måltidskombinering
Om det inte finns möjlighet för en måltid baserad på fett, händer ju ibland, utan man har att välja på pasta, potatis m.m. ska man då bestämma sig för att äta endast kolhydrater, och utesluta det fett som finns i måltiden?
har sökt svar här i forumet, men diskussionen gäller oftast en fettbaserad måltid, då åsikten ofta förs fram att man ska ta kolhydraterna i slutet av måltiden. Men om måltiden alltså (av nöd) är baserad på kolhydrater, ska man då undvika fett överhuvudtaget , för att undvika för stor fettinlagring (av både kolhydraterna OCH fettet) ?
P.s. jag var inne på SNF´s (swedish nutrition foundations) hemsida, de som tillhandahåller mycket av forskningen till livsmedelsverket. Här är en lista på de företag som är medlemmar i den organisationen.
http://www.snf.ideon.se/snf/medl/index.htm
Och här en lista på styrelsemedlemmarna och nutritionsrådet.
http://www.snf.ideon.se/snf/org/index.htm
Mycket representanter från livsmedelsföretag m.m. Känns lite konstigt.
Jag tror vi gör väldigt olika för att vi fungerar olika och jag kan bara tala för mig själv.
Jag hoppar helt enkelt över den måltiden hellre än äter pasta/potatis/ris osv. Jag blir så pass dålig av det att det inte är värt det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad är ditt mål med måltiden? Det tror jag bestämmer hur du ska göra! :)
Att inte hejda viktnedgången - då kanske det kan vara vettigt att äta a la Montignac (utan fettet).
Att inte drabbas av kolhydratbakfylla (eller andra problem man kan få av att plötsligt börja äta kolisar. Tex ont i magen/mag- tarmproblem, huvudvärk, halsbränna osv.) - då skulle jag äta så mycket fett jag kom över och så lite kolisar jag klarar av utan att svälta och bli på dåligt humör.
Jag tänker på när jag blivit serverad en pastasallad: då har jag ätit så lite pasta jag kan och så mycket annat det går just för att vikten inte spelar så stor roll som mitt välbefinnande.
En annan gång blev jag bjuden på stek, potatis och milda-baserad mager sås. Då åt jag först steken med såsen och sedan en (halv?) potatis med sås. Alldeles för lite för att mätta mig, men eftersom jag var van vid lc/hf protesterade inte kroppen med hunger utan accepterade att jag sköt upp den "riktiga" maten :)
Jag är ju främst ute efter att må bra, så då kanske jag kan äta det lilla fett som finns, före kolisarna. Och äta så myckeet fett som möjligt, plus att inte äta för mycket kolisar. brabra, tack för svaren.