Kolhydrater och fett?
Jag har en liten fråga. Min man vill ju inte sluta äta kolhydrater men äter gärna min "feta" mat. Läste någon stanns att kolhydrater bidrar till att fettet i maten lägger sig på kroppen och i kärlen och då blir jag förstås väldigt orolig för honom. Riskerar han nu att gå upp och bli kärlsjuk när han vill äta både och? Någon som vet eller har någon källa till detta?
//Karin
Av egen erfarenhet vet jag att mycket kolhydrater och fett tillsammans kan göra att man går upp i vikt. Smör på mackan och naturligt feta produkter som mjölk och yoghurt är ok men bara det inte blir något frosseri.

Det finns många åsikter, och det är helt klart att potentialen för att lagra in fett finns när man har insulinpåslag och det samtidigt finns fett i kosten.
Nu händer ju ingenting av det här väldigt snabbt. Det tar ett bra tag både att bli åderförfettad och få bilringar. Den kanske värre sidan av saken är att man ju i normalfallet har en lång historia av kolhydratrik mat med insulinpåslag som kan ha åstadkommit mycket förfettning redan, även om det inte har lagt sig som bilringar.
Men om du låter honom äta på det viset utan oro i några månader kommer du åtminstone att ha svaret på om han lagrar fett, för då lär han öka i vikt. Inget som inte kan repareras genom att skära ner på kolhydraterna.
Åderförfettningen lär inte bli särskilt mycket större för att man äter fett; den orsakas i stort sett helt av kolhydraterna. Man drabbas alltså lika mycket om man inte äter fett. Det krävs en drastisk nedskärning av kolhydraterna för att vända på det, men fettets roll lär vara obetydlig, med undantag för Omega6 som troligen är med i att vålla kärlförfettning.

Om du vill se vetenskapliga studier tror jag inte någon kan referera då det är väldigt lite forskning, om ens någon, som är gjord på ämnet hur mycket extra fettinlagring fett+socker ger, men anekdoter finns det gott om, och visst är fett + kolhydrater den sämsta kombinationen, i alla fall om man börjar med kolhydraterna eller äter dem samtidigt som fettet, för då höjs blodsockret, med insulinpåslag som följd och när insulinet är högt så vill kroppen lagra fett istället för att bränna det, så äter man en måltid med mycket fett kan mycket mer energi (kalorier) lagras än det hade kunnat om man ätit fettsnålt, helt enkelt eftersom t ex pasta med köttfärssås gjord på riktig grädde innehåller många fler kalorier än pasta med köttfärssås gjord på lightgrädde.
Men jag tänker som så att om han ändå äter av mina feta såser så blir han mättare av det och struntar i kvällssmörgåsarna. Kan det inte ligga något i det? Eller är det bättre att göra fettsnålare sås till dem? Hur gör ni andra med era familjer som inte äter LCHF?
//Karin
Så här tror jag det ligger till:
Fett minskar tillfälligt glukosupptaget för att säkerställa energi till hjärnan (och lite till). Äter du samtidigt lättupptagliga kolhydrater kommer det ta längre tid för blodsockernivån att gå ned igen. Den höga blodsockernivån gör att LDL-partiklar oxiderar, och de kan sedan orsaka skador på kärlväggar.
Vilket får mig att att tro att det finns ett område för intervallen kolhydrater/fett som är ohälsosamt, men jag vet inte hur det faktiskt ligger till.

är nog ändå bättre än kolhydrater och en massa margarin och oljor som gör ännu mer skada
Vilka oljor? Rapsolja, som man gör majonnäs på, innehåller till 30% fleromättat fett.
Tack!!
Tror ni då att det är bättre fortsätta göra feta såser än att göra smalare såser till övriga familjen även om de vill äta kolhydrater också. Samt t.ex. köpa vanlig yoghurt till dem istället för lättyoghurten som vi alltid åt innan jag började med LCHF. Om jag förstod dig mikael rätt så hade ju ändå fettet en funktion och gör så att inte blodsockret stiger så snabbt. Har jag förståt rätt då?
//Karin
Det är en väldigt komplicerad fråga. Jag vill inte ge några rekommendationer, för jag vet faktiskt inte.

Man kan alltid fundera på var det farliga intervallet ligger.. men mig veterligen åt man både fett o bröd,potatis o sånt förr i tiden utan att bli särskildt diabetiska!!??
Jag tror som du att äter man mer av riktigt fett så äter man mindre av något annat.. förhoppningsvis av kolhydraterna!!
Sen så anar jag att det speciellt är snabba kolhydrater som ställer till det.. man åt inte så mycket socker och kokor godis, bullar o sånt!
När jag var liten och det var fest fick jag min bror dela på en 33 cl sötdricka!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej! Tror att det ligger något i det du säger. Förr hade de ju inte alls den överviktsproblematiken som vi har idag. Då var det väl mjölk direkt från korna och grädde och smör som gällde samt rent kött iallafall när vi var bönder. Men människan har ju gått igenom så många skeden men det är ju först i det moderna samhället när sockret och lättprodukterna kommit in i bilden som vi är direkt överviktiga och fått sjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
En sak är ju iallafall betydligt säkert och det är att vi överlag har fått mycket bättre matvanor sedan jag började med LCHF kosten. Numera existerar inte kakor och godis hemma som det lätt kunde tas fram ibland då det skulle mysas och festas så sockerberoendet har ju sjunkit hos dem med. Dessutom så har jag blivit så emot pasta och ljust bröd så det håller också på att rensas bort. De får potatis, basmatiris eller quina, iallafall när jag lagar mat. Så då fortsätter jag väl att lägga lite extra smör och grädde i maten.
//Karin

Det är rätt lätt att överkonsumera flytande fett som smör och grädde då det enligt min uppfattning varken mättar lika bra eller länge som en fet köttbit, och för en kolhydratsätare kan jag tänka mig att det kan vara ännu värre då de är vana att tolka tom magsäck eller sjunkande blodsocker som hunger, snarare än när kroppen vill ha mer näring, men om det totala energiintaget inte går upp så finns det nog bara fördelar med att äta större andel naturligt fett.
Jag ger barnen fet mjölk, bregott osv men i måttliga mängder.. dom äter bröd, lördagsgodis, pasta, potatis osv. Jag ser ingen anledning att häva på extra fett åt dom utan så länge dom äter av bra fetter så tror jag det löser sig ändå. Maken äter som jag så där är det inga problem.