Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5041 ggr
Petra_o
0

Vegetarian och LCHF?

Jag äter endast fisk och skaldjur (och ägg och mjölkprodukter). Kan jag ändå äta enligt LCHF? En vanlig middag ser ut ungefär som såhär: Mycket grönsaker (ovanjord) och räkor, lax eller stekt portabello. Till detta har jag ofta lite hemgjord aioli eller kryddsmör. Fisk och skaldjur innehåller ju inte så mycket fett (inte heller laxen om man jämför med exempelvis en entrecôte). Ibland är jag inte sugen på fisk och äter då gärna en "hatt" portabello med stekt halloumi. Vad tror ni?

En annan fundering har med frukost att göra. Jag äter inte så mycket på morgonen då jag måste gå hemifrån orimligt tidigt. Ägg är dessa morgnar inget alternativ då det får mig att må lite illa. Kan jag äta keso eller kesella med bär eller kanske lite fil eller youhurt?

Tack för hjälpen!

vinteralvan
0

Det klart att du kan äta vegetarisk LCHF, speciellt om du äter ägg och fisk, då är det inga problem alls. Det finns massor med recept här om du behöver lite inspiration.

Skaldeman
0

Fet ost, ägg och smör är en bra animalisk bas. Vill man kalla det för vegetabiisk kost kan man göra det. Lax, sill, makrill och andra feta fiskar är självklart bra. Magra mjölkprodukter hör inte hemma i LCHF-GI-Noll! Vill du äta yoghurt så bör du välja grekisk eller turkisk 10-procentig och gärna blanda i grädde eller creme fraiche. Avocado och svarta oliver ligger också bra till i en kost med vegetariska inslag.

/SSS

Andina
0

Ät gärna fet yoghurt. Jag brukar blanda keso och/eller Philadelphiaost i Yoghurten ibland - för att få mer fett och för att få i mig lite mer proteiner.

Har du alltid mått illa av ägg eller kom det med att du börjat äta lchf? I så fall kan det vara att kroppen ännu inte vant sig (vid ökat fettintag t ex). Mår du illa av ägg i alla former? Många kan äta ägg i form av omelett, stekt ägg men inte kokt ägg. En del kan äta ägg senare på dagen men inte till frukost. Har du provat hur det går att dricka äggmjölk? Det är ju synd om du inte kan äta ägg alls - eftersom det finns så mycket näring i ägg…

Jag startade som vegetarian (sedan många år) i januari. Åt ägg, ost osv men inga djur. Jag insåg snart att jag omedvetet levt på svältgränsen i alla år (och ändå gått upp i vikt) och hade lite svårt att få i mig tillräckligt med protein. Så nu har jag börjat äta lite djur - främst fisk men har även provat kyckling och påläggskorv. Jag får nu i mig mer kalorier. Det satte också fart på viktminskningen (vilket var skälet till att jag började med lchf) - och jag mår jättebra!

Lycka till!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JAUS
0

I teorin går det t.o.m. vara vegan och LCHF:are men i praktiken blir det nog enformigt och krångligt (fast att pussla med maten är ju veganer vana vid iofs). Vegetarian är dock inga större problem att vara.

Petra_o
0

Angående ägg så är det bara tidiga morgnar ägg får mig att må illa. Övriga dagen mår jag fint av ägg och äter gärna en grönsaksomelett till lunch eller middag.

En annan fråga är hur jag ska göra med mellis. Som gammal "normalkostare" blir man ju itutat att man ska äta 5-6 ggr/dag. Gäller det även för LCHF:are?

Andina
0

Vad skönt att du kan äta ägg till andra måltider i alla fall! För det finns så mycket näring i dem.

Inom LCHF finns inga 'regler' om att man ska äta 5-6 ggr/dag. Tvärtom - du äter när du är hungrig (och lärt dig tyda dina hungersignaler - är det sug eller är det hunger). Vissa vill äta regelbundet av olika anledningar - andra, som jag, äter när hungern säger till. 
Det blir oftast så, att när du håller dig till lchf-kost så blir du inte sugen på några mellanmål. Fett och protein gör att du står dig bättre än på kolhydratrik kost. Du håller dig mätt längre. Och då ska du 'naturligtvis' inte äta mellisar heller.

Blir du sugen på mellanmål - ofta - så kan du se över om du får i dig tillräckligt av fett och protein, öka i så fall. Se också över om du äter mycket kolhydrater (som alltså lätt ger kolhydrat-/sockersug).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Mervi
0

Om du inte vill äta stadig frukost med ägg od. så ät lite yoghurt och vänta med det andra till senare.

Mellanmål har jag slutat med, behövs inte utom lite ost på kvällen.

Äter frukost, lunch och middag och det brukar räcka.

Lycka till!

Wtn3
0

Mellanmål behövs inte om man inte är hungrig, kolhydratsätare behöver dem för att blodsockret sjunkit och de behöver något sött, t ex en kaka eller en frukt, för att återfå piggheten, men på LCHF har man en jämn blodsockerkurva, så man behöver inte äta mellan målen för att hålla sig pigg, man ska bara äta om man är hungrig.

Petra_o
0

Låter bra det här att jag "slipper" mellis. Jag är nämligen hopplös när det gäller att komma ihåg och äta mellan målen. "Du måste lära dig att planera bättre", har jag fått höra ett par gånger…

Om jag köper grekiskt/turkisk youhurt, vad ska jag då ha till? Bär? Inget?

Tack så mycket alla ni som hjälper mig oerhört mycket genom att svara på mina nybörjarfrågor!