Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5191 ggr
Medlem
0

Low carb morotsmuffins

Bakade morotsmuffins och de smakade mycket gott.

1 cup (vet inte hur många dl det blir) gluten

200 gr mandelmjöl

125 gr smör (rumstemperatur)

3 ägg

Sötningsmedel (tyckte själv inte det var nödvändigt)

1,5 tsk bakpulver

1 riven morot (kan uteslutas om man vill)

1-2 dl grädde

1 tsk ingefära

1 tsk kanel

1/2 tsk muskonöt

………………………………………….

Mät upp smöret och lägg det i rumstemperatur så blir det lättare att vispa sen. Smörj en muffinsplåt eller ställ upp 12 st stora pappersformar för muffins på en plåt.

Du kan använda elvisp för att göra dessa muffins så går det snabbt.

Rör smör och sötningsmedel till en jämn smet.

Rör i äggen, ett i taget.

Tillsätt kryddorna, bakpulver och salt och rör ihop.

Rör i de torra ingeredienserna. Kör försiktigt med elvispen och sluta om det blir för tungkört och tillsätt mjölken.

Tillsätt grädde och rör till en jämn smet. Det är viktigt att sluta röra/köra med elvisp så fort smeten är jämn så att man inte rör/kör för länge.

Sluta använda elvisp och vänd ner den rivna moroten med en sked och rör runt lite grann.

Klicka ut smeten i muffinsformarna så att de blir fyllda till ca tre fjärdedelar.

Grädda i mitten av ugnen i 18-20 minuter i 200 grader.

Låt svalna. Ät och njut!

http://www.up-00.com/h1files/ApD96622.jpg

Med mascarpone på, bilden blev inte så bra dock

http://www.up-00.com/h1files/Tft96622.jpg

sia1348
0

Riktigt goda muffins, väl värda att prova.

Ingen omelettkänsla som jag har svårt att gilla.

mariasupernova
0

Vad innebär gluten?

sia1348
0

Jag förstår inte vad 1 cup gluten kan betyda, jag hoppade över det.

Jag ökade lite på gräddmängden så att degen var lagom att klicka i

muffinsformarna.

JAUS
0

Gluten är veteprotein det trodde jag att alla visste om. FörvånadObestämd

mariasupernova
0

#4 Ja de klart vi vet, men hur köper man ENBART gluten?

Medlem
0

#1 De smakar riktiga morotsmuffins, ingen äggsmak alls. Jag tog lite mer kryddor för att morotsmängden inte var tillräcklig och för att få mer smak (älskar kryddor).

#3 Det blir inte samma konsistens om du inte har gluten pulver i. Jag vet faktiskt inte var man kan köpa gluten i Sverige men du kan fråga nån bagare annars kan du beställa den på nätet men blir dyrare så klart.

Sindri
0

Kan man inte ta lite fiberhusk ist. för gluten? Gluten är väl för att svälla och binda ihop smeten?
En kopp brukar vara ca 1,5 dl. Det kanske motsvarar 2-3 msk fiberhusk?
Tror jag skall prova så när jag handlat hem morötter. Det låter gott.

[Pennylane1]
0

eller pofiber,, kolla morotskakan eller chokladmuffinsarna, och kombinera med detta kanske!

mariasupernova
0

Gjorde med 1½ msk fiberhusk istället för gluten. Den blev goda! Ska göra dom lite sötare nästa gång bara,

Tog  MISNT dubbelt så mycket kryddor och det smakade ändå inte jättemycket, skumt.

Gjorde en jättegod frosting på ca 200 gram mascarpone, 2tsk vaniljsocker, ½-1dl grädde.

Medlem
0

#9 Med gluten behövde jag bara ta så mkt kryddor som står i mitt recept och som sagt, det blev som vanliga kolhydratsrika morotsmuffins.

Miyu
0

"morot - kan uteslutas om man vill"

Då blir det inte mycket till morotsmuffins kvar :D

Medlem
0

#11 En morots smak får man ändå inte iom man använder smakrika kryddor som ingefära och kanel i dem.

igilla
0

Tack för receptet! Hittade inte hur mycket mjölk som ska tillsättas, går det lika bra med litet mer grädde?

Smörälskare

Medlem
0

#13 I receptet står grädde, 1-2 dl. Jag skrev fel när jag nämnde mjölk, det är grädde det ska vara.  Du kan först ha 1 dl grädde och se hur dte blir tills du får samma konsistens som de vanliga kolhydratsrika morotsmuffins.