Bakslag o hårda hjärtslag
Hallå, jag undrar hur lång tid det tar med maten innan man börjar känna konstant förbättring (utan bakslag) vilket jag varit utsatt för.
Har sedan ca 15 år haft stora problem med värk i fötterna (är smal), efter ca 1 mån med LCHF försvann värken 1 vecka för att sedan återkomma med full styrka.
Har någon upplevt liknande flashback ?
Har även en moster som nästan från början av LCHF haft hårda hjärtslag, fortfarande efter 6 veckor lika hårda.
Vad kan det bero på ?
Betr fötterna vet jag inte vad det är. Men eftersom du haft besvären så länge så kanske du kan hitta några ledtrådar under rubriken "Vi som har/har haft fibromyalgi" i menyn till vänster?
Är det fotlederna du har ont i så skulle det kanske kunna avhjälpas med lite glukosamin… har du provat det?
Hjärtslagen som din moster har är ganska vanliga övergångsbesvär. Jag upplevde samma sak och ganska länge - i ett par-tre månader, till och från. Numera kan jag märka av det någon enstaka gång om jag ätit väldigt mycket mer fett. Det hjälpte snabbt att äta lite mer grönsaker och att dra ner lite på fettet och vänja kroppen lite långsammare till det ökade fettintaget.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Hej, tack för ditt svar Andina. 
Jag har inte ont i fotlederna utan i fötterna, ungefär som att du tänker att du väger 200 kilo och har sprungit omkring flera dygn i sträck.
Jag har inte fibromyalgi, det är kollat.
Saknar fortfarande svar på frågan om varför man får bakslag i hälsan
efter att först blivit pigg, och sedan gå tillbaka till hälsoläget som var innan man började med LCHF.
Hör det till utrensningen. I så fall hur länge brukar det pågå ?

När man äter en felaktig kost hela tiden får man en slags acceptans av kroppen för det specifika ämnet.
Man mår bara halvtaskigt hela tiden
Drar man ner på intaget till hälften får man en fantastisk förbättring initialt.
Samma verkar gälla åt andra hållet dvs att bara en liten del av det man är känslig för kan ge problem om det återinsätts efter att kosten varit nära nog perfekt ett tag.
Bakslagen är en typ av "flashbacks" för kroppen som man märker av vid små mängder av det man inte bör äta.
Det här verkar också avta med tiden..
Det med upplevda hårda hjärtslag är övergående och har dels med vätskeförändringen i kroppen att göra men glädjande nog beror det också på att hjärtat blivit starkare.
Hjärtat är en muskel som reagerar mycket positivt på kosten
Läs gärna i Frank Nilssons bok istället för doping.
Man får ofta tom en ökning i maxpuls efter ett tag på kosten vilket man kan tolka som en rejäl föryngring av hela "pumpen"
Hjärtat får ett större register att arbeta med och som du säger upplever man tom rent fysiskt kraftigare slag i bröstet.
Det är alltså ett hälsotecken och inget annat 
Om det bara är hårda slag och inga andra fenomen som att hjärtat rusar eller andra symptom kan du lugna henne.
Oro är inte alls bra för pumpen 
Ok, jag har hälsat min faster att hon kan vara lugn. Tusen tack för snabbt svar.