Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5042 ggr
JAUS
0

Vakuumlåda

Tror ni att denna vakuumlåda är värd priset? Tänkte främst ha ost och smör i den. Den skyddar ju mot oxidering av livsmedel så nog borde den förlänga hållbarheten på dem. Även avokado som är syrekänslig borde få längre hållbarhet, eller hur? Man borde ju spara in kostnaden för lådan eftersom man inte behöver slänga bort mat.

blackeyes
0

Har du ingen kyl?

cnidaria
0

Jo, syre dödar allt, till å med oss till slut. Vakuum är ju alla tiders, men jag har min ost i stor plastpåse, som jag suger ur luften ur när den ska in i kylen igen. Smöret går åt fort, osten med för den delen, så det brukar inte vara några problem här.

JAUS
0

#1 En kyl har inte vakuum, dessutom så tål avokado inte kyla.

Jag tror dock att jag ska hitta en billigare variant som man kan handpumpa.

cnidaria
0

Njae, om du ska ha den i kylen och ta ut den varje gång du behöver  nåt i den, då ska den sen kopplas till kontakt för att suga ut syret. Den kanske står ute så pass att den dessutom blir lite varmare än kylskåpstempen. När den sen ska in igen får kylskåpet jobba lite extra för att kyla ner hela lådan igen, låter som att det kommer att gå åt en del extra el. Eller har du kallskafferi? Då blir det ju lite annat, men jag tror inte att du kan ha lådan i rumstemp med ost å smör.

JAUS
0

Smör kan egentligen förvaras i rumstemperatur i månader i en smörask, även utan vacuum men jag ville gärna även ta bort syret för bättre smak. Den skall alltså förvaras i rumstemperatur tänkte jag och som jag sa så tänkte jag köpa en som man kan handpumpa.

cnidaria
0

Jaha, men dåså, klarar osten rumstemp?

JAUS
0

En kortare tid tror jag. Om den möglar får man ju skära bort, man hade ju inte kylskåp förr men man hade iofs jordkällare.