande bilder som finns där.

musqot
0

Lät intressant med bilderna, men jag hittar inte! Sidan innehåller bara några länkar.

Lindbygarden
0

#18 Ahhaa.. dvs att kolhydraterna ger för mkt energi vilket ger en för snabb tillväxt?

Det kan inte bero på miljögifter och brist på olika vitaminer och mineraler mm

Zepp
0

Högt blodsocker är raketbränsle!

"En indonesisk kvinna har fött en bebis på 8,7 kilo.

Han väger nästan lika mycket som tre normalviktiga nyfödda barn tillsammans."

"Förklaringen till att pojken är så stor är troligen att hans mamma, Ani, 41, har diabetes.

När en gravid kvinna med diabetes har för höga blodsockernivåer i blodet så kan fostret få för mycket glukos - och växa sig för stort."

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5845966.ab

Det börjar med andra ord redan i livmoderna!!