Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2774 ggr
[ngupa]
0

Upprop Ren Åker- Ren Mat

Med risk för att detta redan finnes, men en påminnelse skadar väl inte isåfall….

Så skriv på för sjutton!!

Ren Åker - Ren Mat

förövrigt är Gunnar Lindgrens E.brev intressanta….

[ngupa]
0

Vadan!? Inga här som vill ha ren mat?

missaz
0

Såklart vi vill!Det kanske var för tidigt på morgonen för många när du la in detta…? Flört

[Pennylane1]
0

vi äter inte så mycket från åkern, kan va det!

Cowboy
0

#3 Vad är det som inte kommer från åkern? Ja fisken förstås och så älgköttet men jakten gick så dåligt i år så det blev inget. Det mesta andra kommer nog från åkern även om det gått omvägen genom ett djur.

[Pennylane1]
0

ja det förstås! fast där är det nog inte som de mesta gifterna sprids ut utan på sädesåkrarna, vad jag tror iaf!

[Pennylane1]
0

fast det är klart att åkrarna ska vara rena ändå! Jag säger inte emot det!

blackeyes
0

Jaha, och vad gör jag då? Som redan ÄR jägare? Som redan köper annat kött från den lokala slaktaren? Som odlar mitt eget spannmål/morötter/potatis och annat? Som redan TAR mitt ansvar?

Vad mer anser du/ni jag kan göra? Ska jag bli vegetarian? Ska jag göra något annat?

ÄR det så enkelt att det faktiskt finns folk som redan LEVER rätt?

[ngupa]
0

och det gift som sprids på åkrarna vart tar det vägen?

om du sprider gift på din egen hud, vart tar det vägen?

Tänk lite…. allt hänger ihop som en helhet, allt sprider sig i vidare cirklar…

Rinner inte skiten från åkern ner i vattendrag? Vilka lever på och av och I vatten? ALLT och ALLA!

Absorberar inte vår hud skiten och för det vidare i vårt system?

För mig kan det inte bli tydligare än att hela ekosystemet hänger ihop med varandra, skitar man ner på ett ställe skitar men ner överallt mer eller mindre…. både i det lilla som i det stora.

Sedan att somliga lever rätt undrar jag, man är en del i systemet varesig man vill eller inte, vi kan göra vår lilla del, men så länge man är en del av det moderna samhället med allt vad det innebär är man en del av skiten, mer eller mindre förstås.

Men ingen måste ju skriva på uppropet, jag trodde bara att ett visst intresse skulle finnas här för saken. Men om man bara ser till sitt eget närområde och inte ser cirklarna längre ut så får ju det vara ok…. det är ju just så saker tar längre tid att förändra eftersom man har skygglappar och inte ser längre än sin egen horisont.

Walnewra
0

Allt smuts som vi människor lämnar efter oss i toastolen..BORDE komma ut på åkrarna igen…vi behöver fosforn och kvävet i slammet som bildas för att det över huvudtaget ska kunna växa ute på åkrarna…Fosforn är ju en ändlig produkt…finns inte den så växer det inget heller…kväve behöver fosforn och vise versa… Komposterar man rätt och förvarar urin rätt så e det inga smittorisker…Utan vi får till och med helt fantastiska skördar om vi gösslar me detta..

[ngupa]
0

GULDVATTEN…. jo det är kanon på det mesta som växer! Skrattande

Ser också på detta upprop vilka som skrivit under tidigare och det är både SSS och A.D…. så visst berör detta somliga LCHF förespråkare iaf Oskyldig

[Pennylane1]
0

vet du vad alla heter irl så du kan säga att ingen här har skrivit på? Flört

[ngupa]
0

#11 har jag sagt att ingen här har skrivit på?? Jag skriver att ingen måste skriva på och det är stor skillnad.

Sedan så är det rätt många personer i andra trådar som skriver i tråden när de skrivit på något och här kom inga kommentarer på hela dagen, vilket jag tyckte var märkligt, sedan började det ifrågasättas om Ren Åker var något vi här på sajten brydde oss om…. så då antog jag att det var orsaken dvs ingen bryr sig om jorden blir giftig.

Sedan ser man ju att ändå vissa LCHF frontfigurer är med på listan vilket ju är otroligt kul att se att det finns några som tänker ett steg till. Glad

cnidaria
0

Ska vårt träck och urin hamna på åkern? Då får vi ju se till å bli fria från hormoner å medicin först kanske. Många ämnen försvinner inte genom rening å rötning har jag för mej. Ska vi ha rena åkrar så får vi nog försöka vara rädda om vårt vatten oxå. Allt går ju runt, som #8 skriver. Då kanske vi ska sluta använda flera av mjällschampo-sorterna tex head&shoulders, vilket innehåller zinkpyrition. Ett ämne som det finns restriktioner för om man ska måla båten med det, men inga begränsningar i schampon. Vi använder tonvis av det ämnet genom schampo, det går rakt genom reningsverken och ut i vattnet å skadar vatten-organismerna, bla fiskar. Här, där jag bor, använder vi matavfall å träck till drivmedel, skitbra!

Pasi
0

#13 Klart vi inte skall sprida vår egen avföring på åkrarna när vi har rena produkter från mineraloljor.Flört

#12 Prioriteringsfråga. Många av de andra handlar ju om att rösta fram någon till nåt pris.Tungan ute

*Sorry, är på lite ironiskt humör*Cool

JAUS
0

Rötning ger förutom biogas även utmärkt gödsel som biprodukt.

[ngupa]
0

#14 Jodå jag kan nog också se att människor ofta har en märklig prioritering FlörtTungan ute Tyst

cnidaria
0

#15 Jo det vet jag, men nu pratar vi om att ta hand om human träck å urin och där tror jag inte att vi har en fullvärdig rening än - att gödseln är tillräckligt fri från giftrester, vet att det pågår försök dock.

Walnewra
0

I första hand borde det väl satsas på att hitta något som separerar läkemedelsresterna från urinen redan vid källan…Vi kan dock inte komma undan ifrån att våran urin/avföring är väldigt näringsinnehållsrikt..och borde återbördas ut till vår natur på ett eller annat sätt..i stället för att bara kastas iväg och glömmas bort (tills det börjar och bubbla upp konstigheter ur marken) Glad

Hanterar man urin och avföring på rätt sätt..med förvarning/kompostering och så vidare, så är det riskfritt att gödsla med detta…Varför ska vi ha konstgödsel när vi producerar såpass bra gödsel ur våra egna kroppar?

Jennix
0

Behövs det en påminnelse om att inte ta trådens ämne personligt? Flört

Man måste inte läsa eller bli arg om man inte håller med eller inte är intresserad…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

cnidaria
0

Jag kom ihåg när vi fick för oss att bli laglydiga å ansöka om att få kompostera våra "biprodukter". Då skulle det förvaras i tätt kärl minst ett halvår i ej för kallt utrymme, har jag för mej. Det funkade ju (med en del sågpån i). Då handlade det om att vissa onyttiga bakterier skulle nedbrytas före kompostering, inget prat om läkemedelsrester eller östogen då inte.

Förr gjordes det alltid, då gick de direkt till källan (utedasset) å hämtade och från gödselstacken förstås. Idag handlar det ju mycket om att vi måste vara väldigt säkra på att det inte finns kvar orenheter, som senare visar sej skadligt. Självklart vill jag att vi får en fungerande återvinning av allt, det har jag väntat på länge, men nu är vi i alla fall en bit på väg, tackålov.