Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 5311 ggr
Shantina
1

Rapsolja och egen majonäs???

E så förvirrad när det gäller rapsolja..Fundersam

Är den bra eller inte?

Igår så var jag och min sambo på affären där han hittade coops rapsolja vilken bara kostar 10kr. Den kan väl inte vara bra?

Vi har tänkt att göra egen majonäs med rapsolja, men e osäker på om det funkar eller skall man ta olivolja istället???

Hur gör ni? äter ni rapsolja eller har ni gjort egen majonäs???

Gittan-Xyz
0

Nej, rapsolja som kostar 10 kr är nog inte bra. Annika Dahlqvist varnar dessutom för matoljor, hon säger att vår kropp inte kan tillgodogöra sig vegetabiliska fetter, så var det med den lögnen om olivoljans förträfflighet!

Ja du, jag har gjort egen majonnäs (en jättegod efter ett recept i Viveca Lärns kokbok - "hummermajonnäs"), men i den har man ju olivolja. Då borde man nog i stället blanda i kokosfett. Det lär finnas flytande sådan utan kokossmak. Jag fick tips om att man hittar rätt kokosfett här: http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793&sub=11

Tydligen är smör och kokosfett det enda fett man bör använda i matlagning.

Shantina
0

jaha..

det var nåt helt nytt för mig…att vegetabiliskt fett inte var bra..speciellt olivoljan..

men cocosfett har jag massor av hemma som jag köpte på en ekologisk butik förra sommaren.

Vet inte om det blivit gammalt nu..Men isf testar nog jag med det fettet till rapsoljan..

Skall läsa lite på Annikas blogg nu..

Kia
0

Kokosfett? var kan man köpa det? Det är alltså inte det kokosfettet som man hittar typ på ica? För där var noll kolisar i det fettet……

Vad steker Ni i kokosfett? Kött?

MegN
0

Jag köpte kokosfett på örtapoteket.se, men nästa gång ska jag se till att det är typ vinter när jag beställer - för över 25 grader blir det olja av fettet, och när det kom fram till mig hade halva burken runnit ur…!

Kan man inte ha smält smör i majonnäsen? (Jag har för all del inte testat att göra majonnäs ens på olja…).

AnnK
0

kokosfett finns också på www.nutriq.se. lite dyrare, men godare än örtapotekets.

Gittan-Xyz
1

Varför använder ni kokosfett när det finns smör?

AnnK
0

#6: t ex för att göra det lättare att få i sig mer fett. i alla fall för mig så är det begränsat hur mkt smör jag kan få i mig. kokosoljan kan jag t ex dricka i varmt vatten, det skulle jag aldrig fixa med smör.

sedan lär kokosoljan ha en massa nyttigheter, som jag inte kan redogöra för, men som du kan läsa om på www.nutrig.se och en massa andra sidor.

Gittan-Xyz
0

Annika Dahlqvist vill inte rekommendera kokosolja. Den är utländsk och fabrikstillverkad, innehåller tillsatser. Har ni inte testat att äta smörklickar av KRAV-smör? Äckligt sa jag när jag först hörde någon göra det. Men sen testade jag och det är ju hur gott som helst, rena delikatessen!

AnnK
0

#8: var har du sett/hört detta ang Dr D:s åsikter om kokosolja? så låter det i alla fall inte här:

http://www.javalia.se/wiktsnacks/posts/list/388.page

vi är alla olika, jag älskar min kokosolja!

Mervi
0

Jag har också läst någonstans att kokosolja inte skulle vara bra men kommer inte ihåg var.

Jag har inte provat men hade tänkt att beställa.

Margareta
0

Det enda jag hört är att vi inte skall använda det kokosfett som finns i silverpaket på ICA/Konsum.
Om kokosoljan har jag bara hört positivt än så länge. Vi får samla länkar någonstans under rubriken Kokosolja så var och en får ta ställning (som vanligt räknar jag då inte fabrikanternas länkar som vederhäftiga!!!)

