Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 4313 ggr
puniesia
0

Vetenskap EMOT LCHF?

Hej alla!

Finns många konkreta studier som visar på LCHFs goda sidor, och som avfärdar diverse myter om fettets farlighet, etc.

MEN

Min fråga är följande; finns det seriösa, konkreta, välgjorda studier som sätter LCHF i dåligt ljus? Som just visar att de "myter" som är anknyta till en diet som LCHF egentligen är fakta?

Hälsning!

missaz
0

Hmm… bra fråga! Jag ahr inget svar, men är också nyfiken! Fast… om det fanns sådana studier och någon läser dem lär de inte fortsätta att hänga här kanske…? Så då är detta kanske fel forum att få svar på? Om jag hittade en bra, tillförlitlig studie som visade på att LCHF är skadligt tror jag att jag skulle modifiera min kost en del och antagligen inte hänga här mer. Naturligt tror jag iofs aldrig kommer att vara farligt; alltså; smör kommer alltid vara nyttigare än margarin tex.

Nu tror jag inte att det finns någon sådan studie, så jag känner mig någorlunda safe! Glad

Inkanyezi
0

Jag finner frågan en aning märklig med tanke på att det alltid brukar framhävas att man saknar långtidsstudier som stöd för att rekommendera högre andel fett och mättat fett. Om det funnes såna studier så hade de med all sannolikhet åberopats av de myndigheter och andra instanser som talar sig varma för att käka skokräm och socker. Nu har frågan ställts till SLV av mer än en person, och vi har ännu inte fått redovisat en enda seriös studie som talar emot att ersätta kolhydraterna med fett eller att äta större andel mättat fett.

Eftersom de som anses vara experter på området inte har lyckats få fram någon sådan studie så tror jag att det är osannolikt att det någonsin har gjorts en studie av den karaktären. Däremot kan man med goda skäl anta att det idag skulle vara tämligen lätt att göra en studie på oss fettätare. Invändningen som tidigare har gjorts mot interventionsstudie, att det skulle vara oetiskt, faller på att vi faktiskt har valt själva att äta mer fett och mindre kolhydrater. Att alls fundera över blindtest är så klart helt uteslutet, men det borde bland dessa tusentals fettätare gå att få ett statistiskt relevant underlag för att se hur hälsosamt eller skadligt det är, jämfört med mer vanlig kost.

Än så länge har jag inte sett någon rapport om svår sjukdom eller dödsfall med anledning av LCHF-kost, medan den kost som är vanlig i västvärlden hävdas vålla "välfärdssjukdomar" som ateroskleros och relaterade krämpor och dödsfall, och diabetes typ 2, som förefaller kopplat till det "metabola syndromet". Flera tecken tyder på att kosten minskar just de problemen, genom stabilisering av blodsockret och blodfetterna. Som bonus kan man ta att det för många av oss också minskar fetman, som ibland också betraktas som en sjukdom.

Så om du är intresserad av att göra en sådan studie, så är det väl fritt fram.

[Marja-Liisa]
0

Jag har ätit LCHF nu ett och halvt år, blivit av min astma, fått lägre blodsocker ( var uppe på diabetes2 nivå) stoppat viktuppgången.

Jag har följt upp vetenskaplig diskussion på flera språk och hela tiden kommer det upp att minska kolhydrater gynnar hälsan. Stora studier visar också att mättat fett är om inte positiv så i alla fall neutralt för hälsan i stort. Både proteiner och fett är nödvändiga som byggstenar för kroppen, kolhydrater som hjärnan behöver kan ju kroppen tillverka själv. Att byta ut kolhydrater som energikälla till mätatt naturlig fett har inte jag sett ngn forskning som kunde visa att det skulle vara skadligt.

Nu på senaste dagar har man fått också resultat om att låg kolesterol kopplas till cancer, samt att statiner förvärrar hjärtsvikt, så flera gamla myter kommer så småningom ändras.

Men det finns mycket forskning som man kan läsa via Internet, att välja tillförlitliga källor och gärna läsa hela rapporter i stället för abstrakt ger Dig grunden för att kunna bilda egen uppfattning, här ovan har jag berättat om min.

dufva
0

Livsmedelsverket har ju stått där med sin tvättade nacke när de försökt hitta studier som visar på farligheter med mättat fett.

Först fanns det tusentals studier som sedan raskt krympte till 72 som sedan försvann helt när kompetent folk satte sig ner och granskade det hela SkrattandeSkrattande

Zepp
0

När inte ens Livsmedelsverket kan få fram välgjorda studier som stöder deras kostråd så finns det nog inga.. men vi skall alla ha helt klart för oss att det är precis lika svårt att hitta studier som entydigt visar att LCHF är bara bra.. saken är nog mer den att mäniskors födointag är ytterst komplext och andra faktorer även påverkar stort såsom gener, social kontext, psykiska faktorer, fysiska aktiviteter osv, osv!

Iallafall finns inget som stöder att man blir sjukare av att äta sådant som vi genom evolutionen har anpassats till, så länge vi äter det i rimliga proportioner!

"Evolutionen har anpassat oss till en viss föda"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

missaz
0

Jag tror inte på evolutionen (finns faktiskt inga vetenskapliga bevis för den heller - det är bara en teori) men tror ändå på LCHF.

Zepp
0

Evolutionen är ingen teori.. däremot Evolutionsteorin som försökar svara på hur och varför den har gått till!

Att evolutionen har inträffat har bevisats hur många gånger som helst.. och den fortgår!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

blackeyes
0

Är din fråga i sig själv objektiv, utifrån hur du skriver den? Söker du ärliga svar, eller söker du egentligen svar/undersökningar som bara ger vatten på din kvarn?

Pasi
0

#7 Endast mikroevolutionen är bevisad (optimering av redan befintliga förmågor och egenskaper), aldrig makro….alltså skapandet av nya "förmågor".

Internettan
0

För min del tror jag på evolutionen - men absolut inte som ensam förklaring till all utveckling. Då håller den inte.

"Every point of view is a view from a point."

puniesia
0

Givetvis är jag ute efter ett objektivt svar. Vilken vore poängen annars?

Och jag är ju medveten om att jag ställer frågan på ett forum som alltså kan vara "biased" som det heter på engelska. Tror att vi alla är ute efter fakta och inte tendentiösa studier och intressebesudlad forskning.

Tack för alla svar i alla fall!

=)