Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5010 ggr
kmf79
0

Debattartikel

Blev riktigt upprörd i morse. En dietist har skrivit en lång debattartikel i dagens Göteborgs posten bl.a. om hur farligt det är för barn att få i sig mättat fett och därför ska skolorna fortsätta att servera lättmjölk, att det skulle vara boven till barns överviktsproblem.

Snälla ni som är bra på att skriva och har bra argument kan vi inte tillsammans skriva debattartiklar i tidningarna så att sådana här åsikter som dietistens inte får dominera. Det är våra barns framtida hälsa vi måste värna om.

Så jag uppmanar er alla som vill och kan att skriva in till era lokala tidningar om detta viktiga ämne.

//Karin.

Effie
0

Jag läste den, jag också. Och irriterade mig mest på att hon antydde att visst finns det studier som visar på lägre BMI för barn som dricker fetare mjölk - men det kan ju vara andra faktorer, typ bättre kostvanor i allmänhet, som leder till lägre vikt.

Jag vill inte skriva någon lång insändare - men vi borde väl kunna få ihop några korta. Själv läser jag helst korta och koncisa insändare, med fakta och resonemang.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hanbod
0

Fader förlåt dem ty dom veta inte vad dom göra! Tyvärr är det så att vissa deitisterna har svårt att att förstå vad som är nyttig mat.Men om man spottar på en sten tillräckligt länge så kanske!!! HB

starhawk
0

Det redovisades ju nån undersökning i en annan tråd här att barn som drack standardmjölk vägde mindre än barn som drack lättmjölk, dräm till dom i huvet med den

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mikaelj
0

starhawk, det handlade inte om vikten för Ingrid, utan för kärlhälsa. Något i stil med "visst blir du smal, men du blir åderförkalkad och dör ändå."

starhawk
0

#4: Har inte läst artikeln läste bara i inledningen till tråden:

"En dietist har skrivit en lång debattartikel i dagens Göteborgs posten bl.a. om hur farligt det är för barn att få i sig mättat fett och därför ska skolorna fortsätta att servera lättmjölk, att det skulle vara boven till barns överviktsproblem."

Kan nån länka till artikeln?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Effie
0

Och som jag skrev i min första kommentar - hon tog upp de här studierna, men tolkade dem så att det var något annat än fetare mjölk som ledde till lägre vikt.

kmf79
0

Ja, då borde man ju kunna visa upp studier som visar tvärtom. De senaste artiklarna vi hört om visar ju faktiskt att barn som dricker fet mjölk samt helfetprodukter istället för light är mindre överviktiga men det tog hon inte upp. Därför menar jag att vi måste kunna belysa alla hälsoeffekter med att äta helfeta produkter istället för light.

//Karin

Zepp
0

Att dricka avfettad mjölk är väl som att äta kolhydratfria potatis.. dvs bara konstgjord mat.. sk matsubstitut!

Vad jag förstår så åt man både potatis och bröd, fett fläsk, som man sköljde ner med helfet mjölk förr i tiden utan att bli särskildt sjuka, det är alla dessa konstgjorda livsmedel som är den stora boven.. samtidigt som man tar bort det som är energi så tar man bort all näring!

Kvar blir bara matkuliser.. som ser ut som mat o nästan smakar som mat.. men saknar allt som våra kroppar behöver.. varför man snart blir hungrig igen.. o då är det lätt att ta till en mssa mellanmål!

Är mjölken fet o naturlig så blir man mätt och får i sig den natuliga näringen.. inga krusiduller eller kemikalier!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Effie
0

Idag består större delen av insändarsidan i GP av svar på denna artikel. De som skriver kallar råden i det ursprungliga inlägget ovederhäftiga och farliga.

Jag har inte svarat, så jag är glad att så många andra har gjort det. Några KiFare?

