Gå ner för bröstreducering?
Eyo, det är ju såhär att jag alltid haft väldigt stora bröst, och eftersom att jag är 15 så är de inte helt färdigväxta ännu. (har för närvarande 80E)
Det är ju dock så att jag är överviktig också, och alltid har varit. Därför säger min mor att jag antagligen inte kommer få en bröstreducering från landstinget förrän jag gått ned i vikt, och att om jag får det och går ned i vikt efteråt så kommer brösten bli ännu mindre. (även fast jag bara får större bröst hur mycket jag än går ned i vikt)
Så ja, nu skulle jag gärna vilja höra vad ni har att säga, om det finns någon kunnig därute som själv gjort en reducering etc, och annars skulle jag gärna ha tips på hur man snabbt och enkelt kan gå ner en 5-10 kg så jag skulle kunna få den här förbannade, efterlängtade operationen.
Spontant så borde du väl först höra med landstinget vad som gäller och inte gissa vilka regler och krav som finns?
Min mor har en väninna som gjort denna operation 3 gånger, så lite små aningar har vi ju.
Och hennes väninna var i din ålder första gången? Alltså, ring och fråga.

Jag ställde mig i kö för bröstreducering när jag var 17 tror jag, och fick operation när jag var 20. På den tiden var jag smal, så det var ingen issue, men jag vet att de brukar vilja att man går ner innan operationen om man behöver det.
Förmodligen kommer de att tycka du är för ung och vilja vänta tills du växt färdigt, men å andra sidan brukar det ju vara rätt lång väntetid, så det kan ändå vara värt att försöka få en tid för bedömning redan nu.

Jag gjorde en reducering när jag var 19 år och var en av de yngsta de utfört en reducering på, sa de på Sahlgrenska sjukhuset. Jag är 1,68 lång och fick order om att inte väga mer än 62-64 kilo innan operationen. Det här var 10 år sedan nu och jag hade också 80E.
En läkare kan se på kroppens och bröstens form om du är färdigväxt eller ej. Jag tycker som föregående talare, gör en bedömning och ställ dig i kö.
PS. Reduceringen är ett av de bästa besluten jag har tagit i mitt liv och det är väl värt att vänta på!!! DS.
Lycka till!

… och jag antar att du är medveten om riskerna för känselbortfall, att man kanske inte kommer att kunna amma, och inte minst det som ingen berättade för mig - det händer att de jävlarna växer tillbaka! 
Kanske kommer du att se att dina bröst faktiskt också minskar i storlek om du går ner i vikt? Det har jag upptäckt nu, mina bröst blir mindre av viktminskningen. Vilket jag är glad för!
Så börja äta enligt LCHF - så kommer din kropp att balansera upp sig och med största sannolikhet hitta "idealvikten" (= kroppens idealvikt, inte dina tankars idealvikt nödvändigtvis…) och då kan du avgöra sedan om du fortfarande vill gå igenom en bröstreducering.
Hur snabbt det går, tills vikten balanserats, det är så individuellt. För en del går det snabbt som attan, för andra (som för mig) går det inte alls särskilt snabbt, tvärtom… Det enda sättet för dig att veta hur fort din kropp "normaliseras" är att prova. Nu är du så ung (det är inte jag) så jag kan nog tro att det kan gå ganska smidigt och snabbt - det är svårare när man är äldre.
Lycka Till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Vanligtvis brukar landstingen kräva att man har normalt BMI, eftersom brösten till så stor del består av fett och därmed ofta påverkas väldigt mycket av en ev övervikt. Men, som flera redan har påpekat, gå till läkaren själv och få en bedömning utifrån just dig.
En alltför snabb viktminskning är förstås inte att rekommendera (dvs inga konstiga svältkostdieter), framför allt inte när man som du fortfarande växer! Försök hitta ett sätt att äta som fungerar för dig och försök hitta någon motionsform du trivs med. Själv tycker jag förstås att LCHF är en utmärkt metod =)
Lycka till!