Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4579 ggr
TheFateater
0

ratio 75/150 ????

Skaldemann skrev att manskulle äta ett gram protein per kilo kroppsvikt och dubbla antal gram på fett. Det lät ju enkelt 75 gram protein och 150 gram fett. Jag förde in detta på minimat.net 

50Gram Makrillfilé varmrökt 10Gram Majonnäs 80% fett 150Gram Ägg kokt 325Gram Kyckling m skinn stekt 25Gram Smör 80% fett

Värdet blev protein 128, fett 118

Detr måste väl innebära att jag stort har överskridit mitt proteinbehov och även snart käkat nog med fett. Men så himla mycket mat är det väl inte. Eller?? Smöret la jag till för att få upp fettdelen

sammansättningen i procent blev 33 protion och 67 fett

Tänker jag fel eller är jag helt enkelt för hungrig?

Wtn3
0

Kyckling är extra proteinrikt så det är lätt att överskrida sin proteinhalt om man äter mycket av det. Procentsammansättningen bör ligga närmare 25-75. Sen är det så att du alltid ska äta dig mätt, 2 gram fett per kilo är mer ett riktmärke, behöver du mer för att bli mätt så ät mer, mer fett dvs, för mycket protein riskerar att omvandlas till socker, men 1 gram protein per kilo normalvikt är minimum, de flesta kan gå uppmot 2 gram utan att det inträffar, de som tränar mycket bör gå ännu högre.

TheFateater
0

Menar du att jag kan äta mellan 75-150 gram protein? Vet att kyckling är proteinrikt men det är ju också BILLIGT och gott.

Tack för svaret, det lugnade mig. Såg annars denna diet som ännu en hungerplåga. Har ju ätit mycket och lyckats gå ner ett par kilo så jag var förvånad när jag mätte maten på minmat.

Wtn3
0

Om 75 kilo är din ungefärliga normalvikt så ska du inte äta mindre än 75 gram per dag, men du kan äta mer, upp till 150 är okej, men är du väldigt inaktiv och inte rör dig mycket skulle jag rekommendera att ligga närmare 100 än 150 iaf. Fast så länge du går ner i vikt behöver du inte fundera så mycket, att minska mejerierna, se till att inte äta mer protein än nödvändigt, minska kolhydraterna ännu mer osv är saker man kan göra om man hamnar på en lång platå.

TheFateater
0

Tack Wtn3! Klockan är nu 21.50 och jag är ännu inte hungrig. Så kanske jag lugnar ner mängden av protein när magsäck och psyke lugnar ned sig.