Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3874 ggr
vixen
0

Kitawa-studien och fettintag

Hej!

Följer med stort intresse debatten här och på en rad andra forum, samt i nyutgivna studier angående kostens betydelse för hälsan. Studerar också till läkare (hunnit 2 år), vilket naturligtvis är intressant när man är så kostintresserad, och kommer förmodligen inrikta mig inom detta område i framtiden . Vi har som SSS nämner ganska obefintlig näringslära (vilket nog är tur) och blir naturligtvis drillade i att ett högt kolesterolvärde är livsfarligt, men det är intressant att det poängteras att inflammation orsakad av för högt intag av omega6 är en grundpelare i många sjukdomar.

Hursomhelst, själv äter jag någon form av halv-stenåldersdiet, men har tänkt göra denna fetare för att få mer energi, gå upp något kilo, och inte minst - bli lugnare och mer harmonisk utan blodsockersvängningar. Det jag har lite funderingar kring angående ett högt fettintag kontra ett högt kolhydratintag och dess betydelse är bland annat den s.k Kitawastudien (finns att tillgå på www.staffanlindeberg.com) som studerade en mycket frisk (avseende vällevnadssjukdomar) ursprungsbefolkning på Kitawa. Deras energifördelning ligger på 21 % fett, 12 % protein och 69 % kolhydrater från lågglykemiska livsmedel. Spannmål, margarin och mjölkprodukter förekommer i princip inte. Vad som är intressant är deras fettfördelning: 17 %-enheter kommer från mättat fett (kokos). Intaget av omega 6 är mycket lågt, och kvoten omega 6/3 ligger < 1. Hypotesen jag får efter att tagit del av denna studie är att det kanske inte är energiproportionerna som är det intressanta, utan snarare att hålla kvoten omega6/3 på en så låg nivå som möjligt. Jag tror säkert det är möjligt att vissa speciellt kolhydratkänsliga personer bör hålla intaget lågt, men för de allra flesta (som ej ännu hunnit förstöras av högvis av raffinerade kolhydrater) torde energifördelningen spela mindre roll, så länge man äter lågglykemiskt och ej för mycket omega6-fetter.

Spekulationer och kommentarer?

MegN
0

Du menade 21% fett, va?

vixen
0

Japp, ändrat detta nu :)

MegN
0

Det där med omega3 och -6 är intressant, har själv inte haft så stor koll på det hittills… Så jag ser fram emot lite ny kunskap i ämnet!

Smalis
0

Fast en del smala kan behöva minska rejält på kolhydraterna för att kunna låta bli att äta massor av choklad och kakor på kvällarna framför teven. Även om en sådan smal person kanske "borde" äta mer kolhydrater så blir ju ändå hälsoeffekten bättre med mindre kolhydrater eftersom personen då kan låta bli sitt onyttiga frosseri.

Smalis

Pasi
0

Vi och kitavaborna skiljer oss med stor säkerhet åt….de har haft en gynnad överlevnad av att tåla mycket kolhydrater utan att gå upp i vikt medans vår magasinering av fett inför kommande svåra tider har varit avgörande för vår överlevnad. Lokala anpassningar verkar vara ganska vanliga på ställen där överlevnad är helt beroende av dem.Glad
Ett annat exempel på lokal anpassning är vår förmåga att alstra D-vitamin i huden och värmealstringen genom leverns fettförbränning.

westen
0

På livsmedelsverkets livsmedeldatabas kan man gå in och se vad varje livsmedel har för andel Omega6/omega3 i sig.

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242  

Vid sökfunktionen väljer du "fettsyror" där det står "näringsdata". Sedan är det bara att söka på valfritt livsmedel.

I tabellen när du fått resultatet för ett livsmedel så står F182 för linolsyra som är modersubstansen för omega 6 , F204  står för Arakidonsyra som också är omega 6. 

F183 står för Linolensyra som är modersubstansen för omega 3, samt F205 som står för eikosapentaensyra (EPA) som tillhör omega3 familijen, samt F225  som står för dokosapentaensyra (DPA) som också tillhör omega 3 familjen samt F226  som står för cervonsyra (DHA) som också är Omega 3.

Man märker verkligen där hur ofantligt mycket omega 6 fetter man stoppar i sig dagligen, jämfört med omega 3.

lycka till!!!

vixen
0

Westen: Ja, visst är det läskigt hur lätt det är att komma upp i otroligt stora omega6-proportioner. Det fanns tider då jag kunde använda mängder med rapsolja för att komma upp i vikt…tur att det inte pågick någon längre period ;)

dufva
0

Kitavaborna som egentligen inte är några stenålderskostare utan snarare hackbrukare uppnår ändå en mycket god hälsa.

Fettet dom får i sig är till största delen mättat pga högt konsumerande av kokosnötter.

Intressant är också att dom har relativt höga kolesterolvärden utan att ha tillstymmelse till hjärt/kärlsjukdom.

Jag tror att dom viktigaste komponenterna för deras hälsa är ett högt intag av mättat fett, en bra balans i det fleromättade spektrat och kanske viktigast, en total frånvaro av spannmål..