hur bli av med sotsuget?!!
hej jag har sa smatt borjat att ga over till en LCHF kost och det fungerar jatte bra .. saknar inte brod potatis pasta ris etc
MEN daremot sa har jag annu inte kunnat sluta ata godis och kakor.. hur ska jag gora!?
hur har ni gjort?
ar det nagon mer som haft problem med just denna delen av kosten?
finns det nagot bra alternativ att ta till da sotsuget slar in?
MVH
Om du fortsätter att äta godis och kakor så underhåller du suget.
När du är sugen så ta fet ost, kokt ägg, en korv. Vad som helst med fett i. Det tar lite tid innan sötsuget försvinner.
Det är också viktigt att äta sig mätt i början.
Lycka till!

Jag har haft och har jättemycket problem med det. Har inte klarat av att sluta med det sen jag trillade dit igen i våras, men jag ska försöka igen. Det enda som funkade för mig var att sluta cold turkey och försöka stå ut de dagarna som det var som jobbigast. Man får se till att inte ha frestelserna hemma. Jag åt ostrullar och oliver som snacks.

Som de andra sagt, blir man alldeles för sugen får man se till att döva det med fett och protein istället, ostskivor med smör/bregott på, korv, en burk makrill, fläsksvålar t ex.

Kom aldrig nåt sötsug, men en kaffe med grädde var alltid bra
Eller lättvispad grädde med färska hallon o blåbär(mera grädde än bär)
Riktigt fet mat brukar fixa det. Tänk köttfärs med en rejäl smörklick i.
"hur bli av med sotsuget?"
Provat med en sotare alternativt stänga spjället ;)
Sötsuget försvinner ju längre tiden går och återkommer snabbt och du trycker i dig något igen.
Det är många som är extremt känsliga för kolhydrater och minsta lilla drar igång sötsuget. Så försök en tid undvika sådant med sötningsmedel, mörk choklad, rotfrukter, frukt, lök, mjölkprodukter och se om du kan dämpa suget. Se också till att ha bra allternativ hemma och med dig när du är ute enligt ovanstående förslag.

Mitt råd är att bara lägga av och sen kämpa sig igenom de första kanske fem sex dagarna. Att trappa ner om du har ett allvarligt sockerberoende funkar inte, det gjorde det inte för mig iallafall.
Om du kör LCHF för att gå ner i vikt så fokusera inte på nån diet alls de första dagarna utan ät massvis med fettomat, portionsstorlekar och sånt kan du fokusera på sen, och det brukar reglera sig självt efter ett tag. Börja med att bli av med sötsuget bara, genom att äta annat när du blir sötsugen. Att gå hungrig samtidigt som du har suuuget är något jag alltid fallit på, då kan jag inte stå emot.
Lycka till med att bli av med suget!
tack for alla tipsen!!! jag skall prova dem alla =)
far kopa hem nagon god ost, korv eller liknande sa att det finns till hands da jag blir sotsugen…
Jag blir sötsugen när jag ätit för mycket protein i förhållande till fett.
#10, det har jag också märkt, undrar vad det beror på.
forslag pa fet korv? kan tex olkorv vara ett bra substitut? ex caramba kcal 468 protein 26% kolhydrater1% fetthalt 39% vad tror ni om den?
Efter år av sockerberoende gick jag över till LCHF för 1,5 år sedan. På grund av att jag efter 22 års rökande nu äntligen lyckats sluta föll jag ner i sockermissbruket under ett par veckor och är nu på dag 3 av LCHF-kost igen.
Jag tror att det finns vissa regler som gäller ALLA beroenden och hur man blir av med dem.
Min erfarenhet är att man helt enkelt måste slava sig igenom suget. Det är en abstinens som finns på riktigt och det enda sättet att bli av med suget är att inte äta sött. Det känns bitvis som tortyr, jag vet! Men ät tillåten mat när suget sätter in; ät speciellt mycket fett så går det lite enklare. Du behöver helt enkelt avgiftas.
Jag vet de som inte fixat detta trots flera försök. jag TROR självklart att alla kan lyckas, precis som alla kan lyckas sluta röka, dricka alkohol eller knarka. Men att påstå att det är enkelt för alla är att ljuga. Att säga "det är bara att skärpa sig" är också att ljuga. Det krävs vilja. Det krävs att man själv ser en tillräckligt god anledning och fördelar för att plåga sig igenom abstinensen. Det hjälper mycket med hjälp och stöd från andra, speciellt från de som vet hur svårt det är. Goda berättelser från de som lyckats trots att det varit jobbigt är bra.
Det som INTE behövs eller hjälper är tjat, anklagelser och gnäll från andra. Motgångar är inte heller hjälpsamma, men svåra att förutse och klarar man sig genom dem utan att falla för sitt beroende är det en otroligt drivande kraft att hålla fast vid det nya livet utan beroende!
Lyckas man inte första, andra, tredje eller fjärde gången kommer det alltid en ny chans igen. Att anklaga sig själv för att man fallit är inget som hjälper; tvärt om fungerar många så att de faller än djupare av anklagelsetanken; "jag fixar det inte, Gud vad jag är dålig" är en tanke som leder direkt till bullpåsen!