Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 9434 ggr
JAUS
1

Steksill på gammaldagsvis

Hittade ett recept på abbas hemsida som jag modifierat något:

• Steksill
  • nötmjöl
  • rödlök
  • grädde
  • smör

Skölj sillen och dra av skinnet. Vänd filéerna i nötmjöl och lägg dem i en smörad form. Strimla två röda lökar mjukstek dem och lägg över sillen. Klicka på lite smör och grädda i ugn 10 minuter på 225 . Häll på 2 dl vispgrädde och låt sillen gräddas ca 10 minuter tills grädden kokat ihop till en krämig sås.

Tilda-T
0

Mums vad gott! Blir riktigt sugen!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Sugiyama
0

Oj va gott, jag älskar stekt sill med lök och grädde. Har just funderat på om man måste ha panering. Men nötmjöl är ett bra allternativ.

JAUS
0

Äter man över 300g sill varje dag så får man även i sig 2000 IE av D-vitamin.

chilisalsa
0

Stekt strömming pa samma vis, inlagd i ättika är gôtt…

Man kan ju även göra det med salt sill såklart. Då blir det en variant på s.k. Finsk skomakarlax (sill isf salt strömming)

Medarbeterare på Kost

Halvdansken
0

Men inte fasen drar man av skinnet?

Min mamma la dem två och två, skinnsidan ut och stekte. De som blev över lades in med lök och ättika.

Serveras ofta i buffen på jobb i Danmark. Mumsigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gunnell
0

#5 Fast det är nog strömming du tänker på, eller?

Låter gott med sillen i alla fall, ska definitivt testa!

Halvdansken
0

Sill. Strömming finns inte i min värld.

[Pennylane1]
0

sill och strömming är samma fisk. Strömming kallar man sill som är fångad i Östersjön.

vinteralvan
0

Strömmingen är lite mindre än sillen också.

Sugiyama
0

Det är väl en viss skillnad på steksill och färsk strömming. Ikväll ska jag testa denna goda sill men utanpanering, det borde väl funka ändå?

Sugiyama
0

Nu har jag testat och det var ok utan mjöl men fisken smalt och löstes upp i såsen, gott med lite konstigt. Steker nog fisken i stekpannan nästa gång.

JAUS
0

#11 Ok, så det blev fisksoppa istället? Flört

kitabu
0

#8 sill fångad söder om Ölands södra udde kallas sill.

Har du hört talas om Brantevikssill?

Finaste sillen i världen.

Och visst stekte man sillarna två och två mot varandra. Och skinnet stektes knapert och det smakade bäst av alla mat.

Det var på den tiden när hela sommarlovet var soligt och det aldrig regnade.

Helena Hesselmark

[Pennylane1]
0

var det inte ungefär det jag sa?

om än något generaliserande… Kalmar är visst gränslinjen

kitabu
0

Tja, Östersjön går ända fram till Öresund.

Och så ville jag ju skryta med den finaste sillen i världen.

Under medeltiden kunde man stå på land nere vid Skanör-Falsterbo och ösa iland sill med spannar.

Det var tider det.

Helena Hesselmark

[Pennylane1]
0

jag hade bara hört Östersjön som skiljelinje innan! Man lär så länge man lever!!

Halvdansken
0

Östersjön och Øresund möts i Falsterbo, vid det som heter Ule Nabbe, alltså södra spetsen av Falsterbonäset. Ganska kul!

Kriss
0

Det är nog stekt saltsill som menas. Inte stekt strömming eller stekt färsk sill.

MissMullig
0

Oavsett det är sill el strömming så är pannstekt sådan gott med lök och gräddsky.

Skall kolla i affären i morgon om det finns.

Tack för ideen JAUS

JAUS
0

Varför har detta recept så lågt betyg trots kommentarerna?

Jag själv inte lyckats få tag i steksill ännu tyvärr,Rynkar på näsan så jag vet inte hur denna rätt smakar. Jag blir så förbannat trött på dessa matbutiker som aldrig har det jag vill köpa! Skrikandes

copia
0

Om man inte hittar saltsill i fiskbilen, så är den i vaccumpack helt okej tycker jag. Även den i burk duger, men den anvönds kanske mest till sillsallad . Tack för receptet om ugnsstekning. Ska testa det nästa gång det är sill på menyn!

vickiskrylbo
0

Men steksill blir ju SÅ salt nuförtiden efter 1,5 år med LCHF…

Anders-S
0

Axfood (Willys och Tempo m.fl) säljer KRAV-märkt sillfilé

http://www.axfood.se/sv/Garant/Varor/#

"KRAV-godkända sill är fångad i Nordostatlanten/Skagerak.

Sillen är fiskad av KRAV-godkända fiskebåtar, vilket betyder att båtarna uppfyller speciella miljökrav gällande fångstredskap, drivmedel, smörjolja och bottenfärger."

Tråkigt nog är den förpackad i papp utan lufttätt omslag.  Det gör att det fleromättade fettet utsätts för syre och härsknar snabbt.

MissMullig
0

#22 du får laka ur den mer

JAUS
0

Såg nu att hemköp hade erbjudande på ekologiska sillfiléer här. Glad