Numer pensionär i Nynäshamn

MegN
0

#5: Det kan jag absolut inte hålla med om. Det kokosfett jag köpte på örtapoteket är otroligt mycket godare än nutriqs som smakar plast något vidrigt (eller så var det bara just den burken - jag köpte fler men har inte idats öppna eftersom den första var så äcklig). Däremot är kokosfettet MED kokossmak godare (och det fanns bara på nutriq).

#6: Där är jag faktiskt böjd att hålla med! Sen jag själv köpte kokosfett har jag allt mer börjat inse att smör faktiskt smäller högre! Jag har inga problem med att äta smör direkt, det tar faktiskt emot mindre än att äta rent kokosfett. Och att dricka smält fett upplöst i t.ex. varmt vatten går lika bra med smör som med kokosfett!

AnnK
0

#12 jag menade att det med kokossmak var godare, för då tyckte jag att med smak var bättre än utan, om du hänger med :) nu tycker jag inte det längre o köper end örtapotekets "smaklösa" och billigare. jag har aldrig provat nutriqs "smaklösa" o definitivt inte nu när du säger att det smakar apa.

jag har också provat att lösa upp smör i vatten, det funkar ju ok, men föredrar - hitintills - den "smaklösa" kokosoljan.

Airam1
0

Man kan göra sin majonäs av olivolja, men den blir mycket otäck. Man kan också använda smält smör i sin majonäs, men då kallas det Bearnaisesås. En kall Bearnaisesås blir hård, men det går ju å andra sidan att lägga som ett aromssmör på sin varma anrättning. Att värma Bearnaise går inte, då skär den sig.

Jag gör min majonäs av kallpressad rapsolja. Det är ok både vad gäller innehåll och smak. Dessutom blir den ganska trevligt gul

Pasi
0

Varken raps eller kokosolja är speciellt bra, tyvärr. Se Jenny Reimers artikel (överläkare på Härnösands lasarett) - http://www.manniskofoda.se/artikelvisning.php?artikelid=14

monkan
0

Nu tror jag det är 2 likartade diskussioner gående pararellt - se tråden "kokosfett"  Räcka ut tungan

MegN
0

#13: Ah, då håller jag absolut med! Kokosfettet MED kokossmak är ju jätteläckert. Det kan man äta som godis, och jag förstår att det smakar gott i diverse smaksatta téer.

MegN
0

#15 Typiskt. Då blir det återgång till smör då. Så får jag använda mitt kokosfett till utvärtes bruk (kan ju pröva att ge bort det till en massös jag känner…).

(Citat ur Jenny Reimers artikel, sid 80 ff):

Inte heller mättat naturligt växtfett kan vara nyttigt eftersom detta är blandat med en mindre del fleromättade fetter till största delen bestående av omega6-fettsyror, som t.ex. i kokosfett med nära 100% linolsyra (omega6) och avocado med kvoten 13/1 omega6/omega3 eller LA/ALNA.)

Det enda nyttiga mättade fettet är animaliskt

Airam1
0

#15 Det blir en aning svårt att göra majonäs utan olja…

Ibland får man välja mellan pest och kolera och om jag själv jämför med vilken oerhört usel kosthållning jag haft på precis alla plan under många år, är i dagsläget lite kallpressad rapsolja från min majonäs nån gång per vecka försumbart.

monkan
0

#15 + #18 - Det finns tydligen olika syn på detta - Här är ett citat från Forum Frisk ang Kokosolja…

"En diet innehållande kokosolja stödjer omvandlingen av långa fettsyror som EPA och DHA i kroppen och normaliserar balansen mellan Omega 6 och Omega 3."

Vem ska man tro på?

Mervi
0

Det undrar jag också, man blir ganska förvirrat.

[Saiva]
0

Kitavaborna använde väl kokosnötter som stapelföda, så jättefruktansvärt lär det väl inte vara att äta det. De mådde ju bra och var friska. Det har nog en marginell betydelse. Jag tänker fortsätta äta kokosmjölk och kokosfett.

