Räknar ni alla hur ni äter...
Alltså har ni koll på totala intaget alltid i siffror och i förhållande kolisar/protein/fett?
Läser ibland "vad som är bäst för mig".Var kollar jag hur mycket just jag skall äta?
Har hitills tagit bort all pasta( bor i Italien inte alls man har förståelse för detta), ris, mjöl, frukt och bröd.
Äter som vanligt tills jag är mätt, lagt till fett vid alla måltider, men jag har noll koll om man ska ta detta i siffror och i förhållande till vad.
Enda kollen är att inte kolhydratena skall överstiga 5 g / 100.
Är oftast ohungrig inga sug mellan måltider och befriad från sötsaker.
Min lilla last är en skiva finnscrisp då o då
och till frukost 5-6 hallon eller blåbär till yogurten.
Kan jag fortsätta äta efter min instinkt eller måste jag lära mig räkna rätt oxå?
Vågen går sakta men säkert neråt, inte fort , men jag har inte bråttom.
Min migrän känner jag sällan av numera.
Hållt på sen i mitten av augusti och gått ner cirka 5 kg.
Skall snart iväg o ta en blodprov och visst, fick till det så det tar apokvoten oxå..fast husläkaren inte visste i vad det var.Här kan man själv säga till om exakt vilka prover jag vill kolla ( man betalar allt själv)
Har sen stort behov med omräkning av värden då de inte mäts på samma sätt här.
tack för att jag fick ta lite av er tid
det bubblar alltid med frågor

En del räknar, men de flesta gör det inte. Det räcker egentligen med att se till att äta lagom med protein (1-2 gram per kilo normalvikt, mer om man tränar, 100 gram kött ger ungefär 20 gram protein så det är lätt att uppskatta hur mycket protein man äter utan att behöva räkna exakt), få kolhydrater (max 20 gram per dag är en gräns många sätter, man kan konsumera relativt fritt av kolhydratsnåla grönsaker och feta mejerier utan att överskrida den, jag personligen fyller inte sällan halva tallriken med grönsaker, typ broccoli, spenat och blomkål men når inte över 20 gram för det) och sen lägga till så mycket fett som kroppen vill ha för att den ska vara mätt och nöjd, varken mer eller mindre. Noggrannare än så behöver de flesta inte vara, det är bara om resultat uteblir ett bra tag det kan vara en idé att titta lite på vilka eventuella faktorer som kan ligga bakom.
Jag räknar nästan aldrig numer - men om jag räknar gör jag det för att jag vill testa något nytt som jag inte har koll på.
Jag håller mig till den maten som inte drar iväg när det gäller mängd kolhydrater.
Om du är nöjd och når dina mål behöver du inte räkna.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack för bra svar.
Ändra inte ett vinnande koncept! Om du mår bra och sakta går ner i vikt verkar du ligga perfekt på din nivå

Jag räknar bara åt mina elever. Själv äter jag mestadels kött när jag vill gå ner, lägger till rikligt med grönsaker när jag vill hålla vikten, och plussar på med en smula frukt när jag vill gå upp. Det fungerar klockrent.
/SSS
Jag räknar inte heller längre.
Ändra inget när det funkar, du går ner så fortsätt på samma sätt.
Nej Jag räknar inte. Jag var en gång fast i kaloriräknande så nu är jag bränd på allt vad räknande heter, det limmar ju sig fast i huvudet. Det var en av sakerna som jag tyckte var så bra med den här kosten. Att man i princip kunde äta hur mycket som helst av tillåtna saker bara att man ökade radikalt på fettmängden på tallriken och behövde alltså inte hålla på att räkna och dessutom inte ha dåligt samvete för vad man har ätit. Helt underbart!!! bara det är värt så otroligt mycket med denna kosten att det här med vikten är en bonus och får ta den tid det tar. Jag mår iallafall toppenbra och det är det viktigaste, hoppas du också kommer göra det med LCHF.
//Karin

I början så kollade jag i tabeller och på förpackningar och räknade i huvudet.. några gånger har jag lagt in mina matdagar i minmat vilka jag då uppskattade ur minnet!
Såsmåningom så sitter det i ryggmärgen.. men det kan ta lite tid.. tog nog några månader för mig innan man fatta att dom smugit in socker o kolhydrater i den mesta maten.. blir väldigt få hyllor i affären man besöker numera.. fast jag har blivit mer intresserad av att göra det mesta själv numera.. är inte så svårt när man kommit över tröskeln!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag skulle vänta lite till innan jag tog blodprovet. Jag fick själv chansen efter 2 år på LCHF. Många anger 6 månader som ett bra riktvärde.
Det är bra att ibland kolla det man äter. För att få ett hum. Men så länge det går bra är det ju inte alls nödvändigt.

Det pratas mycket om att man ska äta tills man känner sig nöjd. Jag skriver in i minmat för att se hur det ser ut med det jag är nöjd med. Jag kommer sällan upp i mer än 1000 kcal. Men då räknas det som gränsen till svält. Jag är alltså nöjd med det och nästan aldrig hungrig, men antar att det ändå är för lite… har skrivit om det här tidigare men vet inte om jag fått kläm på det ändå.
Vill ju gå ner några kg i vikt men undrar om jag måste pressa i mig ännu mer mat, vilket jag har svårt med.

# 9
Här i Italien är liksom rutin och ta ett blodprov om året.Ber bara min husläkare skriva remiss på det jag vil ha utöver basic.Sen går man till ett labortorium tidig morgon efter fastande och hämtar sen ut provet själv en dag senare.
Tänkte vänta en månad till ungefär.

enda jag räknar är e-nummer, försöker hålla det så lågt som möjligt ;)

Jag har aldrig räknat. Är nog lite för dum (och lat) för det.

Jag räknar ibland men det är bara för att se till så att jag inte äter på tok för lite mat.
"You just have to belive…"
Jag tillhör den gruppen som faktiskt lyckades gå upp med kosten trots lågt kollisintag.. men efter att ha haft lite koll på protein och totalt kaloriintag så vände det neråt. Så ja, jag måste ha lite koll och räknar ibland..
Räknade i början allt och skrev in i Min Mat.net. Ville ha koll på vad som funkar och vad inte, eftersom jag inte hade stor övervikt och det då kan vara svårare att gå ner.
I helgen anlände jag till Las Palmas och har nu slutat att väga och skriva ner. Verkar funka bra, har vant mig vid vad jag behöver, och fortsätter sakta neråt. Är sällan hungrig och mår bra.

När vi talar om att räkna menar vi vanligen det vi stoppar in i munnen. Men vi äter faktiskt från våra lager också. Det är ju därför som vi går ner i vikt…
Sten Sture
passer bare på og få bra med proteiner.
ikke for mye, ikke for lite. ellers spiser jeg til jeg blir mett. :)

Räknar/ väger aldrig det jag äter…kollar bara efter mottot max 5gr kolhydrater/ 100gr föda. Sen lyssnar jag på kroppen…duger för mej iaf.