Långsamt vill jag
Hej
Ny här men har högproteinbantat förut, det har fungerat fint, men denna gången vill jag göra hel kostomläggning för hela livet.
Problemet är att jag är rejält överviktigt, förmodligen har jag stått på svält i en herrans massa år, och jag vill inte minska i vikt för fort.
Denna gång vill jag inte ner i vikt pga yttre omständigheter (jag skiter egentligen i vikten) utan jag vill ändra kost för att bli av med Depression och diverse kroppsliga krämpor.
Jag vet med mig själv att jag kan blir för fanatisk och enkelspårig och nu vill jag ha en stadig och jämn viktminskning, med ca ett halvt kg i veckan inte mera.
Någon som har goda råd till mig?
MVH
Snurran
(ny här, vinkar till alla!)
Hej Snurran och välkommen hit…
Vi är många som gärna vinkar tillbaka till dig.
Mitt första råd är LÄS, bläddra igenom det här forumet och LÄS i gamla trådar. Välj grupper efter det Du tror passar Dig bäst.
Det låter så klokt redan som Du tänker så det kommer att gå alldeles utmärkt för Dig, bara Du tar den tid som behövs. Rom byggdes inte över en natt och det gör inte en kostomläggning heller.
Jag har innan jag läste ditt inlägg puttat upp lite gamla trådar som passar nybörjare att läsa eftersom ni är många nybörjare just nu.
Läs tex den som heter "Roshild och andra nykomligar" och kanske den som heter Matregistrering. En del behöver registrera i början för att få koll på vad de äter och andra behöver det inte…
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack alla för svar!
Jag vill äta mig ut "lessen och nere" vikten är en bisak, trots strl 58-60.
Jag kommer att hålla fast vid någon halv tsk honung, ett svenskt gott äpple per dag etc…
Har Du några idéer om hur Du tänker börja mer än honungen och äpplet?

Jag äter bacon, bogfläsk, fläskkarré, entrecote, fet färs, räkor, lax, struts, ren älg, rådjur etc
(Vilket kött som helst med tillagt fett, kryddsmör av alla slag)
Sen hemgjord majjo med rapsolja, smör & grädde. Vispad grädde med lite bär och honung (1/2 tesked).
Nötter och strimlade råa grönsaker till dip, som jag så klart gör själv av creme fraishe.
Gräddsåser till allt kött, rå lax och washabi, sesamfrön och lite sesamolja.
Kolhydrater;
Vitkål
Rivna rotsaker (behövs inga mängder om man river och äter med fet dressing)
Mandel, kokos är godisgodis!
Tomat, gurka och sallatsblad, rädisor, paprika, blomkål, purjolök, gröna bönor, sockerärtor, rädisor och rättika.
Jordnötter. Egeninlagd saltgurka UTAN socker, dijonsenap.
Säg gärna vad som håller och vad som brister!
som sagt, jag vill inte RASA i vikt, halvt kg i veckan är mer än nog…tips på vad jag kan lägga till vill jag också ha!
MVH
Snurran
Jag tycker det ser jättebra ut att börja med.
Det som KAN vara problem för en del är nötter/mandel. Angående äpplet och honungen så får Du helt enkelt pröva dig fram. Går det är det ju bra och jag kan mycket väl tänka mig att det går bra i början!!!
Testa Dig fram är mitt råd…

Ett tips om du vill bli av med Depression och kroppsliga krämpor är att dra ner på omega6-fetterna och kanske inte äta för mycket av fleromättat fett….dvs unvika frön, fröolja och baljväxter (ärter, bönor, jordnötter) och inte äta allt för mycket av nötter, rapsolja.
I övrigt tycker jag det ser jättebra ut…så välkommen och lycka till!
Välkommen och lycka till!!
jag säger också välkommen,är själv ny och behöver både kunskap och stöd i denna resa mot friskare liv.
Håller tummarna!! 

Snurran!
Du verkar ju ha riktigt bra kläm på det här redan!
Du kommer säkert att bli både gladare,smalare och friskare i en rasande fart!!

Välkommen hit, Snurran. Jag har erfarenhet av att LCHF har hjälpt mig beträffande Depression, det är faktiskt den största hälsovinsten jag har gjort sedan jag började i somras. Min erfarenhet är att ju mer fett jag ser till att få i mig, desto bättre mår jag psykiskt… förutsatt att även proteinbehovet blir tillgodosett, förståss! Det som har dragit ner humöret är de gånger jag har syndat, t ex ätit pasta, eller för mycket mörk choklad…
Känner jag mig lite nedstämd en dag, så blir botemedlet extra mycket smör i kaffet och teet, förutom grädde…
Men det tog ca 2 månader innan jag märkte någon förbättring av själva depressionen, så håll ut… men så hade jag ingen aning om att LCHF skulle få den effekten på mig, så jag var inte uppmärksam på det.
Ett litet tips: När du känner dig hemmastadd och stabil på den här kosten, så kan du ju testa med att utesluta honungen och äpplet en tid och se vad som händer. Min erfarenhet är att jag måste hålla kolhydraterna nere, för att må bra psykiskt.
Lycka till!
"still lost in space and time"
Hej Snurran och välkommen hit säger jag då också… En av dom som är som du… (storleksmässigt menar jag då bla.)
Stormtrivs här
Lycka till