mikaelj
0

Det är en föråldrad tanke att fett i  maten leder till fett på kroppen, det är också en farlig tanke. Fett behövs för att bygga kroppens alla strukturer. Det ingår i hög andel i cellernas membraner. Animaliskt fett innehåller exakt den sammanfattning av mättat, omättat och fleromättat fett som människan behöver för att utvecklas. Om barn får i sig för lite fett får de svårt att bygga sina kroppars celler och andra strukturer. Fettbristen gör också att barnen blir sjukare, mer okoncen- trerade och aggressiva. Livsmedelsverkets missriktade kampanj för lättmjölk och lättmar- garin saknar inte bara vetenskapligt stöd, den riskerar i värsta fall att skada barnen. Till och med WHO konstaterar att det mättade fettet i just mjölk inte kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdo- mar. Mjölk är ingen fettkälla. Däremot bör allt industriellt transfett tas bort från livsmedel. Statistik från Jordbruksverket av mjölkkonsumtionen sedan 1960 vi- sar att vi dricker allt mindre mjölk, allt magrare mjölk, medan vikten och sjukdomar kraftigt ökar. Minimjölk och lättmjölk är totalt sönderhomogeniserat. Mini-, lätt- och mellanmjölk är dessutom berikat med falska vitaminer som ofta kommer från majs. Majsen har genmodifierats att utveckla vitaminer som löses ut med hjälp av extraktionsbensin. Vår kropp kan inte tillgodogöra sig dessa falska vitaminer på rätt sätt. Standardmjölk har inte tillsatta konstgjorda vitami- ner, då den innehåller 3 procent vita- minrikt fett. Det är absurt att tvinga barn dricka lättmjölk.
Eva Gustafsson Ardfel

mikaelj
0

Animaliskt fett och pro- tein är livsviktiga och vi kan inte överleva utan dem. De ger både näring och energi. Men ingen blir sjuk av brist på kolhydrater. I själva verket behöver vi inte en enda kolhydrat för att överleva. Om man vill undvika övervikt och ohälsa är det kolhydrater man skall låta bli (stärkelse och socker). När det gäller sockerin- nehåll är det ingen större skillnad på ett äpple och en Coca-Cola. Får barn mer fett i sin skolmat i form av riktigt smör och helmjölk ger man dem förutsättningar för att växa och utvecklas på rätt sätt. De blir mätta och det ger energi. Kolhydrater = socker är agiterande, fett är lug- nande. Inlärningen underlättas – man lär sig ingenting om man är hungrig och sitter och tänker på mat. Skyll inte på kakor, läsk och godis.
Per-Lars Lundström
insulinbefriad ålders-
diabetiker sedan tre år

mikaelj
0

Ingrid Larssons inlägg om mjölk är inte bara oveder- häftigt det är farligt. Ingrid Larsson anser att skolbarn av hälsomäs- siga skäl skall serveras lättmjölk i skolan och att det bör fortsätta tills den samlade forskningen ger underlag för ändrade re- kommendationer. Det finns inget veten- skapligt stöd för hennes påstående. Men det finns mängder av vetenskapligt stöd för det motsatta – att mättat fett är nödvändigt och nyttigt. Enligt prof. Birgitta Strandvik: ”Vid en studie av fyraåringar visade det sig att de barn som åt mest fett också var smalast. Det är ingen tvekan om att det finns ett samband mellan för lite fett och feta barn. För lite fett kan bidra till att barnen utvecklar fetma ”. Ingrid Larsson hänvisar till Livsmedelsverket som stöd för sitt uttalande. Men Livsmedelsverket har mycket låg trovärdig- het när det gäller kostfrå- gor. Nyligen skrev tolv namnkunniga läkare och forskare en mycket kritisk artikel i Dagen Medicin med rubriken ”Livsmedels- verket bör sluta med kostråd till allmänheten”. Det man anför som ar- gument är att Livsmedels- verket saknar vetenskaplig grund för sina kostråd. Ingrid Larsson försvarar en sjuk sak.
Göran Kiander

mikaelj
0

Ingrid Larsson och Livs- medelsveket borde veta att riktig mjölk inte är godis, ni borde skämmas när ni blandar ihop riktig mjölk med godis, glass, läsk och bakverk. Att Ingrid Larsson och Livsmedelsverket ser rik- tig mjölk som ett problem är obegripligt. Antag att ett barn drick- er 4 dl mjölk per dag, det är cirka 400 gram. Lättmjölk bidrar då med två gram fett per dag med- an riktig mjölk bidra med 12 gram fett per dag. Att dessa tio gram nyt- tiga, naturliga och för barn helt nödvändiga fett skulle vara orsaken till barns ohälsa kan inte ens Livsmedelsverket påstå med trovärdighet. Jag rekommenderar Livsmedelsverket att i stäl- let granska och begränsa innehållet av industriellt framställda transfetter, socker och E-tillsatser i den mat barn får serverad i förskolan och skolan. Dessa ohälsosamma ingredienser finns i det mesta som i skolorna serveras till våra barn till exempel margariner, bröd och halvfabricerad mat.
Håkan Nilsson

bustas
0

Tack mikaelj!

kmf79
0

Ja, idag blev jag riktigt glad när jag läste morgonens GP i debattdelen. Vilka bra inlägg och argument. Tack!!

//Karin