Mervi
0

Det får jag också göra, har precis fått hem mitt fett. Kokosmjölk i matlagningen tycker jag mycke om.

mumsan
0

Köpte en kokosnöt före jul och drack mjölken som den var, jättegott. sen åt jag av kökosköttet. Enligt calC så innehåller den ju mycket fett, det är väl bra ändå! Enligt SSS så är det nog inte så bra, då gäller inhemsk mat här i nroden som han skriver i sin bok.

mumsan

Chocolate
0

Vad ska man tro? Den frågan dök upp här då och då.

Vad är bra och vad är dåligt???

Ska man tro på alla så kan man inte äta nått! Kolhydrater är bra/dåligt enligt vissa, socker, oljor, kokosfett, motion, sötningsmedel m.m. Om allt finns fina studier som visar vad den som gjort studien vill ha sagt. Så vad är bra och vad är dåligt? Vi kan nog inte komma överrens om nått. Lite gammalt sunt bondförnut och tro på att man själv har gott omdömme är det man får förlita sig på. Jag blir alltid skeptisk till folk som säger "jag vet" eller "så här är det" och som försöker pracka på sin tro på andra. Det synliga är bevis nog, kan jag tycka.

Här finns gott om folk (som jag) på detta forum som äter mycket mättat fett och mår utmärkt trotts att det ska vara skadligt enligt vissa (de flesta). Jag äter rapsolja och mår bra så då fortsätter jag med det men inte tar jag en lite / dag. Måttlghet är nog inte skadligt men överkonsumtion av en sak kan säkert vara det.

I just denna frågan om fettet, vad som är bäst, om man inte vet är det väl bättre att äta lite av varje än bara ta en sak tex. kokosolja för att man kanske just nu inte har hört något skadligt om den, men det kommer säkert av någon en studie som visar hur farligt det också är.

Lite skit rensar magen och mycket blir man mätt på! Eller: Är all mat farligt, sluta ät, du blir garanterat smal. Skrattande

JohanW
0

Jag har alltid fått höra att det största problemet med användning av vegetabiliska oljor för omega-3 tillskott är att människan inte är bra på att utnyttja just den formen av omega-3 utan bara kan tillgodogöra sig upp till 20% av denna (den mest optimistiska siffra jag lyckats hitta).

Däremot ska tydligen omega-6 upptas effektivt, och då innebär det ju att även om tex. rapsolja har ett 1:2 förhållande av omega-3 / omega-6 (vilket är bra) så blir det effektiva upptaget 1:10 - dvs 10 ggr mer omega-6 än omega-3. I så fall är det ju inte lika bra längre.. för omega-6 är det inte många som har brist på, vad jag förstått!

Jag försöker dra ner mitt omega-6 intag så mycket det går, och funderar på att tredubbla mitt omega-3 tillskott så jag får i mig 3 kapslar om dagen istället för 1. Får se om det gör någon kännbar skillnad..

I övrigt så verkar det ju som att just rapsolja och olivolja är de nyttigaste oljorna att använda - så länge man inte hettar upp dem vid tex. stekning. Att göra majonäs på dem går säkert fint så länge man inte sätter i sig en massa varje dag - för då blir det kanske svårt att uppehålla en bra omega-3 balans även om man tar tillskott!

navarro
0

Häromdagen berättade jag om vår egen hemgjorda majonäs på äggula och olivolja. Igår när jag gjort iordning en tallrik med kokt ägg och tonfisk med lite citronsaft och dill och öppnade kylskåpet för att ta fram majonäsen var den konstig, oljan låg längst ner och ägget flöt ovanför, den var 3 dagar, jag slängde bort den och tog två matskedar köpt majonäs. Allt jättegott, men hela natten ett stort lidande med magont. Tog två kaplar Omega3 och massor med vatten pa morgonen och det blev bättre. Kan det vara så att jag blivit så känslig? Såg att det är socker i, men här använder man inte innehållsförteckning lika nogrant och det ar lite jobbigt. Borde inte samma regler gälla för hela EU?  Hur gör ni andra majonäs? Tills vidare blir det smält smör för min del.