Trött av fett?
Hej!
Idag hände nåt märkligt. Åt en maträtt som jag alltid mår bra av (kycklingfile med avokado, paprika, gräslök, olivolja, lime och kryddor). Idag lade jag till 1 msk creme fraiche för att prova fettillägg. Brukar inte äta så mycket fett annars. Döm om min förvåning när jag totalkollapsade av trötthet efteråt och fick gå o sova! När jag vaknade sprang jag raka vägen till Halloweengodiset och tryckte i mig flera bitar av godis jag inte gillar och inte har rört på många veckor. I övrigt har allt varit som vanligt med mellanmål etc.
Är det vanligt att reagera så på fett? Hur kunde det bli så här fel?
1 msk creme fraiche är inte många gram fett. Det kanske är det totala energiinnehållet som orsakade det? Stora måltider gör att man blir trött.
Personligen har jag gradvis vant mig vid stora fettintag på en gång. Jag äter två gånger om dagen, så dagens lunch innehöll strax över 100g fett… Tvärtom blir jag piggare när jag äter mycket fett, men minskar proteinmängden något.

Du har säkert rätt i det. Har ju faktiskt minskat portionerna något på sistone men inte idag. Blev nog oxå en kaloribomb med avokado, olivolja och så creme fraiche ovanpå det. Intressant hur blodsockret påverkades, blev som värsta kolhydratchocken. Men mitt blodsocker ÄR nyckfullt.
Bra att veta att fett i sig inte bör orsaka trötthet och blodsockertrubbel.
Ursäkta om det är en dum fråga, men jag är inte här så ofta så jag vet inte vem du är. Äter du LC eller normalkost? För det där låter som en oerhört mager måltid. "Kycklingfilé" är ju nästan fettfri och 1 msk CF är ju ingenting. Avocadon tillför väl en del.
Nej, det är ingen vanlig reaktion på fett, dessutom är 1 msk kräm fräsch ingenting.

#3 Det finns inga dumma frågor tycker jag :-) Jag är fö ny här. Tillhör ingen särskild kolhydratfalang. Har plockat bort alla snabba kolhydrater ur min kost. Har lite svårt för mättat fett så det blir mest omättade och fleromättade. Skillnaden igår var att jag inte hade quinoa till och tillägget med creme fraiche. Trodde då kanske att cf var dåligt val ur blodsockersynpunkt.
Har lite svårt för mättat fett så det blir mest omättade och fleromättade.
Vad menar du med "har svårt för"? Kött innehåller 50/50 mättat/enkelomättat, t.ex.
Trodde då kanske att cf var dåligt val ur blodsockersynpunkt.
Inget fett påverkar blodsockret.

#6 Jo, jag menar smakmässigt. Har tex alltid föredragit bär au naturel ist för med glass/grädde/mjölk eller kycklingfile med limejuice framför entrecote m bernaissås. Jag tycker inte ens om mjölk :-) Men vi är alla olika. Vissa gillar salt, andra syrligt osv.
Återigen - tack för att ni hjälpte mig med info om creme fraiche.
Men mättat fett smakar ingenting. Du blandar ihop det med mat som innehåller mättat och enkelomättat fett.
Fleromättat fett är inte alls särskilt nyttigt att äta för mycket av, dessutom.

#8 Menar maten, absolut. Och då i synnerhet mejeriprodukter och fett kött som entrecote. Postar mobilt så det blir lite hastigt ibland :-)
#9 Jag har inte riktigt så dålig koll som du tror :-) Men hinner inte göra mat o näringslära till min heltidshobby. Dessutom finns det så mycket påståenden och kontrapåståenden att det inte är helt lätt för den enskilde att bena ut. Och vems egenintressen ligger bakom studierna…
Att fleromättade fetter inte är så nyttigt var dåliga nyheter för mig. Äter ju ägg, fet fisk, solrosfrön mm.
Fleromättade fetter är essentiella, men för mycket omega-6 är dåligt. Och det får du nästan oundvikligen i dig. Jag hade snarare försökt undvika solrosfrön (och solrosolja/majsolja). Fet fisk, omega-3, är bra, för det får man oftast i sig för lite av.
Ägg och kött innehåller i princip inget fleromättat alls, såvida det inte är omega-3-ägg eller gräsbetat djurkött, men även då är det ganska lite. Det är i praktiken bara fisk. Linfröolja innehåller vegetabiliskt omega-3, men det duger inte som omega-3-källa (såvida du inte är en höna).