Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5360 ggr
emmaostlind
0

Ditt bästa recept efterfrågas!

Hej!
Jag försöker komma igång igen med LCHF efter ett uppehåll. Testade Airams moussaka och blev i det närmaste förälskad. Mer sånt vill jag ha! Alltså: något "gratäng-liknande" som smakar gott även om det har varit nedfryst och microuppvärmt.

Give me your best shot!

Tack på förhand!

Emma

mazen
0

Rättika skivad 5-6mm förkokad10-15min sen är det bara att göra som vanlig gratäng, funkar perfekt även som "potatis"sallad och rå i sallad

Jansson blir kanon

emmaostlind
0

Rättika?

Är det sån man har till rotmos?

vinteralvan
0

Nej, i rotmos är det väl kålrot.

[Pennylane1]
0

om du går in i kategorin recept på ägg, ost,  grönt och sidorätter finns rättikagratäng och div. annat där!

mazen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser ut som en jättemorot fast vit, smakar som rädisa men smaken förkokar man bort

emmaostlind
0

#5 Ånej, såg nu att du skrev att man skulle koka den. Damnit. Gjorde "potatisgratäng" på min familjs vis och glömde denna viktiga detalj.  Fick slänga allt :( Testade även att göra en soppa igår som på intet vis liknade den på bilden bredvid receptet. Och steksmöret flöt runt på toppen. Inte särskilt aptitligt. Kände mig kort och gott rätt misslyckad igår. Men nu fick jag förklaringen på varför min sambo spottade ut "potatisgratängen".

Ska memorera vad jag läser nästa gång!

soderen
0

Igår gjorde något så gott och enkelt som baconlindade biffar.

Gör en köttbullesmet, gör något större köttbullar än normalt, rulla in den i en baconskiva. När du lindat in all färs, lägg alla biffarna i en ugnsfast form. Häll på 1 pkt tomatkross och lite (mycket) skirat smör, krydda med rosmarin.

In i ugnen i 150 grader tills biffarna är klara. (Jag har varmluftsugn)

Servera gärna rättikagratängen till.

Smaklig måltid

/Ullabritt

mazen
0

Det här är sign Riflas recept som finns i tråden nedan och det utan förkokning. Skall prova det själv nästa gratäng, + att det finns mera att prova i den tråden

"jag gjorde gratinen som jag gör med potatis. för att få denna underbara krämighet så ska den vara inne i 100grader i 60 min minst gärna längre. så gör vi potatisgratin på krogen. ju längre och mindre värme dess bättre."

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0d335b51-f872-4cfe-b034-2dd40c896cac&GroupId=384a5a8b-0ac7-4b38-906d-f99ff52c0290&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

emmaostlind
0

#7 Tack för ditt tips. Detta kanske kan vara något, men rättikagratäng gör jag nog aldrig om igen. Fy som det stank. Men jag kan tänka mig att ha en sallad eller riven kål till kanske. Du menar att du lindar bacon direkt runt färsen? Du steker/gräddar inte färsen först? Jag kan tänka mig att biffarna har längre tillberedningstid än bacon, men jag har kanske fel.

Man blir rätt deppad av att ha kunnat laga (icke-LCHF)mat en gång i tiden men att nu misslyckas med med fyra av fem rätter. Jag läste igenom min gamla LCHF-matdagbok igår för att se vad i hela fridens namn jag levde på under de nio veckor jag körde strikt. Svaret var oopsies, nötter, en herrans massa ost och några lagade paradrätter som jag förätit mig på så till den milda grad att jag blir illamående bara jag tänker på dem. Behöver verkligen en ny kick!

soderen
0

Japp jag lindar baconen direkt runt färsen. Sedan häller jag på tomatkross alternativt tomatpuré (tar vad man har) och det skirade smöret.
Jag försöker använda en så liten form som möjligt så att de läggs i väldigt tätt.
Jag har inte tänkt tanken att bacon och biffar har olika tillagningstider. Men det funkar hur bra som helst. Lägger du biffarna glesare så borde du få en finare stekyta.

Dessutom funkar de bra att frysa.

