Skillnad på LCHF och Atkins?
Undrar vad det är för skillnad på LCHF och Atkins. Är det någon här som kör Atkins?

Skilnaden är att Atkins är lowcarb på amerikanska av Dr Atkins och LCHF är den svenska varianten.. det är ingen skillnad altså!
Det är ungefär lika stor skillnad mellan Atkins och LCHF som mellan Skaldeman och Annika Dahlkvist.. bara olika författare med samma budskap!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej Nyppa
Om detta har skrivits i tidigare trådar
KIF LCHF vs. Atkins 2008-05-14
KIF LCHF vs. Atkins 2007-04-02
samt
Kost och Hälsa Atkins av Johanna Söderlund

Det finns massor med Low Carb-läror, alla är bättre än tallriksmodellen.
Den viktigaste skillnaden mellan Atkins och LCHF/GI-Noll! är att vi förordar naturlig och gärna närproducerad mat. Mycket av Atkins är skräpmat, men med få kolhydrater. Jag menar att vår inriktning på hälsosam mat är ett bättre val.
Många som äter Atkins äter mer protein än vad t ex jag gör, jag anser att kolhydraterna ska ersättas med fett, inte med protein. Men jag har inte läst Atkins själv så jag vet inte exakt vad han säger om detta. Dessutom är det vanligt att Atkinsätare skalar upp kolhydratintaget efterhand, och då upphör ofta viktnedgången. Jag menar att den som är kolhydratkänslig gör bäst i att hålla nere kolhydraterna livet ut.
Detaljskillnader kanske, men det är viktiga detaljer.
Sten Sture
Tack för svaren. Har nu fått ltie bättre koll på vad som skiljer

Ja man kan nog säga att LCHf är en korsbefruktning mellan Atkins och paleodiet.. fast hade Dr Atkins levt idag kanske han hade varit inne på samma tankebanor han med!
I Polen finns en gubbe som heter Kwasniewski och han kallar det för Optimal diet.. antagligen ingår det Polska specialiteter i hans diet, vi är alla påverkade av vår egen matkultur.. men det är Lowcarb på Polska!
Jag tror, att om Atkins hade haft kontakt med t.ex. Sverige och de experter vi har här, så hade nog Atkins sett ut mer som LCHF och skippat produkterna. Det evrkar mest ha varit nåt som någon skapat för att tjäna pengar, och jag tycker inte produkterna stämmer med vad Atkins själv har skrivit i böckerna.
Men det är min uppfattning. 
Det jag äter kan lika gärna kallas Atkins som LCHF eller LowCarb. Det finns dessutom så många varianter av de olika termerna, och man får själv prova vad som funkar.
Många som säger sig äta LCHF äter långt mer kolhydrater än Atkins Induktionsfas, som exempel…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tror att Paleodiet har fått ett relativt stort genomslag i Sverige tack vare Lindebergs arbeten.. speciellt hans bokutgivning!
Och läser man på Amerikanska bloggar så är de även helt klart inspirerade av Paleo.
Sen så är jag inte helt säker på att diverse Atkinsprodukter har något samband med Dr Atkins.. är lite svårt att ta patent och skydda ett namn!??
#7 Jag har för mig att jag läst någonstans, att produkterna kom till lite senare än böckerna…och att barnen fokuserade mer på dem när herrn själv hade avlidit. Men jag kan ha fel…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!