Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8029 ggr
nyppa
11

Insomningsbesvär

Tänkte eftersom det här finns så många kloka människor och massor med erfarenhet startar jag nu en tråd där man kan komma med tips mot insomningsbesvär.

Jag har hela mitt liv haft svårt att somna på kvällarna. Det brukar ta allt från 1-3 timmar för mig innan jag sommnar på kvällarna.

Jag slutade helt dricka alkohol för snart 5 år sedan. Hade förhoppningar om att få ordning på min sömn då, nmen icke.

I somras slutade jag röka och snusa och hade även då förhoppnignar om att min sömn skulle bli bättre, men inte det heller.

Slutligen hade jag även förhoppningar att jag skulle få ordning på min sömn då jag började äta LCHF men nu två månader senare kan jag inte se att det bidragit till det heller.

Så nu mina vänner.. ös på med tips om hur man får bukt med sina insomningsbesvär.

nyppa
0

Undrar en sak också som inte har nåt med det här att göra men hur är det med kolhydrater i Te?

kaisakavat
0

Sover du för lite totalt sett? Isåfall är det inte kul. Har du en stressig tillvaro?

Jag har själv haft stora problem med insomning i många år, i mitt fall beror det på stress och utmattningssjukdom.

En annan sak.. som du nog vet. Vissa av oss är morgonmänniskor och andra är kvällsmänniskor. Min dotter är kvällsmänniska, pigg och kreativ till seeeeeent, medan hon är dödstrött på morgnarna trots att hon sover not totalt sett. Hennes bror är tvärtom, han somnar så fort han lägger huvudet på kudden och stiger upp före tuppen.

Berätta gärna mer..

Botte
0

Några bitar ost ev med smör på (potkäs) brukar jag köra, man somnar ovaggad på det, ost innehåller ämnen som är lugnande så man somnar lättare.

zzzzz

nyppa
0

Jag har rätt dålig koll på hur mycket eller lite jag sover. Pratade med min psykolog i dag om detta. Jag ska skriva sovdagbok nu i en vecka sen ska vi utvärdera det tillsammans och sen eventuell någon medecin skrivas ut om han anser det.

För övrigt är jag arbetslös. Ingen ytre stressfaktor. Däremot kan det ju finnas inre stressfaktorer men inge direkt så där som jag känner stressar mig.

Anders-S
0

Om jag inte kan varva ner, har för mycket att tänka på och därför inte kan somna, så klickar jag igång Kvart i fem-ekot sr.se på en laptop.  15 minuter, med entonigt malanda utan engagemang, som är fullständigt irrelevant för mitt eget liv. Det blockerar eget tänkande och jag sover inom några sekunder.  När programmet är slut blir det tyst, ingen ava eller jingle. Perfekt! Sjörapporten duger också!

Mozzarellan
0

Sen jag bòrjade äta LCHF så somnar jag nästan alltid i soffan mitt i en film runt halv 11 -11.Vaknar numera utan veckaklocka och alltid 6.30och känner mig utsövd

har varit så här i ca 1 oen halv månad nu

Effie
0

Jag brukar lyssna på ljudböcker när jag ska somna. Trevlig uppläsarröst, tillräckligt intressant handling för att fånga in mina fladdrande stressade tankar (sällan numera), men inte tillräckligt för att hålla mig vaken. Numera är jag så betingad på detta att jag oftast somnar inom ett par minuter. Och somnar jag inte, så har jag trevlig underhållning under tiden. Men det tar låååååång tid att ta mig igenom en bok…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

cowboy-63
0

Jag äter Propavan mot mina sömnproblem. Dom är inte beroendeframkallande och funkar bra för mig.

nyppa
0

Tack för alla tips hittils. Det här med ljudbok har jag faktiskt funderat på. Lyssna på något tråkigt radioprogram är klart värt att testa också =)

#8 Hur känner du dig dagen efter du ätit propavan? Jag har ätit Atarax några ggr men tycker inte det hjälper mot mina insomningsbesvär. Däremot tycker jag att jag blir seg och nästan lite bakis dagen efter på dom det gillar jag inte alls.

cowboy-63
0

Jag har aldrig känt mig bakis dagen efter men har hört av man kan göra det. men det kanske är värt att prova. Jag tar det bara om jag känner att jag kommer att ha svårt att somna om jag tex är upp i varv även om jag är sovtrött.

Thomme
0

kolla in den här länken, här får du svar på det mesta

http://www.somnhjalpen.se/AnsweredQuestionSection.asp?SectionId=867&ItemId=524   

Lycka till!!

flikkan77
0

Äter också propavan ibland när jag har svårt att somna. Nu mera räcker det med en halv tabelett men jag har tagit 2 hela peridovis med. Har aldrig kännt mig "bakis" dagen efter på dem.

Har haft Theralen-droppar att sova på med men dem blir jag kraftigt "bakis" av. De ska inte heller vara beroendeframkallande.

"You just have to belive…"

kmf79
0

Har ett mycket bättre alternativ till sömntabletter. Jag jobbar som sjuksköterska och jobbar ju ofta sen kväll och tidig morgon dan därpå och var då uppe i varv på kvällen så det var mycket svårt att sova.

Då fick jag tipset att ta 2 st Panodil alt. alvedon 500mg innan läggdags. Läs en stund tills de hinner hjälpa efter ca 20 min då du blir dåsig och somnar. Detta är nog det lindrigaste läkemedel du kan ta och är ej beroendeframkallande som vanliga sömntabletter/insomningstabletter. Överdosera dock inte, max 2 st var 6 timma.

//Karin

nyppa
0

Tack för länken ska kika på den! Och tack för alla inlägg.

Har aldrig känt mig trött eller dåsig på smärtstillande som alvedopn och panodil. Men visst ska pröva ändå tack för tipset!

julia61
0

Jag har köpt en spikmatt, lägger mig på magen på den och somnar inom 10 minuter. Har en tunn t-shirt på mig för det mesta. Blir helt avslappnad!

nyppa
0

#15 jag har faktiskt en spikmatta =) men det var länge sedan jag använde den. Kanske borde ta och damma av den och börja använda den igen. Tack för tipset!

Igår kväll testade jag att lyssna på radio. Provade både P1 pch P3 men inget fungerade.

Har införskaffat en talbok nu Mankell - Kinesen. Så ikväll sk ajag prova det.