/Ullabritt

soderen
0

Emma

Fick inspiration att skriva ner kycklingrytan jag gjorde idag.

ca 1 kg kycklingfile, skuren i lagom stora munsbitar
1 gul lök, skuren i båtar
vitkål, (stor som en apelsin), grovskuren
1 morot, skivad i slantar
1 burk champinjoner
1 burk bambuskott
1 ask philadelphia ost
grädde, så det blir tillräckligt "simmigt"
smör att steka i.

Började att mjukna på lök, kål och morot. La sedan i kyclingen, det fick puttra ihop tills kycklingen bara hade lite rosa färg. La då i svampen och bambuskotten, saltade och pepprade, samt i med philadelphian och slutligen grädde.

Kom på att jag inte lagt i vitlök, men det blev gott ändå.

Dottern som är kock tyckte att det var mycket gott. Berättade för henne att det var philadelphian som gjorde "såsen" tjock och krämig. Annars använder hon normalt maizena. (vilket de fick lära sig i skolan)

Denna rätt går också bra att frysa.

kram,

Ullabritt

Tilda-T
0

Gör denna rätt med sambal olek och soya!!

Skiva karre eller kotletter lägg dom i en form, salta lite lätt över köttet. Blanda ihop grädde , cremefraiche, sambal olek (ta det vackert den är stark) och soya för färg och lite smak, häll allt över köttet och in i ugnen ca 1-1½timme i 175 grader, det blir juvligt !

Till fyra pers brukar jag ha 1 liten burk CF och 3dl grädde för såsen är jättegod!

Denna rätt går jättebra att frysa och smakar ännu godare upptinad.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

emmaostlind
0

#11 Tack, det lät jättegott. Ska testa!

#12 Jag tror jag har gjort något mycket likt detta, fast jag har gjort med fläskfilé. Det blir JÄTTEGOTT. Jag brukade äta det med potatis, kokta grönsaker och gelé och när jag inte längre fick äta potatis tyckte jag inte rätten smakade lika gott. Vad har du till? En sak jag har tänkt på är att den fetaste varianten av CF blir "grynig" när man tillagar den i ugn. Tidigare hade jag lätt-CF till detta och det blev bättre. Vad har du?

Walnewra
0

Tacogratäng!!

1.Köttfärs efter smak (nöt/fläsk/bland, och vilken mängd du nu vill ha) Steks upp i stekpanna…

2.Släng i en eller några burkar champinjoner (funkar nog lika bra med färska champpisar också) ((P.S gott och blanda i med krossade tomater och skivad paprika också…men jag utesluter oftast dessa bägge.))

3.I med tacokryddor (gärna egenblandad utan några konstiga tillägg) Krydda så det blir smak Flört 

4.Förbered en form som passar te hela mängden "kött" från stekpannan Flört Formen skall förberedas med att "slänga" i en burk Kräm fräs och en burk filadelfiaost…blanda och smeta ut på botten av formen…

5.När köttet är färdigstekt tjotta i alltet i formen..

6.Fläng över massa god riiiven ost -slurrrpps- Flört

7.Och tryck in formen i ugnen, si så där 175-200grader i kanske 30-50minuter…det skall i alla fall bubbla från bottenlagret (kanske svårt och se om man inte har en genomskinlig form, men gå efter ostens färg om inte annat…)

Va konstigt skriven recept detta blidde..men aaaah så gott det är

-muuuums- Tyst

Walnewra
0

Mmm..och det hela serveras som vanlig tacos-buffe…med alla tillbehör man nu vill ha till Glad

emmaostlind
0

#14 Den där har jag faktiskt gjort, men jag visste inte att man kunde göra egen tacokrydda. How??? Det var lite samma sak där som jag har nämnt tidigare i tråden: Den fetaste varianten av CF blir grynig när man tillbereder den i ugnen. Hur kommer man runt det? Jag tycker det blir lite oaptitligt. I övrigt en helt ok rätt.

//Emma

[Pennylane1]
0

jag gör tacokrydda så här: chilipeppar, spiskummin, koriander, vitlökspulver, salt och paprikapulver  blandas. Klart! Smaka av så du får den rätta smaken, jag bara höftar var gång.

Walnewra
0

Kryddblandningen har jag hittat här på KiF nån gång i våras…

4msk chilipulver

2msk Spiskummin

2msk torkad lök eller lökpulver

1msk paprikapulver

2tsk koriander

1tsk vitlökspulver

½tsk peppar

½tsktimjan

½tsk kanel

(bara och blanda ihop och ha färdig i burk)